Vedr. forslag til lov om ændring af fiskerilov Til udvalgets orientering fremsendes notat vedr. høringssvar fra interesseorganisationer samt kopi af de høringssvar, der er modtaget fra interesseorganisationerne (8 bilag). Hans Chr. Schmidt /Bo Folmer Pedersen Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Folketinget Christiansborg 1240 København K København, den 3. marts 2005 Sagsnr.:  1548/100892
Ministeriet for Fødevarer,   Landbrug og Fiskeri Fiskeridirektoratet Den 2. marts 2005 J.nr.: 2004-01330   LHM Til: Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri   NOTAT Vedr.: Høringssvar - forslag til ændring af fiskeri- lov, fremsættelse den 3. marts 2005 1. Generelle bemærkninger Den version af lovforslaget, som blev udsendt i høring i december 2004, indeholdt til- lige en ændring af søloven. Det er senere besluttet, at ændring af søloven udgår af lovforslaget. I det følgende behandles alene dele af høringssvarene, som vedrører ændring af fiskeriloven. Høringssvarene er overvejende positive.   Lovforslaget er koncentreret om to hovedtemaer, nemlig 1) forbedringer på muslin- ge- og opdrætsområdet og 2) offentlig adgang til oplysninger i dele af registrene på fiskeriområdet – samt pligt til at indberette priser på overdragne kvoteandele, som dermed bliver offentligt tilgængelige.   1.1. Lovforslagets bestemmelser på muslinge- og opdrætsområdet  er en opfølg- ning på dele af anbefalingerne, som i april 2004 blev afgivet af det i april 2003 nedsatte muslingeudvalg. Udvalget fandt bl.a., at Danmark gennem en mål- rettet indsats har gode muligheder for at øge produktion og eksport af mus- lingeprodukter.   Den foreslåede bestemmelse om nedsættelse af et permanent rådgivende ud- valg for muslingeproduktion vil med sin sammensætning af interesseorgani- sationer, parter, myndigheder og ekspertise udgøre en central koordination af initiativer på området. Udvalget skal primært rådgive fødevareministeren, men vil også kunne rådgive andre myndigheder om initiativer af betydning for muslingeområdet. Udvalget forventes at kunne give et betydeligt bidrag til en effektiv og målrettet indsats til gavn for muslingeerhvervet.  
3 Også bestemmelsen om, at rettigheder ifølge en tilladelse til etablering, udnyt- telse og drift af opdrætsanlæg kan blive overdragelige, vil medvirke til at for- bedre erhvervets vilkår. Investeringer i opdrætsanlæg vil således kunne fore- tages i tillid til, at værdien af investeringer ikke behøver at være tabt, hvis ret- tighedshaveren ikke længere kan drive anlægget. Incitamentet til at foretage investeringer vil dermed øges til gavn for erhvervets udvikling og produktion. 1.2. Herudover foreslås, at dele af registrene på fiskeriområdet kan blive offentligt tilgængelige.  Det er hensigten at etablere den offentlige adgang via ministeri- ets hjemmesider. Formålet er primært at give fiskere og deres rådgivere lettere adgang til oplysninger, som har betydning for fiskernes dispositioner. Det drejer sig især om oplysninger om registrerede fiskerfartøjer og tildelt kapaci- tet til at fiske mv. Offentlig adgang til oplysninger vil generelt give øget åben- hed og gennemsigtighed på området. I denne sammenhæng foreslås også, at der kan indføres pligt til at indberette oplysninger om priser på overdragne kvoteandele . Oplysningerne vil da indgå i registret om overdragelige kvoteandele, som i forvejen er offentligt tilgænge- ligt. Formålet er for det første, at give et bedre grundlag for evalueringen af den midlertidige ordning med overdragelige kvoteandele, som udløber med udgangen af 2007. For det andet er formålet at indføre større åbenhed generelt af hensyn til omsætningen med overdragelige kvoteandele.      2.   Høringssvar og Fødevareministeriets bemærkninger hertil   2.1. Ad nedsættelse af Rådgivende Udvalg for Muslingeproduktion (ny § 6a) samt indførelse af overdragelige opdrætsrettigheder (ændring af § 67) Danmarks Fiskeriforening har ønsket to pladser i udvalget for Muslingeproduktion, idet der ofte kan være behov for en meget lokalt baseret viden.   Foreningen Dansk Akvakultur har ønsket at blive repræsenteret i udvalget. Fødevareministeriets bemærkninger  Lovforslaget giver ikke begrænsninger for, hvor mange medlemmer hver enkelt organisation kan være repræsenteret med. Dette fastlægges i udvalgets forretningsorden, jf. fiskerilovens § 9, stk.2. Der er således gode muligheder for, at Danmarks Fiskeriforening kan få to pladser i udvalget, når dette er velbegrundet.   Dansk Akvakulturs ønske om at blive repræsenteret i Det Rådgivende udvalg for Muslinge- produktion er imødekommet, idet Dansk Akvakultur nu er nævnt som medlem i forslaget til § 6a.  
4 2.2. Hjemmel til at fastsætte regler om, at der skal være offentlig adgang til dele af Fødevareministeriets registre på fiskeriområdet (ny § 112 a) samt om, at der skal oplyses salgspriser ved overdragelse af rettigheder ifølge en tilla- delse (nyt 2. pkt. i § 112 a) Danmarks Fiskeriforening har som udgangspunkt ikke indvendinger mod, at der bliver offentlig adgang til registre. Foreningen anbefaler dog, at der foretages en konkret vurdering i hvert tilfælde, hvor den offentlige interesse i adgang til registre- ne vejes op mod en evt. virksomhedsinteresse i, at visse informationer ikke er offent- lige.   Danmarks Pelagiske Producentorganisation er positiv over for forslaget om offent- lig adgang til dele af Fødevareministeriets registre på fiskeriområdet, men kan ikke tilslutte sig forslaget om, at der indføres hjemmel til at fastsætte regler om pligt til at oplyse handelspriser ved overdragelse af individuelle overdragelige kvoter (IOK) for sild. Og slet ikke, hvis det betyder, at oplysningerne registreres og bliver offentligt tilgængelige. Fødevareministeriets bemærkninger I forbindelse med udstedelse af regler om offentlig adgang til dele af registrene på fiskeriområ- det vil der altid blive foretaget en afvejning af hensynet til personers og virksomheders inte- resse i hemmeligholdelse over for hensynet til åbenhed og let adgang til oplysninger på det på- gældende område. Dette vil ske i overensstemmelse med offentlighedsloven og persondatalo- ven.  Endvidere vil en bekendtgørelse altid forudsætte Datatilsynets godkendelse, og relevante organisationer vil blive hørt før udstedelsen. Dette fremgår nu klart af bemærkningerne til ændringen af § 112 a og den nye § 112 b i lovforslaget.     Oplysninger om priser for overdragne kvoteandele vurderes at være af væsentlig betydning for vurdering af det på forsøgsbasis etablerede system med overdragelige kvoteandele. Herud- over vil offentlighed omkring priser generelt medvirke til, at handelen med kvoteandele fore- går på baggrund af, at parterne har mulighed for at fremskaffe alle relevante oplysninger.   2.3.   Ad ophævelse af § 68 – forbud mod etablering af havbrug i fjordområder Verdensnaturfonden protesterer mod forslaget om ophævelse af § 68 i fiskeriloven, som indeholder forbud mod etablering af nye havbrug i fjordområder samt hjemmel til, at der kan fastsættes regler om, at havbrug ikke må etableres i en vis afstand fra fiskeredskaber. Fonden anfører, at netop de danske fjorde og bugter er de mest udsatte for forure- ning med miljøfremmede stoffer og for de deraf følgende miljømæssige skader i form af iltsvind, forarmelse af bundfauna og fiskefauna m.m. Fonden henviser til, at det gennem mange års arbejde er lykkedes for de regionale miljømyndigheder at sikre de lavvandede fjorde og bugter mod etablering af fiskeopdræt netop ved at § 68 blev
5 indført. Herved blev sikret, at dette erhverv kunne etablere sig i de farvandsområder, hvor der var den mindste risiko for utilsigtede forureningsskader, nemlig de åbne farvande.   Modstanden mod ophævelse af § 68 begrunder fonden endvidere med, at det ifølge bemærkningernes formulering ikke er fuldstændig sikkert, at der vil blive iværksat andre bestemmelser, herunder i henhold til miljølovgivningen, som sikrer de nød- vendige begrænsninger og betingelser ved etablering af nye opdrætsanlæg. Fonden foreslår, at § 68 bibeholdes, samt at der i den foreslåede § 67 indføjes ” place- ring” i 1. punktum, der herefter affattes således: ” Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om tilladelse til etablering, placering  og drift af op- drætsanlæg, herunder om krav til praktisk og teoretisk uddannelse.”   Amtsrådsforeningen finder, at ophævelsen af § 68 er problematisk, da havbrug med netbure forurener betydeligt, og det kan bekendtgørelser ikke ændre på. Det kan nemt give konflikter i forhold til lov om miljømål, såvel i forhold til kravet om god økologisk tilstand i år 2015 og gunstig bevaringsstatus i habitatsområder.   Fødevareministeriets bemærkninger  Modstanden mod at ophæve forbuddet i § 68 mod etablering af havbrug (opdrætsanlæg) i fjordområder vedrører den type af opdrætsanlæg, hvor der fodres, idet det er sådanne anlæg, som kan medføre forurening.   Som det fremgår af lovforslagets bemærkninger varetages de miljømæssige hensyn på dette område i henhold til lovgivning, der hører under Miljøministeriet. Miljømyndighederne kan give afslag på ansøgning om etablering af opdrætsanlæg i fjordområder, hvor der fodres. Etablering af opdrætsanlæg, hvor der fodres, kan kun ske efter konkret tilladelse, hvor flere myndigheder er involveret. Således meddeles tilladelse i henhold til fiskeriloven kun, hvis der samtidig meddeles tilladelse i henhold til regler, der er fastsat i medfør af miljøbeskyttelseslo- ven. Efter denne lov vil der i en tilladelse blive fastsat en række vilkår, bl.a. om foderforbrug. Disse vilkår vil fremgå af den samlede tilladelse, som udstedes af Fødevareministeriet. 2.4.   Ad ændring af § 70, stk. 2, således at ejeren af det opdrætsanlæg eller den, der i øvrigt er ansvarlig for driften af anlægget, kan fange undslupne fisk fra anlægget med nærmere angivne fiskeredskaber. Danmarks Fiskeriforening foreslår, at det indføjes i lovforslagets bemærkninger, at denne mulighed kun kan anvendes i undtagelsestilfælde, hvor der findes en meget god grund til tilladelsen. Foreningen mener ikke, at sådanne tilladelser kan komme på tale i forbindelse med østersopdræt. Fødevareministeriets bemærkninger  
6 Efter den foreslåede bestemmelse vil der i hvert enkelt tilfælde blive foretaget en konkret vur- dering, før det afgøres, om der kan gives tilladelse til at fange undslupne fisk fra opdrætsan- læg. Der vil således ikke blive givet tilladelse, hvis afgørende hensyn til det øvrige fiskeri taler imod.   I øvrigt indebærer den foreslåede ændring ikke en realitetsændring, idet de gældende bestem- melser fastsætter, at ministeren kan tillade havbrugeren at fange undslupne fisk fra havbruget med nærmere angivne fiskeredskaber. Bestemmelsen blev i sin tid indført med henblik på situ- ationer med store udslip fra havbrug. 2.5. Ad ændring af betegnelsen ”havbrug” til: ” Opdræt”. (ny overskrift til ka- pitel 13 mv.)    Foreningen Dansk Akvakultur anfører, at betegnelsen ”opdræt” i stedet for ”hav- brug”, som efter forslaget indføres i lovens kapitel 13, vil medføre, at f.eks. dambrug og åleopdræt nu også pludselig er omfattet af ændringerne. Da dette næppe har væ- ret intentionen anmodes om, at der findes en mere dækkende betegnelse.   Foreningen er positiv over for den foreslåede bemyndigelse til at fastsætte krav til praktisk og teoretisk uddannelse, som forudsættes at blive fastsat i tæt samarbejde med de berørte organisationer. Fiskeridirektoratets bemærkninger Udtalelsen har givet anledning til at ændre i lovforslaget, således at betegnelsen ”Opdræt” i overskriften til kapitel 13 er ændret til ”Opdræt i saltvand”. Det har netop ikke været menin- gen, at der skulle ske ændringer, således at aktiviteter uden for saltvand skulle være omfattet. I bemærkningerne til denne bestemmelse, pkt. 7 i lovforslaget, er dette præciseret. Mht. repræsentation i udvalg, er der nu indsat en bestemmelse i udkastets pkt.6 om, at Dansk Akvakultur i indtræder i Udvalget for Rekreativt Fiskeri, Ferskvandsfiskeri og Fiskepleje ved rådgivning om regler om passageforhold for fisk ved dambrug mv. i stedet for Dansk Dam- brugerforening.   Udkast til bekendtgørelse om uddannelseskrav som forudsætning for at give tilladelse til at eje, udnytte og drive opdrætsanlæg vil blive sendt i høring hos alle berørte organisationer mv., herunder Dansk Akvakultur. 2.6. Danmarks Pelagiske Producentorganisation ønsker at ændring i fiskerilo- ven også skal omfatte ejerskabsreglerne, således at et selskab, der er 100 % ejet af erhvervsfisker(-e), i ejermæssig sammenhæng ligestilles med en er- hvervsfisker Fødevareministeriets bemærkninger Det vil være muligt at gennemføre nogle af de ønskede ændringer ved ændring af kapacitets- bekendtgørelsen, medens andre (§§ 11, 16 og 39) kræver lovændring.  
7 Spørgsmålene bør overvejes og belyses grundigt og vurderes ikke p.t. at være modne til be- slutning – og således heller ikke til at indgå i et lovforslag.
Fra: [email protected] Sendt: 23. december 2004 15:06 Til: Bo F. Pedersen (DEP) Emne: SV: Høring - udkast til ændring af fiskerilov og sølov Hej Bo.Når jeg sidder og læser på udkastet til lov om ændring af fiskeril   oven,er der især en ting der umidelbart falder mig i øjene. § 47 ,pant i fartøjer. Har i tænkt over at med den formulering vil også udenlandsk kapital kunne ove  r- tage Sildekvoterne efterhånden hvis de invisterer i et fartøj. Jeg mener ikke at dette kan acepteres.Vi skal regne med at dette kan forekomme efterhånden som de økonomiske forhold bliver besværlige. Jeg har i øvrigt ikke nærlæst hele kompendiet endnu,og måske vender jeg tilbage efter nytår. God Jul og Godt Nytår. Mogens Hansen. Fra: Bo F. Pedersen (DEP) [mailto:[email protected]]   Sendt: 22. december 2004 13:53 Til: [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Indenrigs- og Sund- hedsministeriet; [email protected]; Miljøministeriet; [email protected] Emne: VS: Høring - udkast til ændring af fiskerilov og sølov   Til myndigheder og organisationer på vedhæftede udsendelsesli ste. Udkast til forslag til lov om ændring af fiskeriloven sendes hermed i høring, jf. det vedhæftede, idet Fødevareministeriets departement skal anmode om eventuelle bemærkninger senest onsdag den 12. januar 2005. Samtidig sendes forslag til ændring af sølovens § 47 i høring. Ændring af fiskerilov Udkastet er indholdsmæssigt identisk med dele af det udkast til lovforslag, der blev sendt i høring herfra ved mail af 25. august 2004, idet det omfatter fø  l- gende hovedpunkter: 1. Nedsættelse af et permanent muslingeudvalg til rådgivning af fødevarem  i- nisteren og af andre myndigheder, der udsteder og administrerer regler på dette område. 2. I fiskerilovens tekst erstattes "Havbrug" med ”Opdræt” m h p at tydeliggøre, at alle bestemmelserne i regelsættet gælder b åde for havbrug, hvor fisken fo d- res, og for opdrætsanlæg for muslinger og andre toskallede bløddyr. Endvid  e- re bemyndiges fødevareministeren til at kunne stille krav om uddannelse i fo r- bindelse med udstedelse af tilladelser til etablering og drift af opdrætsanlæg. 3. Indførelse af en hjemmel til at fastsætte regler om, at rettigheder ifølge en tilladelse til etablering og drift af opdrætsanlæg kan overdrages. 4. Indførelse af en hjemmel til at ministeren kan fastsætte regler om offentlig adgang til nærmere angivne dele af Fødevareministeriets registre på fisker  i- området. Indførelse af en hjemmel til at fastsætte regler om, at der skal oplyses salg  s- priser ved overdragelse af rettigheder ifølge en tilladelse. Dette vil indebære, at oplysningerne registreres og bliver offentligt tilgængelige.
9 Det skal endelig oplyses, at lovforslaget om ændring af fiskeriloven som op- følgning på lov om retssikkerhed blev vedtaget ved 3. behandlingen i Folketi  n- get fredag den 17. december 2004. Ændring af sølovens § 47 Forslaget har baggrund i et behov for en ændring af sølovens § 47, stk. 1, a n- gående pant i fiskerirettigheder m h p at løse de betydelige pantmæssige pr   o- blemstillinger, der er knyttet til indførelse af individuelle omsættelige kvoter og andre fiskerirettigheder. Disse problemer skaber vanskeligheder for en hen- sigtsmæssig belåning af fiskerfartøjer i såvel privat regi som offentligt regi ved Fiskeribanken. Med venlig hilsen Bo Folmer Pedersen <<Forslag til Lov om ændring af fiskeriloven og søloven.doc>> <<Forslag t  il lov om ændring af fiskeri- loven og søloven  - sammenholdt med gældende lov.doc>> <<Dokument 83922 Udsendelsesliste æ n- dring af fiskerilov og sølov.doc>>
Vedr. Udkast til forslag til lov om ændring af fiskeriloven. Med mail af 22. december 2004 har Ministeriet fremsendt ovennævnte udkast i høring. Vi har til udkastet kun en enkelt bemærkning: Det foreslås at §68 i den gældende lov ophæves, med begrundelse i at paragraffen er overflødig. Det hedder i bemærkningerne: ”Dette er begrundet med, at nødvendige begrænsninger og betingelser for etablering af nye opdrætsanlæg efter forslaget vil kunne fastsættes ved bekendtgørelse, som kan ustedes med hjemmel i lovens §67. Endvidere vil adgangen til i bestemte områder at forbyde oprettelse af nye havbrug, hvor der fodres,  kunne indeholdes i regler der udstedes af Miljøministeriet i henhold til miljøbeskyttelsesloven, og som i dag er fastsat ved bekendtgørelsen om saltvandsbaseret fiskeopdræt. Nærværende lovforslag vil derfor muligvis betyde behov for justeringer i disse regler.” (Vores kursiveringer) Vi må på det kraftigste protestere mod ophævelse af denne   paragraf. Det er velkendt at netop de danske fjode og bugter er de mest udsatte for eutrofiering og for forurening med miljøfremmede stoffer, og for de deraf følgende miljmøæssige skader i form af iltsvind, forarmelse af bundfauna og fiskefauna m.m. Gennem mange års arbejde lykkedes det for de regionale miljømyndigheder at sikre de lavvandede fjorde og bugter mod etablering af fiskeopdræt netop ved at §68 blev indført i lovgivningen. Herved blev det også sikret at dette erhverv kunne etablere sig i de farvandsområder hvor der var den mindste risiko for utilsigtede forureningsskader, nemlig de åbne farvande. Denne sikring vil blive fjernet ved ophævelse af §68. De i ovennævnte tekst med kursiv markede sætninger viser desuden at der ikke er taget stilling til hvordan man – i tilfælde af at paragraffen ophæves – fortsat vil sikre disse områder. Så længe denne sikring ikke er etableret, vil ophævelsen af paragraffen automatisk betyde at Fødevareministeriet,                     7. januar 2005 Att: Bo Folmer Pedersen
11 der juridisk set åbnes for muligheden for at placere fiskeopdrætsanlæg kystnæ rt i lukkede fjorde og bugter. Af bemærkningerne fremgår det desuden at spørgsmålet om placering af havbrug i forhold til fiskeredskaber ”vil kunne fstsættes ved bekendtgørelse, som kan udstedes med hjemmel i lovens § 67”.  Såfremt dette er tilfældet fores lås det, at netop dette punkt indføjes i den nye §67, fx således: ”Ministeren for fødevarer, landbrug of fiskeri kan fastsætte regler om udstedelse af tilladelser til etablering, placering, og drift af opdrætsanlæg, herunder krav til praktisk og teoretisk uddannelse. Ministeren - - - ”. Med venlig hilsen Peter Blanner, Afdelingsleder, WWF Verdensnaturfonden.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Att.: Bo F. Pedersen Høringssvar til udkast til forslag til lov om ændring af fiskeriloven (Muslin- geudvalg mv. og pant i fiskerirettigheder) Amtsrådsforeningen har følgende bemærkninger til ovenstående udkast til fo  r- slag til lov om ændring af fiskeriloven. Amtsrådsfore ningen har tidligere (d. 22-09 - 2004) kommenteret det første udkast til Lov om ændring af fiskerilov. Der er sket positive ændringer, idet Amtsråd s- foreningen nu er repræsenteret i Udvalget for Muslingeproduktion, mens ophævelsen af § 68 stadig er problematisk. Havbrug med netbure forurener betydeligt, og det kan bekendtgørelser ikke ændre på. Det kan nemt give konflikter i forhold til Lov om miljømål både i forhold til kravet om en god økologisk tilstand i år 2015 og gunstig bevaringsst atus i habitatområdern e. I forbindelse med muligheden for fortsat at friholde sårbare fjordområder kan det af bemærkningerne til lovforslaget konstateres, at muligheden findes både i forhold til udstedelsen af bekendtgørelse som følge af § 67 i fiskeriloven og i forhold til gler udsted af miljøministeren i henhold til miljøbeskyttelsesl o- ven. I den forbindelse er det vigtigt, at der sideløbende med at § 68 udgår foretages ændringer, som der her er nævnt muligheder for, netop for stadigt at kunne friholde sårbare fjordområder for belastning fra havbrug. 12-01-2005 J.nr. 209-436302 Dorte Ernst Tel. 35298394 Med venlig hilsen Dorte Ernst
DANMARKS FISKERIFORENING - for alle Danmarks fiskere Ministeriet for Fødevarer. Landbrug og fiskeri Att. Bo Folmer Pedersen Holbergsgade 2 1057 København K. Deres ref.: 31. March 2005 Bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af fiskeriloven Danmarks Fiskeriforening har følgende bemærkninger til de foreslåede ændringer af fiske ri- loven. Ændringer af Fiskeriloven: Vedr. Muslinger §8: a.   Ingen bemærkninger. b.  Danmarks Fiskeriforening foreslår, at det af bemærkningerne til loven kommer til at fre m- gå, at Danmarks Fiskeriforening kan udpege to repræsentanter til udvalget. Muslingefiskeret er et specielt fiskeri, hvor der ofte kan være behov for en meget lokalt baseret faglig viden. Derfor kan det være hensigtsmæssigt med to repræsentanter. Ændring fra” havbrug” til ” opdrætsanlæg §70, stk. 2. Danmarks Fiskeriforening foreslår, at det kommer til at fremgå af bemærkningerne til loven   at denne mulighed kun skal anvendes i undtagelsestilfælde, hvor der findes en endog meget god grund til tilladelsen. For god ordens skyld slås fast, at Danmarks Fiskeriforening ikke finder at sådanne tilladelser kan komme på tale i forbindelse med Østerso  pdræt. Vedr. Offentlig adgang til dele af Fødevareministeriets registre på fiskeriområdet mv. Som udgangspunkt har  Danmarks  Fiskeriforening ingen indvendinger mod, at der bliver of- fentlig adgang til Fiskeridirektoratets registre. Det må dog anbefales, at  der foretages en kon- kret  vurdering  i  hvert  tilfælde,  hvor  den  offentlige  interesse  i  adgang  til  registrene  vejes  op mod en evt. virksomhedsinteresse i at visse informationer ikke er offentlige.   Ændring af Søloven: Lovforslaget indebærer en udvidelse af tilbehørsbegrebet ved pant (”registreret ret”) i skibe, nemlig med de overdragelige fiskekvoter og alle andre fiskerirettigheder, der er knyttet til et
15 bestemt fiskefartøj. Et skibspantebrev vil - hvis lovforslaget vedtages - automatisk give pant- haverne pant i prioritetsordenen i alle de til fartøjet til enhver tid knyttede fiskerirettigheder. Danmarks Fiskeriforening er enig i, at der bør ske en tilpasning af reglerne for pant i fiskeski- be.   Danmarks  Fiskeriforening  finder dog, at der med udtrykket ”andre fiskerirettigheder” er an- vendt en meget bred formulering, som risikerer at skabe usikkerhed om rækkevidden af loven. Derfor foreslås, at der enten i selve loven eller i bemærkninger præciseres, hvilke fiskerire t- tigheder der er tale om, fx kvoter. Det må o gså fremhæves, at når fiskerirettighederne omfa  t- tes  af  pantet  i  fiskefartøjerne  kan  opstå  en  risiko  for  at  omsætteligheden  begrænses,  forstået således  at  hel  eller  delvis  omsætning  af  rettigheden,  kan  blive  forbundet  med  praktiske  pr o- blemer  og  ekstra  omkostninger  for  ejerne.  Konkret  bør  afklares  hvilke  konsekvenser  loven vil/kan få for de forskellige tilpasninger /overførsler af sildekvote, der ofte sker ved afslutning af året. Disse forhold bør belyses inden loven vedtages. Det skal afslutningsvist fremhæves, at Danmarks Fiskeriforening ikke mener, at havdage kan være omfattet af pantet i fartøjet. Det vil efter Danmarks Fiskeriforenings opfattelse blive me- get  besværligt  og  dyrt,  hvis  der  skal  indhentes  tilladelse  fra  alle  panthavere,  hver  gang  der skal overføres havdage. Med venlig hilsen Flemming Kristensen
16 Lov om retssikkerhed Indledningsvist skal bemærkes at lov om retssikkerhed  er vedtaget for  at  sikre borgernes og dermed også fiskerne retssikkerhed i forhold til offentlige myndigheder. Danmar ks Fiskerifor- ening er derfor af den opfattelse, at når der skal tillades undtagelser, må kravene til borgernes retssikkerhed i forhold til den berørte myndighed være ekstra stort. Med de foreslåede undt a- gelser har Fiskeridirektoratet derfor et ekstra stort ansvar for at iagttage fiskernes retssikker- hed under udøvelse af deres myndighed. Danmarks  Fiskeriforening  kan  tilslutte  sig,  at  Fiskerikontrollen  fortsat  kan  gennemføre  den nødvendige kontrol på fiskerfartøjer. Dermed kan også være behov for at gennemfør  e tvangs- indgreb uden den pågældendes samtykke. §117 a. Danmarks Fiskeriforening kan tilslutte sig lovændringen, idet foreningen er enig i at det ikke vil være praktisk gennemførligt at få politi til stede. Da  forslaget  indebærer  en  undtagelse  fra  lov  om  retssikkerhed  foreslås  dog  at  undtagelsen følges op at tvungen notatpligt, således at fartøjsejeren/fartøjsføreren i alle tilfælde  – også når mistanken  viser  sig  ubegrundet  -  får  et  skriftligt  notat  med  begrundelse  for  gennemføre  af tvangsindgreb og resultat af undersøgelsen. §120, stk. 1. Danmarks Fiskeriforening kan acceptere lovteksten. Da indgrebet kan virke voldsomt (hindre planlagt afsejling af fartøj med omkostninger og besvær) finder Danmarks Fiskeriforening dog behov for at følge udviklingen på d ette område nøje. Derfor foreslås, at Fiskeridirekto  ra- tet de første tre år udarbejder en opgørelse over antallet af disse tilbageholdelser samt b egrun- delse for tilbageholdelserne. Desuden forslås i lighed med §117 a ., at alle tilbageholdelser følges op at    af et skriftligt notat med angivelse af begrundelse for tilbageholdelsen samt resultat af selve tvangsindgrebet. Ændring af forældelsesfrist Danmarks Fiskeriforening kan tilslutte sig den foreslåede ændring i § 130, hvor forældelse s- fristen for overtrædelser som afdækkes ved gennemgang af regnskaber, forlænges til 5 år. Med venlig hilsen Ole Lundberg Larsen
18