Spørgsmål til regeringen
om forslaget til forfatning
Om forrang
Hvorledes forenes art. I-6 om Unionsrettens forrang og EU-
domstolens eneret til at tolke tvister om kompetencen mellem
medlemslande og Unionen i art. III-375 med den danske
grundlovs bestemmelse om, at kompetence kun kan overlades ved
a. lov
b. i nærmere bestemt omfang
c. til internationale organisationer
Vil folketinget og/eller Højesteret lovligt kunne fastslå, at en EU -
bestemmelse ikke skal anvendes i Danmark, fordi den ligger uden
for den overladte kompetence?
Findes der andre internationale organisationer, som selv har
myndighed til at fastslå grænserne for deres kompetence?
Om den overladte kompetence
Vil regeringen fremlægge en fuldstændig liste over emner og
områder, hvor EU får ud videt kompetence eller flertalsafgørelser,
hvor der i dag er enstemmighed?
Vil regeringen foretage en afkrydsning i den danske oversigt over
alle love og bekendtgørelser for
a. rent danske love og bekendtgørelser, hvor EU er uden
kompetence til at handle, og
hvor EU
-rettens og
forfatningens horisontale principper samt den nye del
II ikke finder anvendelse?
b. rent danske love og bekendtgørelser, hvor EU er uden
kompetence til at handle og vedtage bindende
retsakter, men hvor Danmark er forpligtet til at tage
hensyn til de horisontale principper og de
fundamentale rettigheder i del II?
c. Love og bekendtgørelser, som vil kunne påvirkes af
Unionens ret til at
handle og/eller koordinere
lovgive
Vil regeringen fremlægge en fuldstændig oversigt over områder,
hvor forfatningen udtrykkeligt udelukker enhver
unionskompetence, herunder pligt til at tage hensyn til de
horisontale principper og del II?
Forfatningen udelukker kompetence omkring strejker og lockout.
Alligevel har Domstolen taget stilling til strejkeforhold, og
strejkeretten garanteres nu i del II. Har EU kompetence eller er EU
uden kompetence for strejker og lockout?
I Maastricht-traktaten står der udtrykkeligt, at Unionsborgerskabet
ikke er direkte anvendeligt. Alligevel er Domstolen nået frem til
direkte anvendelige rettigheder. Disse domme anerkendes nu med
forfatningens art. IV-438
.4.
Findes der andre domme, som udvider Unionens kompetence i
forhold til den beskrivelse, som tidligere er fremlagt for
folketinget omkring vedtagelser af traktatændringer?
Ved vedtagelsen af Maastricht-traktaten blev det overladte omfang
af beføjelser beskrevet, så der ikke var mulighed for direkte
anvendelighed af unionsborgerskabet.
Hvorledes er den direkte anvendelighed af Unionsborgerskabet
implementeret i dansk ret?
Er Højesteret og andre retsanvendende myndigheder forpligtet til
at lægge EU-domstolens opfattelse til grund, eller skal man rette
sig efter den beskrivelse af de overladte kompetencer, som blev
fremlagt for folketinget ved vedtagelsen af Maastricht-traktaten?
Vil regeringen fremlægge en fuldstændig liste over tilsvarende
reelle udvidelser af Unionens beføjelser, som ikke er overladt
under anvendelse af grundlovens par. 20?
Vil regeringen fremlægge en fuldstændig oversigt over
henvendelser fra Kommissionen om mulige brud på EU -retten?
Om straffebestemmelser
For hvilke bestemmelser i forfatningen kan beslutninger ledsages
med bestemmelser om straf og/eller bøde? Oversigt ønskes.
For hvilke bestemmelser gælder den nuværende danske
retspolitiske undtagelse?
Om Unionen som juridisk person
Vil regeringen give en fuldstændig oversigt over internationale
aftaler, konventioner m.v., hvor
a. Unionen i dag repræsenterer Danmark i stedet for en
dansk repræsentation
b. Unionen repræsenterer Danmark samtidig med, at vi
selv er medlem
c. Danmark er med uden repræsentation fra EU, men vi
skal respektere og repræsentere fælles EU-
standpunkter
d. Danmark er med, og vi kan se helt bort fra EU-retlige
forpligtelser, herunder horisontale bestemmelser og del
II?
Vil regeringen angive de ændringer, som forfatningen måtte
indebære for den eksterne forhandlingskompetence og
repræsentation?
Om grundlovsbestemmelser
Den danske grundlov forbeholder tjenestemandsstillinger for
danske statsborgere. Fortolkningen af denne bestemmelse er
ændret med EU-Domstolens domme.
Hvilke andre danske grundlovsbestemmelser, skal i dag fortolkes
under hensyntagen til EU-retlige forpligtelser?
Hvilke grundlovsbestemmelser kan få en anden fortolkning ved
anvendelse af forslaget til forfatning?
Vil regeringen give en oversigt over grundlovens
frihedsrettigheder og sammenholde dem med de tilsvarende
friheder i
a. den europæiske menneskerettighedskonvention
b. forfatningen
Om folkekirken og religion
Forfatningen garanterer folkekirkens status som den danske stats
kirke.
Kan staten lovligt give et tilskud til folkekirken, som ikke også
gives til andre religioner?
Kan folkekirken se bort fra andre bestemmelser i forfatningen,
eller skal man respektere de forsk. diskriminationsforbud, regler
om offentlige udbud osv.?
Kan folkekirken frit ansætte sine præster og øvrigt personale uden
at skele til forfatningsbestemmelser?
Kan kirkelige organisationer frit ansætte lærere og
omsorgspersonale med samme tro, eller skal man altid respektere
forfatningens bestemmelser om diskriminationsforbud m.v.?
Kan en flertalsbeslutning oprette et kirkeministerråd i EU?
Omfatter kulturafsnittet i forfatningen også kirkelige emner?
Kan der over EU-budgettet gives tilskud til kirkelige
organisationer?
Om forfatningens og Domstolens rolle
Vil regeringen fremægge en oversigt over, hvor EU-Domstolen
kan få en større rolle i tolkningen af EU -retten?
Vil regeringen for hver bestemmelse i forfatningen angive, om
bestemmelsen er
a. direkte anvendelig
b. kan hjemle ret til at handle
c. kan hjemle ret til at vedtage bindende retsakter
d. er underlagt Domstolens kontrol og ”dommer-
aktivisme”
Om oversættelser
Findes der andre udgaver af forfatningen, hvor man har glemt at
oversætte udtrykket om en traktat, der ”etablerer” en forfatning?
Vil regeringen foranledige den danske eller andre landes udgaver
ændret, så de bliver identiske?
I hvilke andre lande kaldes teksten for en ”forfatningstraktat”?
I hvilke udgaver tales om en formand for Det Europæiske Råd, og
i hvilke udgaver en præsident?
I hvilke udgaver er subsidiaritetsprincippet oversat til
nærhedsprincippet?
I hvilke udgaver tales der om unionsborgerskab, og i hvilke
udgaver kommer oversættelsen tættest på statsborgerskab?
Hvorledes vil regeringen forholde sig til fejloversættelser i den
danske udgave, hvis de opdages
a. før den endelige vedtagelse i folketinget
b. efter vedtagelsen
Hvem afgør, hvilken udgave, der er den autentiske, når
forfatningen kalder alle udgaver for lige autentiske?
Vil regeringen fremlægge alle mødereferater fra jurist-
lingvistgruppens gennemgang af teksterne?
Om landbrug
Kan udgifterne til landbrugsstøtte nedsættes markant inden år
2013, uden der er
enten enstemmighed eller kvalificeret flertal for
at ændre ordningerne?
Om budgettet
Kan der indføres afgifter og negative udgifter på forskellige
politikområder i stil med den tidligere medansvarsafgift for
landbrugere?
Hvor kræver vedtagelse af afgifter og negative udgifter altid
enstemmighed?
Hvor kan de indføres med kvalificeret flertal sammen med det
politiske indhold?
Hvor kan de indføres gennem budgetproceduren?
Hvor kan EU fastsætte brugerbetaling med kvalificeret flertal?
Om miljøgaranti m.v.
I forfatningen står der ofte, at et land skal ”meddele”
Kommissionen, når det vedtager egne regler. Betyder de t altid, at
Kommissionen skal godkende de nationale regler, før de kan træde
i kraft? Hvis ja, hvorfor skriver man det så ikke?
Giver formuleringen om egne regler for blod en fuldstændig
garanti for, at man kan både opretholde og indføre skrappere
bestemmelser om blod, og betyder svagere formuleringer på andre
områder, at man så ikke har denne garanti?
Findes der ændringer omkring den såkaldte miljøgaranti?
Om sundhedsydelser
Vil regeringen give en oversigt over sundhedsydelser, som er
a. underlagt forfatningens bestemmelser
b. uden for forfatningens anvendelsesområde
Kan folketinget frit beslutte, hvad der skal leveres af offentligt
finansierede sundhedsydelser, og kan folketinget frit beslutte, om
der skal kunne tilbydes private alternativer?
Kan folketing og regering fastlægge forskellige tilskud til
sundhedsydelser efter, om de købes i Danmark eller udlandet?
Om tjenesteydelser og offentlig virksomhed
På hvilke områder k an folketinget selv beslutte, hvad der skal
være offentlige monopoler og offentligt finansierede
tjenesteydelser?
Hvor kan folketinget ikke frit stille kvalitetskrav til offentlige
serviceydelser?
Om service-direktivet
Vil regeringen fremlægge en fuldstændig oversigt over domme på
de områder, der dækkes af Kommissionens forslag til s ervice-
direktiv?
Vil regeringen angive, hvor service-direktivet foreslår en
udvidelse af pligter, vi ikke er bundne af i dag?
Om arbejdskraft
Hvilke personkategorier er ikke omfattet af forfatningens
bestemmelser om ”arbejdskraft”?
Vil regeringen i skematisk form fremlægge de domme og
vedtagelser, som har udvidet arbejdskraftbegrebet?
Om social sikring
Vil regeringen give en fuldstændig oversigt over sociale
ordninger, som er
a. omfattet af forfatningens regler
b. uden for forfatningens regler
Vil regeringen give en oversigt over domme, som har udvidet
EU's kompetence på socialsikrings - og arbejdsmarkedsområdet?
Om ligestilling og Domstolens rolle
Vil Danmark frit kunne give øgede rettigheder til et
underrepræsenteret køn?
Har det nogen betydning, at der i den danske udgave tales om
ligestilling, mens de fleste andre udgaver taler om lighed?
Domstolen har med Kreil-dommen anvendt ligestillingsprincippet
inden for militærområdet, som dengang var klart uden for
traktaternes anvendelsesområde. Skal ligestill ingsprincippet
anvendes på samtlige områder, hvad enten de er inden for eller
uden for forfatningens anvendelsesområde?
Om særdomstole
Den danske grundlov forbyder indførelse af særdomstole. Kan der
med kvalificeret flertal indføres særdomstole i EU efter art. III-
359.1?
Om fælles anklagemyndighed
Vil Danmark tilslutte sig en fælles anklagemyndighed efter art.
III-274?
Om Chartret
Hvilke bestemmelser kan anvendes af borgerne ved EU-
Domstolen?
Betyder forbudet mod dødsstraf og den tilhørende erklæring, at det
alligevel er lovligt at have dødsstraf under nogle forhold?
Hvornår begynder retten til liv, og hvem afgør det?
Om sommerhusprotokollen
Vil regeringen fremlægge en oversigt over undtagelser, som
Domstolen har givet en indskrænkende fortolkning?
Kan regeringen garantere, at den danske sommerhusprotokol ikke
fortolkes indskrænkende eller begrænses af reglerne om
unionsborgerskab og forbudet mod national diskrimination?
Om ikrafttrædelse
Vil regeringen bekræfte, at forslaget til forfatning bortfalder,
såfremt et land forkaster forslaget ved en bindende
folkeafstemning, eller meddeler, at det ikke kan ratificere aftalen?
Vil regeringen bekræfte, at det kræver en eksplicit opfordring fra
den franske regering eller en ny beslutning på en
regeringskonference, såfremt ratifikations -afstemningerne skal
fortsætte efter et eventuelt fransk ned ved afstemningen 29. maj?
Vil regeringen eventuelt foreslå, at der afholdes en vejledende
meningsmåling den 27. september om et eventuelt forkastet
forslag til forfatning?
Kan regeringen efter grundloven udskrive en folkeafstemning,
som er et led i en formel ratifikations-procedure om et forslag,
som er forkastet i et andet land?
Kan en politisk erklæring om en politisk løsning ændre
bestemmelserne i Nice-traktaten om ændring af traktaterne?
Vil regeringen give en fuldstændig oversigt over bestemmelser,
hvor der kan indføres forstærket samarbejde efter Nice-traktatens
regler?
Vil regeringen give en tilsvarende oversigt over, hvor der vil
kunne indføres forstærket samarbejde efter forfatningens
bestemmelser?
Overlades der suverænitet til EU, hvis andre lande vedtager et
forstærket samarbejde på et område, hvor Danmark ikke deltager
formelt, men alligevel er underlagt loyalitetspligten?
Vil regeringen efter et eller flere nej`er foreslå, at der nedsættes et
konvent eller en arbejdsgruppe med lige mange repræsentanter for
tilhængere og modstandere af det nuværende forslag til forfatning
med den opgave at blive enige om et debatoplæg til forenklede
spilleregler, som i det mindste kan forene 75 % af konventets eller
arbejdsgruppens deltagere?