Stormgade 2-6 1470 København K T 33 95 13 10 F 33 95 13 11 www.minff.dk [email protected] Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri MINISTEREN Dato:  31. maj 2005 J.nr. 5162 Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i skrivelse af 26. maj 2005 (ad L 145) a n- modet om min besvarelse af følgende stillede spørgsmål: Spørgsmål 20: ”Vil ministeren i forlængelse af besvarelsen af spørgsmål 13 oplyse, hvilken kontrol, der li g- ger bag Smiley-ordningen.” Svar: Det er Fødevarestyrelsens kontrol af samtlige danske fødevarevirksomheder og dokumentat  i- onen heraf, der er rygraden i Smiley-ordningen. Fødevarestyrelsens kontrollerer, om alle danske fødevarevirksomheder (ca. 51.600) overho  l- der fødevarelovgivningen. Det er fødevarevirksomhedernes ansvar, at de overholder regle  rne. Kontrollen er rettet mod det væsentlige og mod rel  evante problemstillinger. Kontrollen består især af tilsyn, prøver og kontrol med virksomhedens egenkontrol. Fødevarekontrollen omfa t- ter både detailvirksomheder (salg til forbrugere) og engrosvirksomheder (salg til virksomh e- der). Fødevarekontrollen udføres   af tilsynsførende i fødevareregionerne med hjemmel i fød   e- vareloven. Alle kontrolresultater bliver dokumenteret på en kontrolrapport, der viser, hvad der er kontro l- leret og hvad resultatet af kontrollen blev. Kontrolrapporten bliver offentliggjort. Smiley-ordningen er den gængse betegnelse for kravet om offentliggørelse af resultater fra fødevarekontrollen. Smiley -ordningen indebærer, at stort set alle resultater af Fødevarestyre   l- sens kontrol af fødevarevirksomheder bliver offentliggjort i en form, der e r relevant, aktuel og forståelig for forbruge rne. Detailvirksomheder har pligt til at hænge kontrolrapporten op i virksomheden, så den er læ s- bar for forbrugeren. Resultatet af kontrollen af detailvirksomheder sammenfattes i en af fire smileyer. Kontrolrapporten bliver lagt frem på internettet. Rapporter fra kontrollen med e n- grosvirksomheder offentliggøres alene på internettet.
Side 2/4 Alle, der har adgang til internettet, kan finde de seneste kontrolrapporter på Smiley - hjemmesiden1. Smiley-hjemmesiden har flere søgemuligheder, så man nemt kan finde de o  p- lysninger, som man leder efter. Fødevarestyrelsens Kontrolvejledning indeholder alle væsentlige instruktioner og retningsl   i- nier for kontrollen mht. forberedelse, gennemførelse og opfølgning. Kontrolvejledningen   er dermed det praktiske grundlag for fødevareko ntrollen i Danmark. Kontrolvejledningen kan læses på styrelsens hjemmeside2, hvor kontrolpersonale, virksomheder og forbrugere kan fin- de alle nødvendige detaljer om fødevarekontro  llen. En komplet oversigt over de regler, der er omfattet af fødevarekontrollen, fremgår af Kontro  l- vejledningens bilag 33. Fødevarelovgivningens regler er inddelt i 11 lovgivningso mråder: 1.    Hygiejne Behandling af fødevarer Rengøring Vedligeholdelse af lokaler og inventar 2.    Uddannelse i hygiejne 3.    Virksomhedens egenkontrol 4.    Mærkning og information 5.    Godkendelser m.v. 6.    Særlige mærkningsordninger 7.    Varestandarder 8.    Tilsætningsstoffer m.v. 9.    Forureninger 10. Emballager m.v. 11. Andet Fødevarekontrollen i Danmark skal være effektiv og behovsorienteret. Det    gælder for den danske fødevarekontrol som helhed, for fødevarekontrollen i den enkelte region og for ko  n- trollen af den enkelte virksomhed. Fødevareregionerne skal kontrollere de regler, der er rel e- vante for den enkelte virksomhed, og kontrollen skal udføre s inden for de rammer, der er ud- stukket centralt for hele fødevarekontro llen. Fødevarekontrollen prioriterer sin indsats og ressourcer gennem risikovurdering og ved fokus på de væsentlige problemer. Det er et krav til såvel den overordnede planlægning af kontrol- len som til det enkelte tilsyn, at kontrollen tager udgangspunkt i en faglig prioritering af kilder til problemer. I forhold til de 11 lovgivningsområder skal hvert ordinært tilsyn i en fødevarevirksomhed om- fatte kontrol af et af hygiejneområderne , kontrol af virksomhedens egenkontrol, kontrol af godkendelser m.v. (bl.a. om kontrolrapporten er hængt op) og kontrol af et af de øvrige omr   å- der. Fødevarekontrollen kommer derved over tid hele vejen rundt i alle relevante lovgi v- ningsområder. 1http://www.foedevarestyrelsen.dk/smiley 2http://www.foedevarestyrelsen.dk/Foedevare/Foedevarekontrol/Kontrolvejledningen/Forside.htm 3Fødevarestyrelsens Kontrolvejledning Bilag 3
Side 3/4 Kontrollen tager fat i det væsentlige. Det er i modsætning til at være nede i alle hjørner i vir k- somheden. En fuldstændig kontrol af hele virksomheden ved hvert tilsyn vil være en uhe n- sigtsmæssig brug af offentlige midler eller private kontro  lgebyrer. Kontrollen bliver dokumenteret på en kontrolrapport, der beskriver, hvad der er kontrolleret, og hvad resultatet af kontrollen blev. Oplysningerne om kontrol bliver lagret i Fødevarestyre l- sens database og danner dermed grundlag for en systematisk risikovurdering til fød evarekon- trollen. Fødevarestyrelsens strategi for kvalitet i kontrollen er ved indgangen af 2005 indarbejdet i det praktiske kontrolarbejde. Kvalitetsstrategien bæres af tre ben: kontrolværdier, kvalitetssupe r- vision og kompetenceudvikling. Kontrolværdierne   formulerer i enkel form de vigtigste bud til kontrollen. Kvalitetssupervision indebærer, at en leder får indblik i den tilsynsførendes arbe j- de og giver feedback. Kompetenceudvikling indebærer en målrettet udbygning af den enkelte medarbejders viden, fæ  rdigheder og holdning til kontrollen. De tre ben i kvalitetsstrategien skal sammen med en række andre faste administrative rutiner i Fødevarestyrelsen (bl.a. resultatkontrakter, supervision af regionernes arbejde, medarbejde r- udviklingssamtaler og løbende ind beretninger fra regioner til central del af styrelsen om op- gaveløsningen) sikre, at fødevarekontrollen lever op til de kvalitetskrav, som stilles af lovgi  v- ning, politiske beslutningstagere, forbrugere, virksomheder og andre interessenter. Smiley-ordningen har siden 1. oktober 2001 medført et særdeles højt kendskab i befolkningen til resultaterne af fødev arekontrollen. Undersøgelser dokumenterer, at danske forbrugere har et meget højt kendskab til smileyen, der på en e  nkel og letforståelig måde formidler ce  ntrale budskaber fra den udførte kontrol. Fødevarestyrelsen kan dokumentere, at en stor del forbrugerne læser mere end smileyen på kontrolrapporterne. Det fremgår af den seneste forbrugeranalyse fra 20044, at 42% af de per- soner, der kender Smiley-ordningen, har læst andet end smileyen på mindst én af de rapporter, som de sidst har set i enten en butik, en restaurant eller en kantine. Dette tal er på niveau med må lingen i 2003. Det bekræfter, at forbrugerne viser betydelig interesse for, hvad fødevareregi   onerne konkret kontrollerer, og at forbrugerne er bekendte med, at kontrollen finder sted med større eller mindre intervaller idet datoerne for de seneste fire smileyer altid fremgår af kontrolrapporte r- ne. Lars Barfoed /Lars Jensen 4A.C.Nielsen-AIM, Forbrugeranalyse, december 2004
Side 4/4