Folketinget Christiansborg 1240 København K Att.: Trafikudvalget v/formand Flemming Damgaard-Larsen Danske Havnes foretræde for Trafikudvalget 3. maj Danske Havne takker for muligheden for at forelægge havnenes synspunkter ved foretræde for udvalget den 3. maj 2005. Vi vil gerne kommentere to sager og fremføre en sag, som lige nu er en miljøsag, men meget snart kan blive en sag for Trafikudvalget. Ændring af havneloven Danske Havne ser transport- og energiminister Flemming Hansens forslag om ændring af lov om havne som en delvis imødekommelse af Danske Havnes ønsker om adgang til at tilbyde havneservice i form af lodsning, bug- sering, trosseføring, stevedoring og lagerstyring. Danske Havne frygter, at de opstillede betingelser for at opnå ministerens dispensation er så restriktive, at kun én eller to havne vil blive omfattet. Der- for er det vigtigt, at flere havne gives muligheder for at tilbyde havneservice på lige og fair konkurrencebetingelser. Især er det vigtigt at havne kan sam- arbejde om at tilbyde service.   Når lodsning til og fra danske havne forventeligt liberaliseres til efteråret er det vigtigt at sikre kvalificeret lodsning til alle størrelser havne til lavest mulige priser, så flest mulige skibe tager lods. Skal konkurrence på lodsning sikres, må transport- og energiministerens forslag ændres, så flere havne kan gå sammen om at tilbyde denne service. Eventuelt kan ministeren gives en særlig beføjelse i loven til at tillade havne eller grupper af havne at tilbyde lodsning. Trosseføring er en anden serviceydelse, hvor havne kan bidrage til at sikre mere konkurrence og billigere priser. Det er en serviceydelse, der ikke kræver   de store investeringer, og alligevel ses timepriser på 8-12.000 kr.   Weidekampsgade 10 Postboks 3370 2300 København S Telefon 3370 3137 Telefax 3370 3060 Giro nr. 200 30 31 Ref TEC   [email protected]   Dir 3370 3256 www.danske-havne.dk 21. april 2005
2 Dansk strategi for godstransport Danske Havne efterlyser en samlet dansk strategi for godstransport, hvor målsætninger for alle transportformer ses i en helhed. Der er udarbejdet ad- skillige forslag til delstrategier for transport af gods på henholdsvis vej, bane og sø med udgangspunkt i de respektive ministerier og styrelser.   Derfor ser vi behov for en samlet dansk strategi for godstransport, der med udgangspunkt i den store danske viden om transport kan placere dansk godstransport i den voksende internationale samhandel og bidrage til EU's strategi for transport, som skal forelægges i en hvidbog i 2006. Havnesediment De danske havnes mest akutte problem er håndtering af det sediment, der opgraves ved uddybning af sejlrender og havnebassiner. Amtskommunerne er blevet meget tilbageholdende med at give tilladelser til specialdepoter på havbunden (klapning) og på land (spulefelter). Samtidig er det usikkert, om miljøministeren vil opfatte specialdepoterne som lossepladser, med dertil hørende skrappe krav til indretning, eller som sedimentbede med lempelige krav. Opfattes specialdepoterne som lossepladser vil omkostningerne i f.eks. Frederikshavn øges fra 2,5 til 15,5 mill. kr., i Odense fra 6 til 78 mill. kr. og i Kolding fra 7 til 36 mill. kr. Sådanne omkostninger hvert 3. – 5. år lukker havne. Flere havne har problemer med anløb af skibe, der tidligere kunne anløbe havnen uden problemer, og havnen udelukkes for de nyere skibe, der gene- relt stikkere dybere. Danske Havne er selvfølgelig opmærksom på, at det først og fremmest er en miljøsag, men forstyrrelse af havnens trafik bliver også hurtigt en sag for Trafikudvalget. Danske Havne ser frem til et konstruktivt foretræde, og vil i øvrigt gerne benytte lejligheden til at invitere Trafikudvalget til at møde med Danske Havnes bestyrelse og samtidig få et førstehåndsindtryk af de opgaver en moderne havn arbejder med ved et besøg på Køge Havn. Af hensyn til Folketingets hektiske forår, foreslås besøget henlagt til begyndelsen af okto- ber 2005.   Med venlig hilsen Borgmester Uffe Steiner Jensen Direktør Hans Bertelsen Bestyrelsesformand