Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri København, den 4. maj 2005 Sagsnr.: 2053 Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 3. maj 2005 ad Forslag til Lov om ændring af lov om støtte til udvikling af landdistrikterne (landd i- striktsstøtteloven) - L 123 (Mulighed for flere støtteordninger, ændring af støtteordnin- gen for yngre jordbrugere, ændring af bestemmelserne om bemyndigelse og finansie- ring. m.m.) udbedt sig min besvarelse af følgende spørgsmål: Spørgsmål 15: ” Vil ministeren yde teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag dels sådan at det maksimale udmålingsgrundlag for YJ  -lån hæves fra 15 mio. kr. til 20 mio. kr., og dels sådan at ejenkapitalkravet sænkes til 750.000 kr. ved lån på 20 mi   o. kr. ? ” Svar: Vedrørende den første del af spørgsmålet fremsender jeg vedlagte ændringsforslag. Vedrørende den anden del af spørgsmålet  kan jeg oplyse, at egenkapitalkravets størrelse fastsættes ved bekendtgørelse, og at jeg, som det fremgår af min b esvarelse af spørgs- mål 9 , er villig til at overveje en lempelse af egenkapitalkravets størrelse. Dette vil også gælde ved et udmålingsgrundlag på 20 mio. kr. Hans Chr. Schmidt /Søren Sørensen
2 Ændringsforslag til L 123 Forslag til Lov om ændring af lov om støtte til udvikling af landdistrikterne (land- distriktsstøtteloven) (Mulighed for flere støtteordninger, ændring af støtteordningen for yngre jord- brugere, ændring af bestemmelserne om bemyndigelse og finansiering, m.m.) Ændringsforslag Til § 1 1) Nr. 9 udgår 2) Før nr.10 indsættes som nye numre: 01. I § 9, stk. 1, ændres “ 14.500.000 kr.” til: “19.500.000 kr.” 02. § 9, stk. 2 og 4, ophæves. 03. I § 9, stk. 5,ændres “kontantværdi” til:”kontante handelsværdi.” 3) I den under nr. 10 (der bliver nr. 12) foreslåede affattelse af lovens  § 10, stk. 1, udgår sidste pkt. og i stedet indsættes: “ Lånet ydes og sikres, som anført i § 9, stk. 3, 5 og 6.” 4) I nr. 13 (der bliver nr. 15) ændres i § 10 a, stk. 6, “15.000.000 kr.” til:”20.000.000 kr.” Til § 2 5) I stk. 1, ændres “ § 1, nr. 2, 4 - 6, 8-12, 14 og 16” til: “ § 1, nr. 2, 4-6, 8, 10, 12-14,16 og 18.” 6) I stk. 2, ændres “ § 1, nr. 1,3,7,13,15 og 17-25” til: “ § 1, nr. 1,3,7,9,11,15,17 og 19- 27.” Bemærkninger til ændringsforslaget Almindelige bemærkninger Som følge af strukturudviklingen i jordbruget findes det hensigtsmæssigt at hæve det maksimale udmålingsgrundlag fra 14.500.000 kr. i den gældende lov og i lovforslaget til 19.500.000 kr..
3 Den foreslåede forhøjelse af grænsen for det maksimale udmålingsgrundlag fra 14,5 mio. kr. til 19,5 mio. kr. medfører, at det maksimale lån, der kan ydes, stiger fra 2,9 mio. kr. til 3,9 mio. kr. I overensstemmelse med den foreslåede forh øjelse af det maksimale udmålingsgrundlag foreslås værdiansættelsen ved beregning af YJ -tillægslånet efter fradrag af værdien af betalingsrettigheder højst at kunne indgå med 20.000.000 kr. mod 15.000.000 kr. i lo v- forslagets § 1, nr. 13, vedrørende affattelsen af  lovforslagets § 10 a, stk. 6. Det samlede YJ-lån bliver på 6,0 mio. kr., og det maksimale YJ  -tillægslån bliver således på 2,1 mio. kr. Selv om lovforslaget kun foreslås ændret på disse to punkter, må dele af lovforslaget som konsekvens af ændringerne ændres. Det drejer sig dels om lovforslagets § 1, nr. 9 og 10, og dels om ikrafttrædelsesbestemmelserne i lovforslagets § 2, stk. 1 og 2. Ændringsforslagene skønnes ikke at have økonomiske eller administrative konsekven- ser for amter og kommuner. Ændringsforslagene skønnes ikke at have administrative konsekvenser for erhvervslivet. Men muligheden for højere ordinært YJ-lån og YJ -tillægslån skønnes at have positive konsekvenser for erhvervslivet, jf. tabel 2. Ændringsforslagene skønnes ikke at have miljømæssige konsekvenser. Da de foreslåede ændringer indeholder bestemmelser om statsstøtte, skal de notificeres for Europa-Kommissionen. De foreslåede ændringer vil derfor først kunne træde i kraft efter Europa-Kommissionens godkendelse. Det kan oplyses, at lovforslagets YJ-del al- lerede er notificeret over for Europa-Kommissionen den 30. marts 2005. Ændringerne vil blive notificeret ved en ændringsskrivelse til Europa-Kommissionen. De statsfinansielle konsekvenser af ændringsforslagene skønnes at være: Tabel 1 Statsfinansielle konsekvenser af ændringsforslag Beløb i mio. kr. 2005 2006 2007 2008 2009 Garantiindfrielser 0,0 0,0 0,1 0,4 0,8 Indtægt risikopræmie 0,0 0,1 0,4 0,6 0,8 Udgift i alt 0,0 -0,1 -0,2 -0,2 0,0 Forudsætninger: 20 pct. af  ansøgningerne svarende til 40 ansøgninger årligt i udgangssituationen   rammer mod det eksisterende maksimale udmålingsloft på 14,5 mio. kr.( efter stuehusfradrag på 500.000 kr.). Dette antal forventes at stige med 3,8 p ct. årligt svarende til den forudsatte strukturudvikling.
4 Det antages, at det gennemsnitlige udmålingsgrundlag for disse 20 pct. i u d- gangssituationen er udvidet med 3 mio. kr. før fradrag for værdien af betalings- rettigheder. Ændringen får først statsfinan siel virkning fra 1. januar 2006. De erhvervsøkonomiske konsekvenser ved etablering på en jordbrugsbedrift med ko n- tantpris på 20 mio. kr.(etablering efter lovens § 5 og tillægslånsberegning efter lovfor  s- lagets § 10 a, stk.4- situation - “fri handel”) kan illustreres ved nedenstående tabel. Som det ses i eksemplet, forbedrer ændringsforslaget den yngre jordbrugers etablering i for- hold til lovforslaget ved, at finansieringen ved realkreditlån + YJ -lån stiger fra 16.733.000 kr. til 17.475.500 kr. Tabel 2 Kontantpris 20 mio. kr. Ejendomsspecifikationer: Realkreditkorrektion Antal ha 110 7.000 kr. pr. ha Antal kg mælkekvote 1.350.000 1,30 kr. pr. kg Rente Før Efter Ny YJ - model pct. p.a. EU-reform EU-reform Kontantpris 20.000.000 20.000.000 20.000.000 Areal realkreditkorrektion 770.000 770.000 Mælkekvote realkreditkorrektion 1.755.000 1.755.000 Belåningsværdi for realkreditlån 20.000.000 17.475.000 17.475.000 Stuehusfradrag 500.000 500.000 500.000 Udmålingsgr undlag for YJ-lån 14.500.000 14.500.000 16.975.000 Udmålingsprocent for YJ -lån 20 20 20 Udmålingsgrundlag for YJ -tillægslån 2.525.000 Udmålingsprocent for YJ -tillægslån 90 Realkreditlån, 30 år, 70 pct. 4,5 14.000.000 12.233.000 12.233.000 YJ- lån, 20 år 5,0 2.900.000 2.900.000 3.395.000 YJ-tillægslån, 20 år 5,0 1.847.500 Finansiering 20.000.000 20.000.000 20.000.000 Sum realkredit + YJ-lån 16.900.000 15.133.000          17.475.500 Banklån + egenkapital 3.100.000 4.867.000 2.524.500 Bemærkninger til ændringsforslagets enkelte bestemmelser Til § 1 Ad nr. 1   Bestemmelsen udgår af lovtekniske årsager, da bestemmelsen med ændring  s- forslaget vil få forskellige ikrafttrædelsestidspunkter. Dette skylde s, at bestemmelserne i den gældende lovs § 9, stk. 2 og 4, som følge af ophævelsen af lovens § 6 den 1. januar
5 2006, ophæves den 1. januar 2006. En forhøjelse af det maksimale udmålingsgrundlag for § 5-YJ-lånet i § 9, stk. 1, kræver Europa -Kommissionens godkendelse. Det kan der- for ikke forudsættes, at § 9 i sin helhed den 1. januar 2006 vil kunne have det i lovfors- lagets § 1, nr. 9, forudsete indhold, hvorfor det lovteknisk ikke er muligt at angive, at § 9 affattes på en bestemt måde den 1. januar 2006. Ad nr. 2 Ad 01.Det maksimale udmålingsgrundlag for YJ -lån, der ydes efter lovens § 5, foreslås med ændringen forhøjet fra 14.500.000 kr. til 19.500.000 kr. for at imødekomme den strukturudvikling, der finder sted inden for jordbruget. Ad 02.Ændringen er en konsekvens af, at § 1, nr. 9 i lovforslaget udgår, og at lovens § 6 ophæves den 1. januar 2006. Ad 03. Ændringen er en konsekvens af, at § 1, nr. 9 i lovforslaget udgår, og at ændri n- gen fra “kontantværdi” til: “kontante handelsværdi“ så skal foretage s i lovens § 9, stk. 5. Ændringen “kontantværdi” til “kontante handelsværdi” er en modernisering af sprog- brugen, der svarer til de tilsvarende ændringer i lovforslagets § 1, nr. 8, 11,14 og 16. Ad nr. 3   Ændringen er en konsekvens af, at § 1, nr. 9 i lovforslaget udgår og erstattes af ændringsforslagets nr. 2.  01-03. Ad nr. 4   Ændringen er en konsekvens af, at det maksimale udmålingsgrundlag  forhøjes med 5 mio. kr. fra 14.500.000 kr. til 19.500.000 kr. eller fra 15.000.000 kr. til 20.000.000 kr. før stuehusfradrag. Stuehusfradraget indgår kun én gang, nemlig ved udmålingen af det første YJ -lån. Der er derfor ikke stuehusfradrag ved beregningen af YJ-tillægslånet (og ej heller ved beregning af YJ -suppleringslånet). Ad nr. 5 og 6 Ændringerne er en konsekvens af, at §1, nr. 9 i lovforslaget udgår og e r- stattes af 3 nye numre.