Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 12. maj 2005 300 -9 Trafikudvalget har i brev af 20. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål 4 (L 143), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 4: "Med henvisning til ministerens svar til Danske Havnes høringssvar, hvor det bekræftes, at det kun er de allerstørste havne, der reelt får mulighed for at deltage i denne forsøgsordning, bedes ministeren oplyse, om ikke nogle af de mindre havne med fordel kunne deltage i denne forsøgsordning. He r- under bedes ministeren oplyse, om ikke det ville være en idé, hvis grupper af havne fik mulighed for at gå sammen om at tilbyde skibsrelaterede og havnerelaterede hjælpetjenester og om ministeren i den   sammenhæng vil være indstillet på at nedjustere kravet til, hvor stor en godsomsætning en havn skal have for at kunne deltage i forsøgsordningen." Svar: Der er i dag ingen havne, der ikke kan få udført skibsrelaterede hjælpetj e- nester. Jeg kan oplyse, at lovforslaget indebærer, at de havne, der har u  d- trykt ønske om at kunne tilbyde skibsrelaterede hjælpetjenester, får muli g- hed for at gøre det efter reglerne i lovforslaget. Ingen af de mindre havne har rettet henvendelse til mig om at få adgang til at udføre  skibsrelaterede hjælpetjenester, hvilket jeg betragter som et tegn på, at de mindre havnes behov for at få udført skibsrelaterede hjælpetjen e- ster er opfyldt med den eksisterende ordning. Imidlertid er jeg indstillet på at fremsætte ændringsforslag til lovf orslaget således, at grænsen i lovforslaget på 3 mio. tons gods sænkes til 1,5 mio. tons, hvorved også nogle af de mi ndre havne får mulighed for at deltage i forsøget, hvor de ønsker det. Denne omsætningsgrænse vil være i overen s- stemmelse med omsætningsgræ nsen i det direktivforslag om adgang til
Side 2 af 2 markedet for havnetjenester, der for øjeblikket er genstand for forhandli n- ger i EU. Med venlig hilsen Flemming Hansen