Til lovforslag nr. L 123 Folketinget 2004-05 (2. samling) Betænkning afgivet af Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri den    0. maj 2004 2. udkast (Ændringsforslag fra fødevareministeren) Betænkning over Forslag til lov om ændring af lov om støtte til udvikling af landd   istrikterne (landdistriktsstøtteloven) (Mulighed for flere støtteordninger, ændring af støtteordningen for yngre jordbrugere, ændring af bestemmelserne om bemyndigelse og finansiering m.m.) [af fødevareministeren  (Hans Christian Schmidt)] 1. Ændringsforslag Der er af fødevareministeren stillet 6  ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 3. marts 2005 og var til 1. behandling den 5. april 2005. Lovforsla- get blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder. Høring Et  udkast  til  lovforslaget  har  inden  fremsættelsen  været  sendt  i  høring,  og fødevareministeren sendte  den  14.  oktober  2004  dette  udkast  til  udvalget,  jf.  folketingsåret  2004 -05,  1.  samling,  alm. del –   bilag 20. Den 3. marts 2005 sendte fødevareminist eren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget. Skriftlige henvendelser Udvalget  har  i  forbindelse  med  udvalgsarbejdet  modtaget  2  skriftlige  henvendelser  fra  Dansk Landbrug og Landboungdom. Fø devareministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget. Deputationer Endvidere har Dansk Landbrug og Landboungdom mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget:
2 Spørgsmål Udvalget har stillet 15 spørgsmål til fødevareministeren til skriftlig besvarelse   , som denne har be- svaret. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger [] Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit,  Siumut  og  Fólkaflokkurin  var  på  tidspunktet  for  betæn k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i u  dvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. 4. Ændringsforslag med bemærkn inger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    fødevareministeren,  tiltrådt af <>: Til § 1 1) Nr. 9 udgår . [Teknisk konsekvensrettelse] 2) Før nr.  1 0 indsættes som nye numre: »01. I § 9, stk. 1, ændres »14.500.000 kr.  « til: »19.500.000 kr.« 02. § 9, stk. 2     og 4, ophæves. 03. I § 9, stk. 5,ændres »kontantværdi « til: »kontante handelsværdi.  «« [Forhøjelse af det maksimale udmålingsgrundlag fra 14,5 mio. kr. til 19,5 mio. kr.   m.m.] 3) I det under nr. 10 foreslåede  § 10, stk. 1, udgår  sidste pkt. og i stedet indsættes: »Lånet yd es og sikres, som anført i § 9, stk. 3, 5 og 6. « [Teknisk konsekvensrettelse] 4) I det under nr. 13 foreslåede  § 10  a, stk. 6, ændres    »15.000.000 kr.« til: »20.000.000 kr.« [Forhøjelse af det maksimale udmålingsgrundlag fra 15. mio. kr. til 20 mio. kr. f  ør stuehusfradrag ] Til § 2 5) I stk. 1, ændres   »§ 1, nr. 2, 4-6, 8 - 12, 14 og 16« til: »§ 1, nr. 2, 4-6, 8, 10, 12-14, 16 og 18.« [Teknisk konsekvensrettelse] 6) I stk. 2, ændres   » 3, 7, 13, 1 5 og 17    -25« til: »§ 1, nr. 1, 3, 7, 9, 11, 15, 17 og 19-27.« [Teknisk konsekvensrettelse]
3 B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1-6 Almindelige bemærkninger Som følge af strukturudviklingen i jordbruget findes det hensigtsmæssigt at hæve det maksimale udmålingsgrundlag fra 14.500.000 kr. i den gældende lov og i    lovforslaget til 19.500.000 kr. Den  foreslåede  forhøjelse  af  grænsen  for  det  maksimale  udmålingsgrundlag  fra  14,5  mio.  kr.  til 19,5 mio. kr. medfører, at det maksimale lån, der kan ydes, stiger fra 2,9 mio. kr. til 3,9 mio. kr. I overensstemmelse med den foreslåede fo rhøjelse af det maksimale udmålingsgrundlag foreslås værdiansættelsen  ved  beregning  af  YJ -tillægslånet  efter  fradrag  af  værdien  af  betalingsrettigheder højst at kunne indgå med 20.000.000 kr. mod 15.000.000 kr. i lo  vforslagets § 1, nr. 13, vedrørende affattelsen  af  lovforslagets  §  10  a,  stk.  6.  Det  samlede  YJ-lån  bliver  på  6,0  mio.  kr.,  og  det maksimale YJ-tillægslån bliver således på 2,1 mio. kr. Selv om lovforslaget kun foreslås ændret på disse to punkter, må dele af lovforslaget som kons e- kvens  af  ændring  erne  ændres.  Det  drejer  sig  dels  om  lovforslagets  §  1,  nr.  9  og  10,  og  dels  om ikrafttrædelsesbestemmelserne i lovforslagets § 2, stk. 1 og 2. Ændringsforslagene skønnes ikke at have økonomiske eller administrative konsekve nser for amter og kommuner. Ændri   ngsforslagene skønnes ikke at have administrative konsekvenser for erhvervslivet. Men m u- ligheden for højere ordinært YJ   -lån og YJ -tillægslån skønnes at have positive konsekvenser for e r- hvervslivet, jf. tabel 2 neden for. Ændringsforslagene skønnes ikke at     have miljømæssige konsekvenser. Da de foreslåede ændringer indeholder bestemmelser om statsstøtte, skal de notificeres for Eur o- pa-Kommissionen.  De  foreslåede  ændringer  vil  derfor  først  kunne  træde  i  kraft  efter  Europa - Kommissionens  godkendelse.  Det  kan  oplyses,  at  lovforslagets  YJ-del  allerede  er  notificeret  over for Europa-Kommissionen den 30. marts 2005. Ændringerne vil blive notificeret ved en ændring s- skrivelse til Europa-Kommissionen. De statsfinansielle konsekvenser af ændringsforslagene skønnes at vær e: Tabel 1 Statsfinansielle  konsekvenser  af  ændring  s- forslag Beløb i mio. kr. 2005 2006 2007 2008 2009 Garantiindfrielser 0,0 0,0 0,1 0,4 0,8 Indtægt risikopræmie 0,0 0,1 0,4 0,6 0,8 Udgift i alt 0,0 -0,1 -0,2 -0,2 0,0 Forudsætninger: - 20 pct. af ansøgningerne svarende til 40 ansøgninger årligt i udgangssituationen rammer mod det eksisterende maksimale udmålingsloft på 14,5 mio. kr. (  efter stuehusfradrag på 500.000
4 kr.). Dette antal forventes at stige med 3,8 pct. årlig t svarende til den forudsatte strukturudvik- ling. - Det antages, at det gennemsnitlige udmålingsgrundlag for disse 20 pct. i udgangssituationen er udvidet med 3 mio. kr. før fradrag for værdien af betaling   srettigheder. - Ændringen får først statsfinansiel virkning fra 1. januar 2006. De  erhvervsøkonomiske  konsekvenser  ved  etablering  på  en  jordbrugsbedrift  med  ko  ntantpris  på 20  mio.  kr.  (etablering  efter  lovens  §  5  og  tillægslånsberegning  efter  lovforslagets  §  10  a,  stk. 4- situation - »fri handel«) kan illustreres ved nedenstående tabel  2. Som det ses i eksemplet, forbedrer ændringsforslaget den  yngre jordbrugers etablering i fo  rhold til lovforslaget ved, at finansieringen ved realkreditlån + YJ -lån stiger fra 16.733.000 kr. til 17.475.500 kr. Tabel 2 Kontantpris 20 mio. kr. Ejendomsspecifikationer: Realkreditkorrektion Antal ha 110 7.000 kr. pr. ha Antal kg mælkekvote 1.350.000 1,30 kr. pr. kg Rente Før Efter Ny YJ - model pct. p.a. EU-reform EU-reform Kontantpris 20.000.000 20.000.000 20.000.000 Areal realkreditkorrektion 770.000 770.000 Mælkekvote realkreditkorrektion 1.755.000 1.755.000 Belåningsværdi for realkreditlån 20.000.000 17.475.000 17.475.000 Stuehusfradrag 500.000 500.000 500.000 Udmålingsgrundl ag for YJ-lån 14.500.000 14.500.000 16.975.000 Udmålingsprocent for YJ -lån 20 20 20 Udmålingsgrundlag for YJ -tillægslån 2.525.000 Udmålingsprocent for YJ -tillægslån 90 Realkreditlån, 30 år, 70 pct. 4,5 14.000.000 12.233.000 12.233.000 YJ- lån, 20 år 5,0 2.900.000 2.900.000 3.395.000 YJ-tillægslån, 20 år 5,0 1.847.500 Finansiering 20.000.000 20.000.000 20.000.000 Sum realkredit + YJ-lån 16.900.000 15.133.000          17.475.500 Banklån + egenkapital 3.100.000 4.867.000 2.524.500 Til nr. 1 Bestemmelsen  udgår  af  lovtekniske  årsager,  da  bestemmelsen  med  ændringsforslaget  vil  få  fo r- skellige ikrafttrædelse  stidspunkter. Dette skyldes, at bestemmelserne i den gældende lovs § 9, stk. 2 og 4, som følge af ophævelsen af l   ovens § 6 den 1. januar 2006, ophæves den 1. januar 2006. En forhøjelse  af  det  maksimale  udmålingsgrundlag  for  §  5  -YJ-lånet  i  §  9,  stk.  1,  kræver  Europa   - Kommissionens godkendelse. Det kan derfor ikke forudsættes, at § 9 i sin helhed den 1. j  anuar 2006 vil kunne have det i lovforslagets § 1, nr. 9, forudsete indhold, hvorfor det lovteknisk ikke er muligt at angive, at § 9 affattes på en bestemt måde den 1. januar 2006.
5 Til nr. 2 Ad 01. Det maksimale udmålingsgrundlag for YJ -lån, der ydes efter lovens § 5, fores lås med æ   n- dringen forhøjet fra 14.500.000 kr. til 19.500.000 kr. for at imødekomme den strukturudvikling, der finder sted inden for jordbruget. Ad 02. Ændringen er en konsekvens af, at § 1, nr. 9 i lovforslaget udgår    , jf. ændringsforslag nr. 1  , og at lovens § 6 ophæves den 1. januar 2006. Ad 03. Ændringen er en konsekvens af, at § 1, nr. 9 i lovforslaget udgår    , jf. ændringsforslag nr. 1  , og at ændringen fra   »kontantværdi  « til: »kontante handelsværdi  « så skal foretages i lovens § 9, stk. 5. Ændringen    »kontantværdi  « til »kontante handelsværdi  « er en modernisering af sprogbrugen, der svarer til de tilsvarende ændringer i lovforslagets § 1, nr. 8, 11,   14 og 16. Til nr. 3 Ændringen er en konsekvens af, at § 1, nr. 9 i lovforslaget udgår    , jf. ændringsforslag nr.   1, og e    r- stattes af æ  ndringsforslag nr. 2. Til nr. 4 Ændringen er en konsekvens af   , at det maksimale udmålingsgrundlag  forhøjes med 5 mio. kr. fra 14.500.000 kr. til 19.500.000 kr. eller fra 15.000.000 kr. til 20.000.000 kr. før stuehusfradrag. Stu e- husfradraget  indgår  kun  én  gang,  nemlig  ved  udmålingen  af  det  første  YJ  -lån.  Der  er  derfor  ikke stuehusfradrag    ved    beregningen    af    YJ-tillægslånet    (og    ej    heller    ved    beregning    af    YJ   - suppleringslånet). Til nr. 5 og 6 Ændringerne er en konsekvens af, at § 1, nr. 9 i lovforslaget udgår , jf. ændringsforslag nr. 1,   og erstattes af 3 nye numre, jf. ændringsforslag nr. 2.   Jens Kirk (V)   Karsten Nonbo (V)   Torsten Schack Pedersen (V) nfmd.  Inger Støjberg  (V) Jørgen  Winther (V)   Christian H. Hansen (DF) fmd.  Bent Bø gsted (DF)   Allan Niebuhr (KF) Per Ørum    Jørgensen  (KF)   Jens Peter Vernersen (S)   Lene Hansen (S)   Karen Hækkerup   (S) Bjarne Laustsen (S)   Elisabeth Geday (RV)   Ole Glahn (RV)   Kristen Touborg (SF) Per Clausen (EL) Tjóðveldisflokkurin, Inuit    Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udva l- get.
6 Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
7 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 123 Bilagsnr.    Titel 1 Høringsnotat og hørings  svar, fødevareministeren 2 Høringsnotat og høringssvar, fra fødevareministeren 3 Tidsplan for udvalgets behandlingen af lovforslaget 4 Henvendelse af 13/4-05 fra Dansk Landbrug 5 Henvendelse af 15/4-05 fra Landboungdom 6 1. udkast til betænkning 7 Svar på spørgsmål S 686 8 Henvendelse af 27/4-05 fra Dansk Landbrug (talepapir brugt ved fo- retrædet for udvalget den 27/4  -05) Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 123 Spm.nr. Titel 1 Spm. om ministeren vil overveje, om de økonomiske ressourcer, der beskrives i forslaget, bliver brugt til udvikling og omlægning og ikke til konventionelt landbrug, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om det sikres, at der ikke gives økonomisk kompensation til den gruppe, der lider tab som følge af EU -reformens formål om a f- vikling af støtteordninger til konventionelle landbrug, til fødevarem  i- nisteren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om økonomiske konsekvenser for stat o g kommuner samt lo v- forslagets administrative konsekvenser for erhvervslivet, til fødev a- reministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om ministeren i forbindelse med udmøntningen af forslaget,  har være  t i en tæt dialog med såvel landbrugets interessegrupp andre relevante interessegrupper på området, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om økologiske producenter bør være omfattet af tilskudsor d- ningen om støtte til landbrugsmetoder, der forbedrer dyrevelfærden ud over normal god landbrugspraksis, til fødevareministeren, og m i- nisterens svar herpå 6 Spm. om, hvordan ministeren vil prioritere støtte til udvikling af landbrugsprodukters kvalitet og salgsfremstød for disse produkter, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om, hvordan ministeren vil prioritere dyrevelfærd blandt de ny muligheder for at yde støtte  til udvikling af landdistrikterne m.v., til fødevareministeren, og ministerens svar herpå
8 8 Spm. om, hvordan ministeren vil prioritere støtte til økologi blan ny muligheder for at yde støtte udvikling af landdistrikterne m.v., til fødevareministeren, og ministerens svar herpå 9 Spm. om kommentar til henvendelse af 13/4-05 fra Dansk Landbrug, til fødevareministeren,  og ministerens svar herpå 10 Spm. om kommentar til henvendelse af 15/4-05 fra Landboungdom, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå 11 Spm. om etablering af arbejdspladser i landdistrikterne, til fødevar e- ministeren, og ministerens svar herpå 12 Spm. om hvilke overvejelser regeringen gør sig vedr. en fornyet in d- sats rettet mod fremme af eksporten af økologiske fødevarer, til fød   e- vareministeren, og ministerens svar herpå 13 Spm. om statistisk materiale, der viser at en nedsættelse af egenkap  i- talkravet til yngre landmænd, der ønsker at    etablere sig, øger eller mindsker risikoen for, at det lykkes for landmanden at etablere sig, til fødevareministeren, og ministerens svar herpå 14 Spm. om kommentar til Dansk Landbrugs talepapir brugt ved Deres foretræde den 27/4  -05, til fødevareminister en, og ministerens svar herpå 15 Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag m.v., til fødevaremin   i- steren, og ministerens svar herpå