Til lovforslag nr. L 149 Folketinget 2004 - 05 (2. samling) Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. maj 2005 3. udkast (Nye æ  ndringsforslag fra skatteministeren) Betænkning over Forslag til lov om ændring af forskellige love (Forenkling, harmonisering og objektivering af reglerne for inddrivelse af gæld til det   offentlige m.v. samt mulighed for anvendelse af digitale lø nsedler) [af skatteministeren (Kristian Jensen)] 1. Ændringsforslag Skatteministeren har stillet 7 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 6. april 2005 og var til 1. behandling den 20. april 2005. Lovforsla- get blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i hørin g, og skatteministeren sendte den 24. februar 2005 dette udkast til udvalget, jf. alm. del - bilag 9. Den 7. april 2005 sendte skat- teministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget. Spørgsmål Udvalget har stillet 19 spørgsmål til skatte  ministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besva- ret. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger [] Tjóðveldisflokkurin   ,  Inuit  Ataqatigiit,  Siumut  og  Fólkaflokkurin   var  på  tidspunktet  for  betæn   k- ningens afgivelse ikke repræsentere  t med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. [ Der gøres opmærksom på, at et flerta l eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.]
2 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    skatteministeren, tiltrådt af et  <>tal: Til § 45 1) Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer: »01. I § 7, stk. 3, ændres »§ 6, stk. 3  « til: »§ 6, stk. 5«.« [Konsekvensændring som følge af den under § 45, nr. 1, foreslåede indsættelse af to nye stykker] Til § 52 2) Nr. 7 affattes således: »7. § 73 C, 2. pkt., og § 73 D, 2. pkt., ophæves. « [Konsekvensændring som følge af den under § 52, nr. 7, foreslåede ophævelse af § 73 C, 2. pkt.] Til § 54 3) Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer: »01. I § 49 ændres »§ 48, stk. 1 -5 og 7« til: »§ 48, stk. 1-5, 7 og 8«.« [Konsekvensændring som   følge af den under § 54, nr. 1, foreslåede indsættelse af et nyt stykke] Til § 63 4) Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer: »01. I § 10, stk. 1, ændres   »§9, stk. 6 og 7    « til: »§ 9, stk. 7 og 8«. [Konsekvensændring som følge af den under § 63, nr. 1, fore   slåede indsættelse af et nyt stykke] Til § 64 5) Nr. 2 affattes således: »2. I § 5 indsættes som stk. 5 -10: »Stk. 5. Beløb efter stk. 3 kan inddrives ved udpantning og ved indeholdelse i løn m.v. efter re  g- lerne for inddrivelse af personlige skatter i kildeskatteloven. Skyldige beløb kan endvidere inddr i- ves ved modregning i overskydende skat. Stk. 6. Restanceinddrivelsesmyndigheden kan eftergive krav efter stk. 3 efter reglerne i opkræ  v- ningsloven. Stk. 7. Fogedretten træffer efter begæring afgørelse om inds igelser, som skyldneren fremsætter over for restanceinddrivelsesmyndigheden om kravets berettigelse, om berettigelsen af et meddelt pålæg om lønindeholdelse og om berettigelsen af en gennemført modregning i overskydende skat.
3 Begæringen fremsættes over for restanceinddrivelsesmyndigheden, som indbringer indsigelsen for fogedretten. Afgørelsen træffes efter reglerne i retsplejelovens §§ 499   -503. Stk. 8. Afgørelse efter stk. 7 træffes af fogedretten i den retskreds, hvor skyldnerens bopæl er b e- liggende. Stk. 9. Fristen for begæring om indbringelse af indsigelser efter stk. 7 er 4 uger, fra skyldneren har modtaget meddelelse om lønindeholdelse eller modregning. Stk. 10. Overskrides den i stk. 9 nævnte frist, afviser fogedretten sagen. Justitsministeren kan d  og undtagelsesvis indtil 1 år efter meddelelsen om lønindeholdelse eller modregning tillade, at en in  d- sigelse behandles. Begæring herom skal i så fald indleveres til fogedretten inden 4 uger efter till   a- delsens meddelelse. Fogedrettens afgørelse om indsigel ser kan kæres til landsretten efter reglerne i retsplejelovens kapitel 53.«« [Særlig klageadgang til fogedretten] Til § 85 6) I stk. 1 ændres »1. oktober 2005  « til: »1. november 2005«. [Konsekvens af ændring af fusionens virkningstidspunkt] 7) I stk. 2 æ  ndres »nr. 7« til: »nr. 8«. [Korrektion] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Der er tale om en konsekvensændring som følge af den under § 45, nr. 1, foreslåede indsættelse af to nye stykker i lov om mark- og vejfred (Mark- og vejfredsloven). Til nr. 2 Der er tale om en konsekvensændring som følge af den under § 52, nr. 7, foreslåede ophævelse kildeskattelovens § 73 C, 2.pkt. Til nr. 3 Der er tale om en konsekvensændring som følge af den under § 54, nr. 1, foreslåede indsættelse af et nyt stykke i lov om almene boliger samt støtt ede private andelsboliger m.v. Til nr. 4 Der er tale om en konsekvensændring som følge af den under § 63, nr. 1, foreslåede indsættelse af et nyt stykke i lov om tvungen administration af udlejningsejendomme. Til nr. 5 Der er efter gældende regler   vedr. kontrolafgifter, f.eks. § 6a, stk. 5, i lov om hovedstadsområdets kollektive persontrafik (lovbekendtgørelse nr. 492 af 16. juni 1995, som senest ændret ved § 4 i lov nr. 1317 af 20. december 2000), fastsat, at skyldneren inden for visse frister kan begære indsigelser
4 om kravets berettigelse, om pålæg om lønindeholdelse eller en beslutning om iværksættelse af mo d- regning m.v. prøvet af fogedretten. Denne særlige lette adgang til domstolsprøvelse for så vidt a n- går kontrola fgifter af bl.a. berettigelsen af den pålagte afgift ændres der ikke på i forbindelse med samlingen  af  inddrivelsen  i  Skatteministeriet,  jf.  forslag  til  lov  om  opkrævning  og  inddrivelse  af visse fordringer (lovforslag nr. L 112) og særligt afsnit 2.2. i forslag til lov om ændringer af forskel- lige love (Konsekvensæ  ndringer som følge af lov om opkrævning og inddrivelse af visse fordringer –  samlingen af inddrivelsen i Skatteministeriet (lovforslag nr. L 113). Ved en fejl blev der ikke i det fremsatte lovforslag i relation til lov om buskø rsel foreslået en ti l- svarende  adgang  til  prøvelse  af  fogedretten  og  det  foreslås  derfor,  at  fogedretten  efter  begæring træffer  afgørelse  om  indsigelser,  som  skyldneren  fremsætter  over  for  restanceinddrivelsesmyndi g- heden om kravets berettigelse, om berettigelsen af et meddelt pålæg om lønindeholdelse og om b e- rettigelsen af en gennemført modregning i overskydende skat. Begæringen fremsættes over for r e- stanceinddrivelsesmyndigheden,  som  indbringer  indsigelsen  for  fogedretten.  Afgørelsen  træffes efter reglerne i retsplejelovens §§ 499-503. Det præciseres herudover, at inddrivelsen kan ske ved modregning i overskydende skat. Til nr. 6 Det er besluttet at udskyde fusionen på skatte - og inddrivelsesområdet  fra 1. oktober 2005, som blev meldt ud efter folketingsvalget, til den 1. november 2005. Som følge heraf foreslås det, at æn d- re ikrafttrædelsen fra 1. oktober 2005 til den 1. november 2005, så de foreslåede ændringer træder i kraft samtidig med fusionen. Til nr. 7 Henvisningen i lovforslaget er ved en redaktionel fejl blevet anført med forkert nummer. Den ko r- rekte henvisning er til § 52, nr. 8.   Kim Andersen (V)   Charlotte Antonsen (V)   Peter Christensen (V) nfmd. Lars Christian Lilleholt (V)   Torsten Schack Pedersen (V)   Mikkel Dencker (DF) Colette L. Brix (DF)   Charlotte Dyremose (KF)   Jakob Axel Nielsen (KF) RenéSkau Björnsson   (S)   Pia Gjellerup (S)   Frode Sørensen  (S) fmd.   Rasmus Prehn (S) Ole Stavad (S)   Poul Erik Christensen (RV)    Poul Henrik Hedeboe (SF)   Frank Aaen (EL) Tjóðveldisflokk   urin, Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udva l- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1
5 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
6 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 149 Bilagsnr.    Titel 1 Høringssvar  og høringsnotat, fra skatteministeren 2 Meddelelse om vejledende tidsplan for L 149 3 Resultat af forelæggelse af muligheden for anvendelse af digitale lø nsedler 4 Materiale fra L 10 (Revision af reglerne om gældssanering) 5 1. udkast til betænkning 6 Ændringsforslag, fra skatteministeren 7 2. udkast til betænkning 8 Supplerende ændringsforslag til 2. behandling, fra skatteministeren Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 149 Spm.nr. Titel 1 Spm. om, hvilke kriterier ministeren vil opstille for beskyttelsen af de socialt svage borgere med lave indkomster i forbindelse med udar- bejdelsen af bekendtgørelsen til dette lovforslag, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om kommunerne, som kravsmyndighed, fremover vil blive hørt før et kommunalt krav, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om det er rimeligt at små, private kreditorer, som følge af lo  v- forslagets, og ministerens svar herpå 4 Spm. om, hvorfor ministeren vil ændre betingelserne for at få efterg   i- velse,så de bliver magen til betingelserne for at få gældssanering, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om eftergivelse helt eller delvist af offentlig gæld, til skattem  i- nisteren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om, hvad der ligger i ordlyden i forslaget til ny § 15, stk. 2, nr. 1 i opkrævningsloven, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om at kommentere artiklen i bladet Tænk, marts 2005   »Ingen vej ud«, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 8 Spm. om at uddybe svar vedrørende betalingsevnevurdering i forhold til lønindholdelse ud over 20 pct., til skatteministeren, og ministerens svar herpå 9 Spm. om, hvorfor ministeren foreslår at bestemmelsen i den nuv æ- rende kildeskattelov § 73, stk. 3, 4. pkt. ikke skal opretholdes, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
7 10 Spm. om ministeren vil udnytte sin bemyndigelse i den foreslåede nye ordlyd af § 73, stk. 3 i kildeskatteloven, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 11 Spm. om regeringen har tænkt   sig at afsætte midler til, at Forbruge  r- styrelsen løbende kan ajourføre det normalbudget  , der ligger til grund for betalingsevneberegningen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 12 Spm. om trangsbeneficiet i retsplejelovens § 509 fortsat vil vær  e gæ  l- dende i forhold til offentlig gældsinddrivelse, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 13 Spm. om der med lovforslaget sker nogen ændringer i forhold til re  g- lerne for inddrivelse og eftergivelse af studiegæld, til skatteminist  e- ren, og ministerens svar herpå 14 Spm. om ægtefæller/samleveres økonomiske forhold vil blive inddr a- get i betalingsevneberegningen i forhold til skyldneren, til skattemini- steren, og ministerens svar herpå 15 Spm. om at uddybe den foreslåede nye formulering af kildeskat telo- vens § 73, stk. 3, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 16 Spm. om en skyldner fortsat vil kunne pålægges at fremlægge oply s- ninger om ægtefælle/samlevers økonomiske forhold, til skatteminist e- ren, og ministerens svar herpå 17 Spm. om, hvordan samspillet bliver mellem lønindholdelse og mo d- regning i børnechecken, til skatteministeren, og ministerens svar he r- 18 Spm. om ophævelsen af § 21 i lov om underholdsbidrag, til skattem  i- nisteren, og ministerens svar herpå 19 Spm. om at yde teknisk bistand til et ændringsforslag, til skattemin  i- steren, og ministerens svar herpå