1 Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 9. kontor JER/ iwi Sagsnr.: 2053 Den 1. marts 2005 Notat om høringssvar til udkast til ”Forslag til Lov om ændring af lov om støtte til udvikling af landdistrikterne (landdistriktsstøtteloven)” Notatet indeholder en skematisk oversigt over de 19 modtagne hørings- svar vedrørende ”Forslag til Lov om ændring af lov om støtte til udvik- ling af landdistrikterne (Landdistriktsstøtteloven)”. Det understreges, at høringssvarene alene er gengivet i hovedtræk i oversigten. De- taljerede oplysninger om svarenes indhold må søges i høringssvarene.
2 Bemærkninger i høringssvaret Opfølgning Dansk Landbrug, LandboUngdom, Dansk Erhvervsgartnerforening (høringssvar nr.1) 1.    Landbrugets organisationer fin- der, at det må si kres, at EU- reformens støtteafkobling ikke resulterer i mindre YJ-lån til de unge jordbrugere. Det kan gen- nemføres ved, at den kontante handelsværdi, som er basis for YJ-udmålingen, ikke skal red u- ceres med de tekniske korrektio- ner på 11.000 kr. pr. ha o m- driftsareal og 1,30 kr. pr kg. mælkekvote. 2.    Landbruget foreslår, at den ma k- simale udmålingsprocent for YJ - lån et hæves fra de maksimale 20 pct. (i den gældende YJ-ordning) til 33 pct. for at opretholde status quo. 3.    En fortsat kraftig strukturudvik- ling betyder, at et stigende antal heltidsbrug støder mod loftet for udmåling af YJ -lån på 14,5 mio. kr. Landbruget foreslår derfor dette loft ajourført til 20 mio. kr. 1. Landbrugets organisationers ønsker om en særlig YJ-tillægslåneord ning, som kan neutralisere effekten af de lavere re- alkreditvurderinger fra den 8. oktober 2004, er imødekommet ved indarbejde l- sen af en YJ-tillægslåneordning i lo v- forslaget (lovforslagets § 1, nr. 13 – ”§ 10 a-ordningen”). 2. A   t gennemføre landbrugets forslag vil i givet fald medføre en meget stor udvi- delse af statens engagement i finansie- ringen af YJ-bedrifterne. Landbrugets ønsker vedrørende en udvi- delse af YJ-ordningen som skitseret i landbrugets forslag er dogi vid udstræ k- ning imødekommet ved lovforslagets § 10 a-ordning (YJ-tillægslåneordningen). 3. At gennemføre landbrugets forslag vil i givet fald medføre væsentligt større YJ- lån. Dette skal ses på ba  ggrund af, at det kun er godt 1 år siden, at F olketinget ud- videde det maksimale udmålingsgrun d- lag fra 7 mio. kr. til 14,5 mio. kr. På 2 år ville udmålingsgrundlaget således fo  r- øges med 13 mio. kr., mens det fra 1995 til 2000 kun blev forøget med 2 mio. kr. Forslaget vil formentlig medføre en net- toudgift for staten i størrelsesordenen 0,5 mio. kr. p r. år.   Det vil dog kræve yder- ligere udredning, før konsekvenserne og det ønskværdige i et sådant YJ -lovtiltag kan fastslås.
3 4.    Landbruget er imod en fuld- stændig afskaffelse af § 6- ordningen, som afskærer en række unge fra at opnå YJ -lån, fordi de uforvarende har fået st a- tus, som ”førstegangsetableret”. Landbruget forudser, at denne ordning på grund af strukturu d- viklingen vil få større betydning i fremtiden, end det i dag er til- fældet. For landbrugets forslag til udvidelse af YJ-ordningen gælder generelt, at t a bene på indfrielse af statsgarantierne bygger på de nu værende gunstige konjunkturer med bl.a. lav rente. Hvis renten stiger væsentlig, vil landbruget som et meget rentefølsomt erhverv blive meget hårdt ramt, de økonomiske sammenbrud vil blive omfattende og statens tab på gara n- tier “katastrofalt” store. 4. § 6-YJ-ordningen var en overgangs- ordning for en række yngre jordbrugere, der var i færd med at etablere sig forud for vedtagelsen af år 2000 -YJ- ordningen. Disse yngre jordbrugeres problem blev løst ved en anden YJ- overgangsordning, hvorunder ca. 275 jordbrugere indgav ansøgning. Siden har der kun været en lille restgruppe på ca. 7 ansøgere pr. år, der har haft indgivet a n- søgning efter § 6-YJ-ordningen. Disse yngre jordbrugere får efter lovforslaget en yderligere frist for at opfylde betin- gelserne for YJ-lån  indtil den 1. januar 2006. Af de årligt ca. 7 ansøgere vil den ene- som tidligere etableret gårdforpa g- ter- kunne blive omfattet af den alminde- lige § 5-YJ-ordning. Udmålingsgrundlaget for YJ -lånet er i § 6-YJ-ordningen kun 7 mio. kr., og YJ- lånet  er fastlå st til en bestemt lånetype. Det er en ordning, der gør det muligt at yde støtte til jordbrugere, der første- gangsetablerede sig som jordbrugere for 10 - 12 år siden, og har således intet med en førstegangsetableringsordning at gø- re. Ordningen kan kun afskaffes eller op- retholdes efter det gældende regelsæt, jf. tidligere udmelding fra Kommissionen.
4 5.    Landbruget foreslår, at der in d- føres et engangstilskud på 2 -3 pct. af ejendommens udmåling s- grundlag for YJ-lån til dækning af engangsomkostningerne ved etableringen. Det er nødvendigt med tilskuddet for at imødegå de betydelige omkostninger i for- bindelse med køb og finansie- ring af et jordbrug. Stempel og tinglysning til staten udgør 45.000 kr. ved et gårdkøb på 3 mio. kr. til over 200.000 kr. ved et gårdkøb på 15 mio. kr. 5. Forslaget fra landbruget går ud på at yde et engangstilskud i størrelsesordenen op til 225.000 kr. i forbindelse med før- stegangsetableringen. Landdistriktsfor- ordningen giver mulighed herfor. En så- dan ordning vil imidlertid blive meget dyr, selv efter EU-medfinansiering - i størrelsesordenen en nettoudgift for sta- ten på 30 mio. kr. årligt. Et sådant fo   r- slag ville i givet fald også kræve en sæ r- lig begrundelse, eftersom Folketinget for kun et år siden afskaffede tilskuddet på YJ-ordningen, hvilket over tid vil give staten en nettobesparelse i størrelsesor- denen 40 mio. kr. Det vil kræve yderli- gere udredning, før konsekvenserne og det ønskværdige i et sådant YJ -lovtiltag, som foreslået af landbruget, kan fastslås. Økologisk Landsforening (høringssvar nr. 2) Høringssvaret indeholder ud over gene- relle betragtninger over landdistriktspoli- tikken en række bemærkninger, der kon- kret vedrører lovforslaget. - Tilskud til opfyldelse af normer vedr. dyrevelfærd og miljø skal ligge ud over statslig lovgivning og kan omfatte natur- planer, økologi, frilandsproduktion, m.v. Vedrørende bemærkningen om, at til- skud til opfyldelse af normer vedrørende dyrevelfærd og miljø skal ligge ud over statslig lovgivning og kan omfatte natur- planer, økologi, frilandsproduktion, m.v., er det foreløbigt alene hensigten, at etablere et system for bedriftsrådgivning. Såfremt det skulle komme på tale   at gen- nemføre en støtteordning til opfyldelse af normer vedrørende f. eks. dyrevel- færd, vil det blive et krav, at de nye normer skal ligge på et højere niveau end allerede eksisterende danske normer.
5 - Anmoder om, at Økologisk Landsfor- ening bliver inddraget i drøftelserne mel- lem Fødevareministeriet og Dansk Landbrugsrådgivning, Landscentret og landbrugets organisationer om indførelse af en støtteordning for bedriftsrådgi v- ning. - Anmoder om, at møllerier bliver omfattet af strukturprojektordningen. - Ønsker at omstilling af kommunale, amts- og statslige storkøkkener til øko- logiske fødevarer kan blive omfattet af art. 33-foranstaltningen. - Anmoder om, at økologiske producen- ter kan blive omfattet af en tilskudsord- ning om “støtte til landbrugsmetoder, der forbedrer dyrevelfærden ud over normal god landbrugspraksis”. Såfremt det  skulle komme på tale at gennemføre en støtteordning for be- driftsrådgivning, vil  Økologisk Lands- forening blive inddraget på linje med andre organisationer i udviklingen af  en sådan  ordning. Økologisk Landsforening anmoder om, at møllerier bliver omfattet af struktur- projektordningen. Der er ikke for tiden tanker om, at strukturprojektordningen skal omfatte møllerier. Økologisk Landsforening ønsker, at om- stilling af kommunale, amts- og statslige storkøkkener til økologiske fødevarer etableres som en foranstaltning under art. 33. Den eksisterende ordning ”Grønne indkøb” ligger under innovati- onsloven, hvor det også er muligt for o f- fentlige storkøkkener at søge om tilskud. Det vurderes, at mulighederne for at op- nå medfinansiering i henhold til art . 33 er stærkt begrænsede. Der er ikke mu- lighed for at yde støtte til ordningen un- der det nye kapitel om kvalitetsfødeva- rer. Vedrørende anmodning om, at økologi- ske producenter kan blive omfattet af en tilskudsordning om ”støtte til land- brugsmetoder, der forbedrer dyrevelfær- den ud over normal god landbrugsprak- sis”, bemærkes det, at der ikke umiddel- bart er planer om at etablere en sådan ti l- skudsordning. Forslaget vil indgå i ove r- vejelserne vedrørende udformningen af det fremtidige landdistriktsprogram.
6 - Anmoder vedrørende foranstaltningen om “støtte til landbrugsproduktionsme- toder, der forbedrer landbrugsprodukter- nes kvalitet, og salgsfremstød for såda n- ne produkter” om, at Økologisk Lands- forening kan defineres som en “produ- centgruppe”. Støtter at fonde og andre aktører kan medvirke ved finansieringen af landdi- striktsprogrammet. Ser især hen til, at vandværker og kommuner kan medfi- nansiere aftaler med landmænd i drikke- vandsindvindingsområder. Økologisk Landsforening ønsker at blive defineret som en ”producentgruppe”. I henhold til gennemførelsesbestemmel- serne må Økologisk Landsforening b e- tragtes som en brancheorganisation og ikke som en producentgruppe. Branche- organisationer kan ikke opnå støtte. Vedrørende muligheden for, at vand- værker og kommuner kan medfinansiere aftaler med landmænd i drikkevandsind- vindingsområder,  undersøges det p.t., i hvilket omfang vandværker vil kunne bidrage til den nationale finansiering af miljøindsatser i disse område r. Dyrenes Beskyttelse (høringssvar nr.3) Mener ikke, at der bør gives økonomisk kompensation for at leve op til nogle dy- reetiske normer. Landmændene burde af sig selv leve op til disse normer. Vedrørende foranstaltningen om “støtte til landbrugsproduktionsmetoder, der skal forbedre jordbrugsprodukternes kvalitet, og salgsfremstød for disse pro- dukter”, mener foreningen, at der skal kunne gives tilskud til generisk markeds- føring af produkter med høj dyrevelfærd, herunder tilskud til markedsføring af mærker, der kan gøre det lettere for for- brugerne at købe dyrevelfærdsmæssigt korrekt, når de står ved køledisken. Det er foreløbigt alene hensigten at an- vende hjemlen til “opfyldelse af normer vedrørende miljø, folke-, dyre- og plan- tesundhed, dyrevelfærd og arbejdssik- kerhed” til at etablere et system vedrø- rende bedriftsrådgivning. Såfremt det skulle komme på tale at gennemføre en støtteordning til opfyldelse af normer vedrørende f. eks. dyrevelfærd, vil det blive et krav, at de nye normer skal ligge på et højere niveau end allerede eksist e- rende danske normer. Forslaget  fra  foreningen  om  tilskud  til markedsføring  af  mærker,  der  kan  gøre det  lettere  for  forbrugerne  at  købe  dyre- velfærdsmæssigt korrekt, når de står ved køledisken,  vil  kunne  indgå  i  ov ervejel- serne  om  etablering  af  en  støtteordning, såfremt  ministeren  beslutter  at  a nvende sin  hjemmel  til  at  iværksætte  en  støtte- ordning    til    landbrugsproduktionsmeto- der,  der  skal  forbedre  jordbrugsproduk- ternes kvalitet, og salgsfremstød for dis-
7 se produkter. Danmarks Jægerforbund (høringssvar nr.4) Danmarks Jægerforbund så helst, at “l æ- hegn/læplantning” var specifikt nævnt i lovteksten som i den gældende lov. Ud- trykker skepsis til ordningens placering under art. 33-foranstaltningerne. Når “læhegn” ikke  længere specifikt nævnes i lovteksten, er der alene tale om en konsekvens af, at “læplantning/ læ- hegn”, siden landdistriktsstøttelovens vedtagelse i maj 2000 er blevet medfi- nansieret af Kommissionen som en art. 33 - foranstaltning. Ordningen er så ledes ikke i EU-medfinansieringsmæssig for- stand en miljøvenlig jordbrugsforan- staltning og bør derfor af ordensmæssige grunde også lovmæssigt placeres det korrekte sted, dvs. under art. 33- foran- staltningerne. Det fremgår i øvrigt klart af bemærkni n- gerne  til  lovforslaget,  at  der  ikke  er  tale om nogen realitetsændring. Sammenslutningen     af     Danske     Er- hvervsbiavlere (høringssvar nr. 5) har ingen bemærkninger. Fødevareindustrien (høringssvar nr. 6) Udtrykker især interesse for den nye for- anstaltning  “støtte  til  landbrugsmetoder, der forbedrer landbrugsprodukternes kvalitet,  og  støtte  til  salgsfremstød  for sådanne produkter” og ser frem til i regi af Overvågningsudvalget at kunne delt a- ge i drøftelserne om, hvilke programmer der  kan  tænkes  iværksat  inden  for  dette områd e. Bemærkningen vedrører ikke, at der ved lovforslaget skabes hjemmel til at gen- nemføre ovennævnte foranstaltning, men går på det videre forløb, såfremt minist   e- ren beslutter sig for at anvende den på- gældende hjemmel. Landsforeningen    De    Danske    Plant- ningsforeninger (høringssvar nr. 7) Landsforeningen De Danske Plantnings- foreninger så helst, at “læhegn  / læplant- Når “læhegn” ikke længere specifikt nævnes i lovteksten, er der alene tale om
8 ning” var specifikt nævnt i lovteksten som i den gældende lov. Udtrykker skepsis til ordningens placering under art. 33-foranstaltningerne. en konsekvens af, at “læplantning/ læ- hegn”, siden landdistriktsstøttelovens vedtagelse i maj 2000 er blevet medfi- nansieret af Kommissionen som en art. 33 - foranstaltning. Ordningen er s å ledes ikke i EU-medfinansieringsmæssig for- stand en miljøvenlig jordbrugsforan- staltning og bør derfor af ordensmæssige grunde også lovmæssigt placeres det korrekte sted, dvs. under art. 33- foran- staltningerne. Amterne blander sig ikke i administrati- onen af læhegn/læplantningsordningen, da ordningen ikke medfinansieres af am- terne. Ordningen kører derfor i rent fø- devareministerielt regi ligesom følgende andre art. 33-foranstaltninger: ordningen med tilskud til projekter vedrørende LandboUngdom og 4 H, tilskudsordnin- gen til jordfordelinger, tilskudsordningen vedrørende pilot- og demonstrationspro- jekter vedrørende græsningsselskaber og naturplaner, og tilskudsordningen vedrø- rende demonstrationsprojekter vedrøren- de miljøvenlig jordbrugsdrift og økolo- gisk jordbrug. Det fremgår i øvrigt klart af bemærkni n- gerne  til  lovforslaget,  at  der  ikke  er  tale om nogen realitetsændring. Rigsrevisionen (høringssvar nr. 8) har ingen bemærkninger til lovforslaget Realkreditrådet (høringssvar nr. 9) har ingen bemærkninger til lovforslaget SID (høringssvar nr. 10) Udtrykker generelt betænkelighed ved de vide beføjelser til ministeren til at gennemføre støtteordninger. De mange hjemler til ministeren er et generelt spørgsmål, som Folketinget har taget stilling til ved hovedlovens vedta- gelse i år 2000, og i forbindelse med
9 Støtter udvidelsen af hjemmelen til at andre end Fødevareministeriet kan del- tage i finansieringen af landdistriktspro- grammets foranstaltninger. Støtter afskaffelsen af § 6-YJ-ordningen. landdistriktsstøttelovens forgænger strukturlovens vedtagelse i 1995. Registrerede Revisorer (høringssvar nr.11) har ingen bemærkninger til lovforslaget Dansk Landbrug og Landbrugsraadet (høringssvar nr. 12) Organisationerne ønsker forbedringsord- ningen genåbnet for så vidt angår målre    t- tede investeringstilskud til energibespa- rende og miljøforbedrende foranstaltnin- ger og bedre arbejdsmiljø i primærjord- bruget. Endvidere kommenterer organisationer- ne bestemmelser i forordningsgrundla- get. Der er ikke på  nuværende tidspunkt tan- ker om at genåbne forbedringsordningen med    tilskudsområder    som    ønsket    af landbrugets organisationer. En nærmere fortolkning af forordning nr. 1783/2003   vil   blive   foretaget,   såfremt fødevareministeren   beslutter   sig   til   at anvende   de   hjemler,   som   han   får   ved lovforslaget   til   at   gennemføre   de   om- handlede foranstaltninger. Danmarks Naturfredningsforening (høringssvar nr. 13) Mener, at det nye bedriftsrådgivningss y- stem  udelukkende  bør  sigte  på  at  sørge for,   at   landmændene   overholder   EU- direktiver,  som  vandramme-  og  habitat- direktivet, og at tilskuddet alene bør ud- betales  til  landmanden  for  at  sikre,  at kun   den   tilskudsberettigede   rådgivning støttes. Mener også, at der under fødevarekval i- tetskapitlet   skal   være   mulighed   for   at Formålet med bedriftsrådgivningssyst  e- met er netop at hjælpe landmanden til at sikre overholdelsen af diverse miljødi- rektiver, som vil blive omfattet af kryds- overensstemmelseskravene. Såfremt m i- nisteren anvender hjemlen til at gennem- føre en støtteordning vedrørende b e- driftsrådgivning,  vil tilskud blive udbe- talt til den enkelte landmand på basis af afholdte udgifter, dog maksimalt 1.500 € pr. rådgivning. Bestemmelserne om fødevarekvalitet g i- ver mulighed for generiske informati-
10 støtte   generiske   informationsaktiviteter for økologi, og at der bør ydes tilskud til omstilling  til  indkøb  af  økologiske  pro- dukter i storkøkkener. Endelig finder foreningen, at det bør væ- re  muligt  for  vandværker  at  bidrage  til den  nationale  medfinansiering  af  en  til- skudsordning om ophør  med anvendelse af  pesticider  i  drikkevandsindvindings- områder. onsaktiviteter til bl.a. økologi, men ikke for tilskud til omstilling til indkøb af økologiske produkter i storkøkkener. Det undersøges p.t., i hvilket omfang vandværker vil kunne bidrage til den na- tionale finansiering af miljøindsatser i drikkevandsindvindingsområder. Friluftsrådet (høringssvar nr.14) Friluftsrådet s er gerne, at landdistrikts- støttemidlerne i højere grad målrettes mod natur- og miljøforbedrende tiltag. Finder det positivt, at bl.a. jordbrugets produktions- og promilleafgiftsfonde kan bidrage til medfinansieringen af sta- tens udgifter til landdistriktsprogram- mets foranstaltninger. Endelig finder rådet det uhensigtsmæ s- sigt, at den del af landdistriktsmidlerne, der afsættes til MVJ-ordningerne beskæ- res i 2005. Fordelingen  af  midlerne  under  det  nye landdistriktsprogram  vil  blive  fastlagt  i forbindelse med udarbejdelsen af det nye program,  når  forordningsgrundlaget  he r- for er vedtaget. For  så  vidt  angår  MVJ  -midlerne,  er  der ikke  tale  om  en  beskæring  i  2005.  Der- imod var der i 2004 en stor opsparing af uforbrugte midler fra tidligere år. Sammenslutningen     af     Landbrugets Arbejdsgiverforeninger (SALA) (høringssvar nr.15) har ingen bemærkninger til lovforslaget LandboUngdom (høringssvar nr.16) Der henvises i øvrigt til høringssvar nr. 1. Udtrykker glæde over, at tilskudsordnin- gen for Fællessekretariatet for Landbo- Ungdom og 4 H nu er indskrevet i lov- grundlaget vedrørende art. 33-foranstalt- ninger. Konstateringen er ikke ganske korrekt. Ordningen med tilskud til projekter ved- rørende  LandboUngdom og 4 H er alene omtalt i bemærkningerne til lovteksten vedrørende art. 33-foranstaltningerne.
11 Danmarks 4H (høringssvar nr.17) Udtrykker glæde over, at tilskudsordnin- gen for Fællessekretariatet for Landbo- Ungdom og 4 H nu er indskrevet i lov- grundlaget vedrørende art. 33- foranstaltninger. Konstateringen er ikke ganske korrekt. Ordningen med tilskud til projekter ved- rørende  LandboUngdom og 4 H er alene omtalt i bemærkningerne til lovteksten vedrørende art. 33-foranstaltningerne. Foreningen   af   Vandværker   i   Dan- mark (høringssvar nr.18) har ingen bemærkninger til lovforslaget Forbrugerrådet (høringssvar nr.19) har ingen bemærkninger til lovforslaget