Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor 1 400.C.2-0 EUK 17. maj 2005 Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Udenrigsministe- riets besvarelse af spørgsmål nr. 1-2 af 14. april, nr. 3-4 af 21. april samt 5- 176 af 2. maj 2005 (ad L 137).  
2 UDENRIGSMINISTERIET EUP j.nr. 400.A.2-10-1 Nordgruppen Den 17. maj 2005 Svar på Folketingets Europaudvalgs spørgsmål ad L 137 af 14. april 2005 Spørgsmål 1: ”Ministeren  bedes  fremsende  et  notat,  der  -  under  forudsætning  af  forfatningstraktatens vedtagelse  -  redegør  for  forholdet  mellem  Den  Europæiske  Menneskerettighedsdomstol  og Den Europæiske Unions Domstol i relation til menneskerettigheder.” Svar: I  henhold  Den  Europæiske  Menneskerettighedskonvention  har  Den  Euro- pæiske  Menneskerettighedsdomstol  kompetence  til  at  fortolke  og  anvende Menneskerettighedskonventionen i de sager, som kan indbringes for domsto- len. På lignende måde har EU-Domstolen kompetence i sager, som indbrin- ges  for  den  i  henhold  til  EU-rettens  processuelle  regler.  EU-chartret  om grundlæggende  rettigheder  ændrer  ikke  på  de  kompetencer,  som  hhv.  Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol og EU-Domstolen hidtil har haft til at påse overholdelse af de grundlæggende menneske- og frihedsrettigheder.   Af forfatningstraktatens art. II-112 stk. 3 fremgår det, at ”i det omfang dette charter indeholder rettigheder svarende til dem, der er sikret ved den europæ- iske  konvention  til  beskyttelse  af  menneskerettigheder  og  grundlæggende frihedsrettigheder, har de samme betydning og omfang som i konventionen. Denne bestemmelse er ikke til hinder for, at EU-retten kan yde en mere om- fattende beskyttelse”.   Sidstnævnte betyder, at chartrets beskyttelsesniveau aldrig må være lavere end Den   Europæiske   Menneskerettighedskonventions.   Af   forklaringerne   til chartret  (som  er  optrykt  i  en  erklæring  til  forfatningstraktaten)  fremgår,  at henvisningen til Menneskerettighedskonventionen omfatter både konventio- nen og protokollerne, men også retspraksis ved Den Europæiske Menneske- rettighedsdomstol  og  ved  EU-Domstolen.  Der  kan  dog  opstå  en  situation, hvor  EU-Domstolen  skal  fortolke  en  bestemmelse  i  Menneskerettigheds- konventionen,  og  hvor  Den  Europæiske  Menneskerettighedsdomstol  ikke tidligere har haft lejlighed til at udtale sig herom i en lignende sag.   Som  retstilstanden  har  været  hidtil,  har  det  ikke  været  muligt  at  få  prøvet EU’s overholdelse af Menneskerettighedskonventionen hos Den Europæiske Menneskerettighedsdomstolen,  da  EU  ikke  har  tiltrådt  Menneskerettigheds- konventionen. Dette ønskes ændret med forfatningstraktatens art. I-9, stk. 2, hvor det fastslås, at EU skal tiltræde  Den Europæiske  Menneskerettigheds-
3 konvention. Dette kræver en del forberedende arbejde og tilpasning af Men- neskerettighedskonventionen,  da  kun  stater  hidtil  har  kunnet  tiltræde  kon- ventionen. Menneskerettighedsbeskyttelsen  på europæisk  plan styrkes  således med for- fatningstraktatens bestemmelser og den i forfatningstraktaten indeholdte mu- lighed for EU’s tiltrædelse af Menneskerettighedskonventionen.