Justitsministeriet Lovafdelingen Dato 22. februar 2005 Kontor: Strafferetskontoret Sagsnr.: 2005-730-0032 Dok.: MUB20880 Slotsholmsgade 10 Telefon: 33 92 33 40 E-post: [email protected] 1216 København K Telefax: 33 93 35 10 Internet: http://www.jm.dk KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT vedrørende forslag til lov om ændring af retsplejeloven (Underretnings- og formkrav ved justitsministerens pålæg til anklagemyndigheden i straffesager) 1.  Hørte organisationer og organisationer mv. Et udkast til lovforslag har været sendt til høring hos: Præsidenten  for  Østre  Landsret,  Præsidenten  for  Vestre  Landsret,  Præsidenten  for  Københavns Byret, Præsidenten for retten i Århus, Præsidenten for retten i Odense, Præsidenten for retten i Ålborg,  Præsidente  n  for  retten  i  Roskilde,  Den  Danske  Dommerforening,  Dommerfuldmægtig- foreningen,  Domstolsstyrelsen,  Rigsadvokaten,  Rigspolitichefen,  Politidirektøren  i  København, Foreningen  af  Politimestre  i  Danmark,  Politifuldmægtigforeningen,  Politiforbundet  i  Danmark, Landsforeningen af beskikkede advokater, Advokatrådet, Institut for Menneskerettigheder, Ret s- politisk Forening. Justitsministeriets kommentarer til høringssvarene er anført i kursiv. 2.  Generelt Præsidenten  for  Østre  Landsret,  Præsidenten  for  Vestre  Landsret,  Præsidenten  for  Kø- benhavns Byret,  Præsidenten  for  retten  i  Århus,  Præsidenten  for  retten  i  Odense,  Præs  i- denten  for  retten  i  Ålborg,  Præsidenten  for  retten  i  Roskilde,  Den  Danske  Dommerfo  r- ening,  Dommerfuldmægtigforeningen,  Domstolsstyrelsen,  Rigspolitichefen,  Politidirektø-
- ren  i  København,  Foreningen  af  Politimestre  i  Danmark,  Politiforbundet  i  Danmark  og Institut  for  Menneskerettigheder anfører,  at  man  ikke  har  bemærkninger  til  udkastet  til  lov- forslag. Rigsadvokaten, Landsforeningen af beskikkede advokater og Advokatrådet   anfører, at man tilslutter sig udkastet til lovforslag. Dansk Retspolitisk Forening anfører, at man kan tilslutte sig lovudkastets formål  om at sikre en større åbenhed og gennemsigtighed i forbindelse med anvendelsen af bestemmelsen i r etspleje- lovens  §  98,  stk.  3.  Foreningen  finder,  at  de  foreslåede  bestemmelser  som  u dgangspunkt  bør gælde  også  i  tilfælde,  hvor  justitsministeren  i  lovgivningen  generelt  er  tillagt  beføjelser  til  at træffe beslutning om tiltalerejsning. En sådan udvidelse a f lovforslaget er efter foreningens op- fattelse nødvendig for at opfylde Europarådets  rekommandation,især   punkterne b-f. Som  det  fremgår  af lovforslagets  bemærkninger,  har  Justitsministeriet  i overensstemmelse  med Retsudvalgets beretning over beslutningsforslag B 46 ved udformningen af lovforslaget lagt vægt på at sikre en større åbenhed og gennemsigtighed    med henblik på at  modvirke mytedannelser om årsagerne til, at en tiltale er eller ikke er blevet rejst.   Efter Justitsministeriets opfattelse er det i de tilfælde, hvor justitsministeren ekstraordinært – dvs. som en fravigelse af almindelig praksis – griber ind i enkeltsager ved at give pålæg til anklagemyndigheden om   tiltalespørgsmålet , at der er behov for at imødegå   mytedannelser om årsagen til, at en ti ltale er blevet rejst eller ikke er blevet rejst. Lovforslaget omfatter derfor ikke tilfælde, hvor påtal ekompetencen generelt er hen- lagt til justitsministeren i medfør af særlig lovgivning . Som der nærmere er redegjort for i bemærkningerne til lovforslaget, er den foreslåede ordning efter  Justitsministeriets  opfattelse  i  overensstemmelse  med  Europarådets   rekommandation  nr. 2000/19, herunder punkterne b-f. Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 5.
- 3. Underretning til forsvareren Dansk Retspolitisk Forening har anført, at underretning om ministeriets indgriben mv. til for- svareren i en konkret straffesag ikke bør være omfattet af retsplejelovens regler om mulighed for at meddele pålæg  til forsvareren om ikke at orientere sin klient. Det foreslås i lovforslaget , at et pålæg til anklagemyndigheden om at begynde, fortsætte, un dla- de eller standse forfølgning i relation til aktindsigt i medfør af retsplejelovens §§ 729 a-dbe    trag- tes som materiale, politiet har tilvejebragt til brug for sagen. Dette  indebærer,  at  forsvareren  og  sigtede  som  udgangspunkt  vil  have  adgang  til  at  gøre  sig bekendt  med  pålægget.  Adgangen  hertil  kan   alene  undergives  de  begrænsninger,  der  gælder efter retsplejelovens almindelige regler om aktindsigt i straffesager i §§ 729 a-d. Muligheden for at meddele forsvareren pålæg  om ikke at videregive de modtagne oplysninger kan således  alene anvendes, når betingelserne i  retsplejelovens regler er opfyldt. Justitsministeriet finder ikke grundlag for yderligere at begrænse denne mulighed.