Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 12. maj 2005 300 -9 Trafikudvalget har i brev af 20. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål 5 (L 143), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 5: "Hvorfor har ministeren ikke valgt at lade lovforslagets regler omkring om- sætningsmængder og længden på dispensationen matche de regler, der in d- går i det direktiv, som er undervejs i EU" Svar: Som nævnt i svaret på spørgsmål 4, er jeg indstill  et på, at fremsætte æ n- dringsforslag til lovforslaget således, at grænsen i lovforslaget på 3 mio. tons gods sænkes til 1,5 mio. tons, hvorved også nogle af de mindre havne får mulighed for at deltage i forsøget, og denne omsætningsgrænse vil være i overensstemmelse med omsætningsgrænsen i det direktivforslag om ad- gang til markedet for havnetjenester, der for øjeblikket er genstand for for- handlinger i EU. Med lovforslaget er der ikke noget til hinder for, at en tilladelse kan fornys ud over de 5 år, der er f astsat i forslaget. EU direktivforslaget om adgang til markedet for havnetjenester har forslået en maksimal tidsgrænse på 12 år for en tilladelse til aktiviteter, der involverer mobile aktiver. Direktivfo r- slaget opererer med en tilladelsesperiode på 30 år   for bl.a. kraner og slæbe- både. Den foreslåede tidsgrænse på 5 år ligger indenfor makisma   lgrænsen i EU direktivet, men tager udgangspunkt i, at der er tale om en forsøgsordning, og at de mobile aktiver i givet fald vil kunne frasælges igen. Med venlig hilsen Flemming Hansen