Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 13. maj 2005 300 -9 Trafikudvalget har i brev af 21. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål 9 (L 143), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 9: "Hvad er grunden til, at man i lovforslaget ikke anvender den samme om- sætningsgrænse som i det havnedirektiv, som er undervejs i EU?" Svar: Ved alene at give mulighed for dispensation til de største havne har hensig- ten været, at en dispensation kan gives til netop de havne, der gennem de seneste 4 år har givet udtryk for utilfredshed med den eksisterende ordning. Ingen andre havne har fremsat bemærkninger i den anledning. De store havne vil i kraft af deres potentiale kunne give den bedste indikation af de perspektiver, en sådan ordning kan give. Der henvises til svaret på Trafikudvalgets spørgsmål 4, hvorefter jeg in  d- stillet på, at fremsætte ændringsforslag til lovforslaget således, at omsæ  t- ningsgrænsen i lovforslaget på 3 mio. tons gods sænkes  til 1,5 mio. tons. Herved får også nogle af de mindre havne mulighed for at deltage i fors  ø- get, og denne grænse vil være i overensstemmelse med omsætningsgræn- sen i det direktivforslag om adgang til markedet for havnetjenester, der for øjeblikket er genstand for forhandlinger i EU. Med venlig hilsen Flemming Hansen