Skatteministeriet J.nr.   2005-411-0042 Den Til Folketingets Skatteudvalg L    121- Forslag til Lov om  ændring af selskabsskatteloven og andre skattelove. (Nedsættelse af selskabsskatten og globalpuljeprincip i sambeskatningen). Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr.   34 - 37 af 15. april 2005. Kristian Jensen /  Ivar Nordland
Spørgsmål 34:  Betyder de foreslåede bestemmelser i lovf orslagets § 1, nr. 6 (nyt stk. 5 i SEL § 10), at omlægningen af regnskabsår er obligatorisk, og ikke kræver den i SEL § 2, stk. 2 anførte anmeldelse til de skatteansættende myndigheder? Svar:  Ja, det er obligatorisk at omlægge indkomståret, hvis et sels kab ved etablering af koncernforbindelsen  har  et  indkomstår,  der  afviger  fra  administrationsselskabets indkomstår. Omlægningen af indkomståret skal ikke anmeldes til skattemyndighederne, således som det er tilfældet ved en frivillig omlægning af indkomstår  et, jf. SEL § 10, stk. 2.
Spørgsmål    35: Kan     ministeren     bekræfte,     at     hvis     et     selskab,     der     har kalenderårsregnskab den 1.5.2006 erhverver et datterselskab, der har regnskabsår 1.7.   – 30.6.,   således   at   der   skal   etableres   national   sambeskatning   jf.   den   fores låede bestemmelse i SEL § 31, stk. 1, så skal datterselskabet udarbejde 4 regnskaber for perioden 1.7. 2005 – 31.12.2006, nemlig til Erhvervs- og selskabsstyrelsen: Perioden 1.7.2005 – 30.6. 2006 og Perioden 1.7. – 31.12.2006 Og til skattemyndighederne Perioden 1.7.2005 – 30.4. 2006 og Perioden 1.5. – 31.12.2006? Kan datterselskabet kræve, at det erhvervende moderselskab erstatter datterselskabet de dermed forbundne meromkostninger? Svar: Hvis et selskab erhverver et datterselskab, vil der som udgangspunkt opstå en forpligtelse til at udarbejde et konsolideret koncernårsregnskab, jf. årsregnskabsloven og IAS. I det konsoliderede regnskab må der kun medtages indtægter og udgifter i datterselskabet fra og med det tidspunkt, hvor koncernforholdet etableres. Endvidere  skal  datterselskabets  aktiver  og  passiver  som  hovedregel  indregnes  i koncernbalancen til deres dagsværdi på overtagelsestidspunktet (overtagelsesmetoden). Der   etableres   således   i   princippet   en   overtagelsesbalance   for   det   overtagne datterselskab     på     overtagelsesdagen.     Hvis     der     er     tale     om     koncerninterne omstruktureringer kan indregningen af aktiver og passiver efter årsregnskabsloven dog ske til bogført værdi (sammenlægningsmetoden). Indkomsten i datterselskabet skal således allerede opgøres  i den periode, hvor der er koncernforbindelse,  af  hensyn  til  det  konsoliderede  koncernregnskab.  Idet  der  er sammenfald mellem perioderne, hvor der skal ske konsolidering i årsregnskabsreglerne og hvor der skal ske sambeskatning efter L 121, laves der allerede en opgørelse af indkomsten i datterselskabet i sambeskatningsperioden. Der laves oven i købet som hovedregel en overtagelsesbalance på overtagelsesdagen. Kravet til datterselskabet om skatteregnskab med skæringsdag på overtagelsesdagen ses derfor ikke at medføre væsentlige øgede administrative byrder eller meromkostninger for datterselskabet.
Spørgsmål 36:  Der bedes belyst, hvad konsekvenserne af reglen i lovforslagets § 1, nr. 6  om  tvungen  omlægning  af  regnskabsår  er,  hvis  datterselskabet  har  fo rskelligt regnskabsår i forhold til det købende moderselskab og det erhvervede datterselskab har udenlandske datterselskaber, der er med i sen international sambeskatning med det erhvervede datterselskab inden dette erhverves af det nye moderselskab. Svar:    Alle  selskaber  skal  ved  både  national  og  international  sambeskatning  have samme indkomstår som administrationsselskabet, der  – som udgangspunkt – er det øverste   dansk   skattepligtige   moderselskab,   som   deltager   i   sambeskatningen,   jf. forslaget til SEL § 31, stk. 4, og SEL § 31 A, stk. 4. Det  indebærer,  at  når  et  (dansk)  moderselskab  erhverver  et  datterselskab,  der  har udenlandske datterselskaber, skal såvel datterselskab som datterdatterselskaber have samme indkomstår som moderselskabet (administrationsse lskab). Er det ikke tilfældet, skal indkomståret for alle de erhvervede selskaber  - som udgangspunkt – omlægges efter de foreslåede regler i § 10, stk. 5. Jeg  har  dog  til  hensigt,  at  stille  et  ændringsforslag  til  2.  behandlingen,  der  giver Ligningsrådet  m ulighed  for  at  tillade,  at  omlægningen  sker  på  en  anden måde end foreskrevet  i  den  foreslåede  §  10,  stk.  5,  hvis  det  af  administrative  grunde  er  at foretrække, og det ikke fører til særlige skattemæssige fordele. Denne mulighed kunne eksempelvis    tænkes    anvendt    i    tilfælde,    hvor    det    er    enklere    at    omlægge administrationsselskabets  indkomstår,  så  det  svarer  til  indkomståret  i  erhvervede datterselskaber, end omvendt.
Spørgsmål 37:   Der bedes belyst, hvad konsekvenserne af reglen i lovforslagets § 1, nr. 6 om  tvungen omlægning af regnskabsår er, hvis datterselskabet har forskelligt regnskabsår i forhold til det købende moderselskab, og det erhvervede datterselskab har udenlandske datterselskaber, der tidligere har været sambeskattet med det erhvervede datterselskab   efter   reglerne   i   SEL   §   31   før   2005,   og   som   nu   er   udtrådt   af sambeskatningen, men hvor der fortsat opgøres en genbeskatningssaldo, jf. reglerne i lovforslagets § 14, stk. 8? Skal   dette   erhvervede   datterselskab   omlægge   sit   regnskabsår   svarende   til   de udenlandske  datterselskaber,  og  skal  genbeskatningssaldoen  opgøres  ud  fra  de  nu omlagte regnskabsperioder? Svar: Det erhvervede datterselskab skal  - som udgangspunkt (se svaret på spørgsmål 36) - omlægge sit indkomstår, således at indkomståret bliver samm   enfaldende med administrationsselskabets indkomstår. Genbeskatningen efter reglerne i lovforslagets § 14, stk. 8, af overskud i udenlandske datterselskaber  medregnes  hos  det  selskab,  der  var  moderselskab  i  den  hidtidige sambeskatning    (i    eksemplet    det   erhvervede   datterselskab).   Indkomsten   i   de udenlandske datterselskaber skal derfor opgøres i indkomstperioder, der svarer til det erhvervede  datterselskabs  indkomstperioder.  Når  indkomståret  for  det  erhvervede datterselskab ændres, ændres indkomstopgørelsesperioden også for så vidt angår de udenlandske datterselskaber.