Til lovforslag nr. L 123 Folketinget 2004-05 (2. samling) Betænkning afgivet af Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri den 11. maj 2004 Betænkning over Forslag til lov om ændring af lov om støtte til udvikling af landdistrikterne (landdistriktsstøtteloven) (Mulighed for flere støtteordninger, ændring af støtteordningen for yngre jordbrugere, ændring af bestemmelserne om bemyndigelse og finansiering m.m.) [af fødevareministeren (Hans Christian Schmidt)] 1. Ændringsforslag Der er af fødevareministeren stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 3. marts 2005 og var til 1. behandling den 5. april 2005. Lovforsla- get blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder. Høring Et  udkast  til  lovforslaget  har  inden  fremsættelsen  været  sendt  i  høring,  og  fødevareministeren sendte  den  14.  oktober  2004  dette  udkast  til  udvalget,  jf.  folketingsåret  2004 -05,  1.  samling,  alm. del – bilag 20. Den 3. marts 2005 sendte fødevareministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget. Skriftlige henvendelser Udvalget  har  i  forbindelse  med  udvalgsarbejdet  modtaget  3  skriftlige  henvendelser  fra  Dansk Landbrug og Landboungdom. Fødevareministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget. Deputationer Endvidere har Dansk Landbrug og Landboungdom mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget. Spørgsmål Udvalget har stillet 17 spørgsmål til fødevareministeren til skriftlig  besvarelse, som denne har be- svaret.
2 3. Indstillinger Et flertal  i udvalget (udvalget med undtagelse af SF og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag. Et mindretal i udvalget (SF og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret. Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit,  Siumut  og  Fólkaflokkurin  var  på  tidspunktet  for  betæn k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i b e   tænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    fødevareministeren, tiltrådt af et  flertal (udvalget med undtagelse af SF og EL): Til § 1 1) Nr. 9 udgår , og i stedet indsættes: »9. I § 9, stk. 1, ændres »14.500.000 kr.« til: »19.500.000 kr.« 01. § 9, stk. 2 og 4, ophæves. Stk. 3, 5 og 6 bliver herefter stk. 2-4. 02. I § 9, stk. 5, der bliver stk. 3, ændres »kontantværdi« til: »kontante handelsværdi«.« [Forhøjelse af det maksimale YJ-lån  fra 2,9 mio. kr. til 3,9 mio. kr. m.m.] 2) I det under nr. 13 foreslåede  § 10 a, stk. 6, ændres »15.000.000 kr.« til: »20.000.000 kr.« [Forhøjelse af det maksimale YJ-tillægslån fra  1,6 mio. kr. til 2,1 mio. kr.] Til § 2 3) I stk.1 ændres »§ 1, nr. 2, 4-6, 8 - 12, 14 og 16« til: »§ 1, nr. 2, 4-6, 8, 01, 02, 10-12, 14 og 16.« [Teknisk konsekvensrettelse] 4) I stk. 2 ændres »§ 1, nr. 1, 3, 7, 13, 15 og 17-25« til: »§ 1, nr. 1, 3, 7, 9, 13, 15 og 17-25.« [Teknisk konsekvensrettelse] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1-4
3 Almindelige bemærkninger Som følge af strukturudviklingen i jordbruget findes det hensigtsmæssigt at hæve det maksimale udmålingsgrundlag fra 14.500.000 kr. i den gældende lov og i  lovforslaget til 19.500.000 kr. Den  foreslåede  forhøj else  af  grænsen  for  det  maksimale  udmålingsgrundlag  fra  14,5  mio.  kr.  til 19,5 mio. kr. medfører, at det maksimale lån, der kan ydes, stiger fra 2,9 mio. kr. til 3,9 mio. kr. I overensstemmelse med den foreslåede forhøjelse af det maksimale udmålingsgrundl  ag foreslås værdiansættelsen  ved  beregning  af  YJ-tillægslånet  efter  fradrag  af  værdien  af  betalingsrettigheder højst at kunne indgå med 20.000.000 kr. mod 15.000.000 kr. i lo vforslagets § 1, nr. 13, vedrørende affattelsen af lovforslagets § 10 a, stk. 6. Det samlede YJ-lån bliver på 6,0 mio. kr., og det maks  i- male YJ-tillægslån bliver således på 2,1 mio. kr. Selv om lovforslaget kun foreslås ændret på disse to punkter, må dele af lovforslaget som kons   e- kvens af ændringerne ændres. Det drejer sig dels om lovforslagets § 1, nr. 9 og 10, dels om ikraft- trædelsesbestemmelserne i lovforslagets § 2, stk. 1 og 2. Ændringsforslagene skønnes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for amter og kommuner. Ændringsforslagene skønnes ikke at have administrative konsekvenser for erhvervslivet. Men mu- ligheden for højere ordinært YJ-lån og YJ -tillægslån skønnes at have positive konsekvenser for e r- hvervslivet, jf. tabel 2 nedenfor. Ændringsforslagene skønnes ikke at have miljømæssige konsekvenser. Da de foreslå ede ændringer indeholder bestemmelser om statsstøtte, skal de notificeres for Euro- pa-Kommissionen.  De  foreslåede  ændringer  vil  derfor  først  kunne  træde  i  kraft  efter  Europa - Kommissionens  godkendelse.  Det  kan  oplyses,  at  lovforslagets  YJ-del  allerede  er  notificeret  over for Europa-Kommissionen den 30. marts 2005. Ændringerne vil blive notificeret ved en ændrings- skrivelse til Europa-Kommissionen. De statsfinansielle konsekvenser af ændringsforslagene skønnes at være: Tabel 1 Statsfinansielle konsekvenser af ændringsforslag Beløb i mio. kr. 2005 2006 2007 2008 2009 Garantiindfrielser 0,0 0,0 0,1 0,4 0,8 Indtægt risikopræmie 0,0 0,1 0,4 0,6 0,8 Udgift i alt 0,0 -0,1 -0,2 -0,2 0,0 Forudsætninger: - 20 pct. af ansøgningerne svarende til 40 ansøgninger årligt i udgangssituationen rammer mod det eksisterende maksimale udmålingsloft på 14,5 mio. kr. (  efter stuehusfradrag på 500.000 kr.). Dette antal forventes at stige med 3,8 pct. årligt svarende til den forudsatte strukturudvi k- ling. - Det antages, at det gennemsnitlige udmålingsgrundlag for disse 20 pct. i udgangssituationen er udvidet med 3 mio. kr. før fradrag for værdien af betalingsrettigheder. - Ændringen får først statsfinansiel virkning fra  den 1. januar 2006.
4 De  erhvervsøkonomiske  konsekvenser  ved  etablering  på  en  jordbrugsbedrift  med  ko ntantpris  på 20  mio.  kr.  (etablering  efter  lovens  §  5  og  tillægslånsberegning  efter  lovforslagets  §  10  a,  stk.   4- situation - »fri handel«) kan illustreres ved nedenstående tabel  2. Som det ses i eksemplet, forbedrer ændringsforslaget den  yngre jordbrugers etablering i forhold til lovforslaget ved, at finansieringen ved realkreditlån + YJ -lån stiger fra 16.733.000 kr. til 17.475.500 kr. Tabel 2 Kontantpris 20 mio. kr. Ejendomsspecifikationer: Realkredit- korrektion Antal ha 110 7.000 kr. pr. ha Antal kg mælkekvote 1.350.000 1,30 kr. pr. kg Rente Før Efter Ny YJ - model pct. p .a. EU-reform    EU-reform Kontantpris 20.000.000 20.000.000 20.000.000 Areal realkreditkorrektion 770.000 770.000 Mælkekvote realkreditkorrektion 1.755.000 1.755.000 Belåningsværdi for realkreditlån 20.000.000 17.475.000 17.475.000 Stuehusfradrag 500.000 500.000 500.000 Udmålingsgrundlag for YJ -lån 14.500.000 14.500.000 16.975.000 Udmålingsprocent for YJ -lån 20 20 20 Udmålingsgrundlag for YJ -tillægslån 2.525.000 Udmålingsprocent for YJ - tillægslån 90 Realkreditlån, 30 år, 70 pct. 4,5 14.000.000 12.233.000 12.233.000 YJ- lån, 20 år 5,0 2.900.000 2.900.000 3.395.0 00 YJ-tillægslån, 20 år 5,0 1.847.500 Finansiering 20.000.000 20.000.000 20.000.000 Sum realkredit + YJ-lån 16.900.000 15.133.000          17.475.500 Banklån + egenkapital 3.100.000 4.867.000 2.524.500 Ad nr. 1 En ny samlet affattelse af bestemmelsen udgår af lovtekniske årsager, da bestemmelsen med æ  n- dringsforslaget vil få forskellige ikrafttrædelsestidspunkter. Dette skyldes, at bestemmelserne i den gældende lovs § 9, stk. 2 og 4, som følge af ophævelsen af lovens § 6 den 1. januar 2006, ophæves den 1. januar 2006. En forhøjelse af det maksimale udmålingsgrundlag for § 5 -YJ-lånet i § 9, stk. 1, kræver  Europa-Kommissionens  godkendelse.  Det  kan  derfor  ikke  forudsættes,  at  §  9  i  sin  helhed den 1. januar 2006 vil kunne have det i lovforslagets § 1, nr. 9, forudsete indhold, hvorfor det lov- teknisk ikke er muligt at angive, at § 9 affattes på en bestemt måde den 1. januar 2006.
5 Ad 9.  Det maksimale udmålingsgrundlag for YJ -lån, der ydes efter lovens § 5, foreslås med æ  n- dringen forhøjet fra 14.500.000 kr. til 19.500.000 kr. for at imødekomme den strukturudvikling, der finder sted inden for jordbruget. Ad 01. Ændringen er en konsekvens af, at § 1, nr. 9, i lovforslaget udgår , jf. ændringsforslag nr. 1, og at lovens § 6 ophæves den 1. januar 2006. Ad 02 . Ændringen er en konsekvens af, at § 1, nr. 9 , i lovforslaget udgår , jf. ændringsforslag nr. 1, og at ændringen fra »kontantværdi« til: »kontante handelsværdi« så skal foretages i lovens § 9, stk. 5, der bliver stk. 3. Ændringen »kontantværdi« til »kontante handelsværdi« er en modernisering af sprogbrugen, der svarer til de tilsvarende ændringer i lovforslagets § 1, nr. 8, 11, 14 og 16. Ad nr. 2 Ændringen er en konsekvens af, at det maksimale udmålingsgrundlag  forhøjes med 5 mio. kr. fra 14.500.000 kr. til 19.500.000 kr. eller fra 15.000.000 kr. til 20.000.000 kr. før stuehusfradrag. Stue- husfradraget  indgår  kun  én  gang,  ne  mlig  ved  udmålingen  af  det  første  YJ -lån.  Der  er  derfor  ikke stuehusfradrag    ved    beregningen    af    YJ-tillægslånet    (og    ej    heller    ved    beregn ing    af    YJ- suppleringslånet). Ad nr. 3 og 4 Ændringerne er en konsekvens af ændringsforslag nr. 1.   Jens Kirk (V)   Karsten Nonbo (V)   Torsten Schack Pedersen (V) nfmd.  Inger Støjberg (V) Jørgen Winther (V)   Christian H. Hansen (DF) fmd.  Bent Bøgsted (DF)   Allan Niebuhr (KF) Per Ørum Jørgensen (KF)   Jens Peter Vernersen (S)   Lene Hansen (S)   Karen Hækkerup (S) Bjarne Laustsen (S)   Elisabeth Geday (RV)   Ole Glahn (RV)   Kristen Touborg (SF) Per Clausen (EL) Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqa   tigiit, Siumut og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udva l- get.
6 Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
7 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 123 Bilagsnr.    Titel 1 Høringsnotat og høringssvar,frafødevareministeren 2 Høringsnotat og høringssvar, fra fødevareministeren 3 Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 4 Henvendelse af 13/4-05 fra Dansk Landbrug 5 Henvendelse af 15/4-05 fra Landboungdom 6 1. udkast til betænkning 7 Svar på spørgsmål S 686 8 Henvendelse af 27/4-05 fra Dansk Landbrug (talepapir brugt ved fo- retrædet for udvalget den 27/4-05) 9 2. udkast til betænkning 10 3. udkast til betænkning Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 123 Spm.nr. Titel 1 Spm., om ministeren vil overveje, om de økonomiske ressourcer, der beskrives i forslaget, bliver brugt til udvikling og omlægning og ikke til konventionelt landbrug, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm., om det sikres, at der ikke gives økonomisk kompensation til den gruppe, der lider tab som følge af EU-reformens formål om a f- vikling af støtteordninger til konventionelle landbrug, til fødevaremi- nisteren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om økonomiske konsekvenser for stat og kommuner samt lov- forslagets administrative konsekvenser for erhvervslivet, til fødeva- reministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm., om ministeren i forbindelse med udmøntningen af forslaget har været i en tæt dialog med så  vel landbrugets interessegrupper som andre relevante interessegrupper på området, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm., om økologiske producenter bør være omfattet af tilskudsord- ningen om støtte til landbrugsmetoder, der forbedrer dyrevelfærden ud over normal god landbrugspraksis, til fødevareministeren, og mi- nisterens svar herpå 6 Spm. om, hvordan ministeren vil prioritere støtte til udvikling af landbrugsprodukters kvalitet og salgsfremstød for disse produkter, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om, hvordan ministeren vil prioritere dyrevelfærd blandt de ny
8 muligheder for at yde støtte til udvikling af landdistrikterne m.v., til fødevareministeren, og ministerens svar herpå 8 Spm. om, hvordan ministeren vil prioritere støtte til økologi blandt de ny muligheder for at yde støtte udvikling af landdistrikterne m.v., til fødevareministeren, og ministerens svar herpå 9 Spm. om kommentar til henvendelse af 13/4-05 fra Dansk Landbrug, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå 10 Spm. om kommentar til henvendelse af 15/4-05 fra Landboungdom, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå 11 Spm. om etablering af arbejdspladser i landdistrikterne, til fødevare- ministeren, og ministerens svar herpå 12 Spm. om, hvilke overvejelser regeringen gør sig vedr. en fornyet ind- sats rettet mod fremme af eksporten af økologiske fødevarer, til føde- vareministeren, og ministerens svar herpå 13 Spm. om statistisk materiale, der viser, at en nedsættelse af egenkapi- talkravet til yngre landmænd, der ønsker at etablere sig, øger eller mindsker risikoen for, at det lykkes for landmanden at etablere sig, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå 14 Spm. om kommentar til Dansk Landbrugs talepapir brugt ved deres foretræde den 27/4-05, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå 15 Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag m.v., til fødevaremini- steren, og ministerens svar herpå 16 Spm. om finansiering fra landdistriktordningen, til fødevareministe- ren, og ministerens svar herpå 17 Spm. om sektorstrategi for økologisk fødevareproduktion, til fødeva- reministeren, og ministerens svar herpå