Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor 1 400.C.2-0 EUK 17. maj 2005 Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Udenrigsministe- riets besvarelse af spørgsmål nr. 1-2 af 14. april, nr. 3-4 af 21. april samt 5- 176 af 2. maj 2005 (ad L 137).  
2 UDENRIGSMINISTERIET EUP j.nr. 400.A.2-10-1 Nordgruppen Den 17. maj 2005 Svar på Folketingets Europaudvalgs spørgsmål ad L 137 af 2. maj 2005 Spørgsmål 12: ”Udgifterne  ved  husstandsomdeling  af  EU-forfatningen  bedes  oplyst,  idet der henvises til, at der også gennem Finansudvalget er stillet spørgsmål her- om.” Svar: Der henvises til statsministerens svar på spørgsmål nr. 1 vedrørende aktstyk- ke 111 stillet af Finansudvalget den 20. april 2005, der lyder som følger: ”Aktstykke 111 handler om fordeling af midler til partier, bevægelser og loka- le-regionale enkeltinitiativer til oplysning og debat om EU op til folkeafstem- ningen  27.  september  2005.  For  partier  og  bevægelser  med  parlamentarisk repræsentation  indebærer  aktstykket  en  ligelig  fordeling  af  midler  mellem tilhængere  og  modstandere  af  forfatningstraktaten.  Midlerne  til  partier  og bevægelser  med  parlamentarisk  repræsentation  fordeles  på  grundlag  af  ja- sidens og nej-sidens egne ønsker.   Det er vigtigt for regeringen, at der informeres bedst muligt om den nye EU- traktat.  Befolkningen  skal  have  et  godt,  oplyst  og  solidt  grundlag  for  deres stillingtagen ved en folkeafstemning om forfatningstraktaten. Alle, der ønsker det, skal naturligvis have mulighed for at sætte sig ind i teksterne uden om- kostninger for den enkelte.   Allerede nu kan forfatningstraktaten fås med posten ved henvendelse til Fol- ketingets  EU-Oplysning  eller  ved  henvendelse  til  Udenrigsministeriet.  Den kan også hentes ned fra Internettet for dem, der har mulighed for det.   Spørgsmålet  om  en  eventuel  husstandsomdeling  af  traktaten  indgår  ikke  i aktstykke  111.  Der  henvises  til  besvarelserne  på  spørgsmål  herom  stillet  i henhold til § 20 i Folketingets forretningsorden (S 736 af 13. april, S 451 af 29. marts, S 204 af 9. marts og S 501 af 31. marts 2005 – alle fra 2005). Det fremgik i øvrigt af mødet mellem alle Folketingets partier den 3. marts, at der ikke var støtte til en husstandsomdeling af traktaten, og at et flertal fandt, at EU-oplysningsmidlerne var bedre brugt på anden vis. Det vil derfor ikke væ- re korrekt at bede private virksomheder om at afgive konkrete tilbud. På grund af Nej-partiernes store interesse i en husstandsomdeling har Stats- ministeriet  tidligere  lavet  et  hurtigt  overslag  over  de  mulige  omkostninger med udgangspunkt i Post Danmarks normale takster og Danmarks Statistiks
3 opgørelse over antal husstande i Danmark. Der var tale om et meget  groft skøn  for  trykning  og  husstandsomdeling  af  traktaten,  som  selvfølgelig  ikke tog  højde  for  de  rabatter,  som  ville  kunne  fås,  hvis  husstandsomdeling  af traktaten var aktuelt. Til grund for det hurtige skøn lå Rådssekretariatets ud- gave af traktaten inklusive alle protokoller og erklæringer med en samlet vægt på over et kilo. Med Post Danmarks almindelige porto for en økonomifor- sendelse ville udsendelse af en traktat i dette format koste 43 kr. pr. stk. Gan- get med ca. 2,5 mio. husstande gav det ca. 107 mio. kr. Hertil kom udgifter til trykning af traktaten, som blev sat til ca. 20 kr. pr. stk. Uden rabatter og til almindelige takster løb det samlet op i ca. 150 mio. kr.    Hvis  der  tages  udgangspunkt  i  den  af  Folketingets  Præsidiums  godkendte udgave af forfatningstraktaten, der indeholder et uddrag af traktatens proto- koller og erklæringer. og vejer ca. 600 gram, og hvis det forudsættes, at trak- taten  husstandsomdeltes  som  adresseløs  forsendelse,  ville  udgifterne  til  di- stribution baseret på Post Danmarks listepriser være ca. 18,3 mio. kr. ekskl. moms. Listeprisen bør dog tages med det forbehold, at der i fodnoterne til listeprisen optræder en række tillæg som eventuelt vil påvirke prisen i opad- gående retning. Herudover tager listeprisen selvsagt ikke højde for eventuelle forhandlede nedslag.   Ifølge EU-modstandernes avis, Notat, som tager udgangspunkt i Folketingets EU-oplysnings udgave af traktaten med et udvalg af protokoller og erklærin- ger, ville der kunne opnås en rabat på 25% ved distribution til 2,4 mio. hus- stande, hvormed prisen for distribution ville kunne reduceres til ca. 15,7 mio. kr. inkl. moms. Ifølge Notats undersøgelser gennem kontakt til en trykkeri- gruppe  i  Rødovre  ville  stykprisen  for  trykning  af  denne  version  af  forfat- ningstraktaten være 16,37 kroner ved et oplag på 20.000 og 7 kr. ved et oplag på 2,4 mio. Med rabatter ville trykningen af denne version ifølge Notat såle- des  kunne  gøres  for  ca.16,8  mio.  kr.  Andetsteds  oplyser  Notat,  at  samme trykkeri vil kunne trykke det nødvendige oplag for 10.050.000 kr. Statsmini- steriet har ikke verificeret disse tal. Tages udgangspunkt i den samlede traktattekst, som udlægges til afstemning inklusive alle protokoller og erklæringer, ville vægten og dermed trykke- og eventuelt distributionsomkostningerne – naturligvis være højere.   Som det fremgår af besvarelsen af S 501 af 31. marts 2005 ville prisen for trykning og distribution selvsagt også være afhængig af opsætning, papirkvali- tet mv.   De  mulige  ekstraomkostninger  ved  husstandsomdeling  af  forfatningstrakta- ten sammen med en husstandsomdelt avis eller en anden publikation vil selv- sagt ligeledes afhænge af formatet og vægten af denne anden publikation.
4 Det kan yderligere oplyses, at Statsministeriet har modtaget kopi af en e-mail til Ritzau fra et forlagstrykkeri (Nørhaven Paperbacks), som på eget initiativ har vurderet, at trykkeriet ville kunne trykke og distribuere en ikke nærmere bestemt udgave af traktaten for 18 mio. kr. alt efter ambitionsniveau. Det er ikke  oplyst,  hvor  stor  en  andel  af  dette  beløb,  som  ville  gå  til  henholdsvis trykning og distribution.”