Høringsnotat vedrørende forslag til lov om en offentlig fond til vare- tagelse af statens deltagelse i kulbrintetilladelser og en statslig enhed til administration af fonden Modtagne høringssvar Forslag til Lov om en offentlig fond til varetagelse af statens deltagelse i kulbrintetilladelser og en statslig enhed til administration af fonden blev 28. februar 2005 af Energistyrelsen sendt i høring hos nedenstående pa r- ter. Det fremgår med  kursiv, hvem Energistyrelsen har modtaget hørings- svar fra. Arbejderbevægelsens   Erhvervsråd,    CO-industri,   Danmarks   Fiskerifor- ening,   Danmarks   Naturfredningsforening,   Danmarks   Rederiforening, Dansk  Arbejdsgiverforening,  Dansk  Industri,  Denerco  Oil,  Finansmini- steriet,  Fælles  Faglig  Forbund,  Greenpeace  Danmark,  Landsorganisatio- nen  i  Danmark,  Miljøministeriet,  Nationalbanken,  North  Sea  Operators Committee  –  Denmark  (høringssvar  modtaget  fra  Mærsk  Olie  og  Gas AS),  Organisationen  for  vedvarende  Energi,  Rigsrevisionen,  Skattemini- steriet, Statsministeriet og Økonomi- og Erhvervsministeriet (høringssvar modtaget  fra  Erhvervs-  og  Selskabsstyrelsen,  Energitilsynet  og  Konkur- rencestyrelsen). I det følgende bliver de modtagne høringssvar resumeret og kommente- ret. Denerco Oil finder, at det bør fremgå af lovteksten, og ikke alene af b e- mærkningerne, at enheden ikke kan lade fonden erhverve licensandele på kommercielle vilkår, lig esom Denerco er af den opfattelse, at det også bør fremgå af lovteksten, at udnyttelse af en evt. forkøbsret skal godkendes  af transport- og energiministeren. Herudover finder Denerco, at det er uklart, om fonden kan deltage i en såkaldt ”sole risk -aktivitet”. Endvidere finder Denerco, at det vil være hensigtsmæssigt, at der indsættes en hen- visning i bemærkningerne om de fortrolighedsforpligtelser i relation til oplysninger om undergrunden, de danske licenstekster indeholder. Ende- lig er Denerco af den opfattelse, at beskrivelsen i lovforslagets bemærk- ninger af den formelle relation mellem den nye enhed og Energistyrelsen bør udbygges. 9. marts 2005 Ref.: ld
2/4 Bemærkninger: Det er indføjet i udkastet til lovtekst, at enheden ikke selv kan være ansøger til tilladelse. Som Denerco gør opmærksom på, indeholder de danske licenstekster nogle fortrolighedsbestemmelser. Det fremgår af disse bestemmelser, at oplysninger om undergrunden ”kan videregives til andre end offentlige myndigheder efter 5 år regnet fra det tid spunkt, hvor oplysningerne er tilvejebragt og tilgængelige for rettighedshaven”. Da den nye enhed er et offentligt forvaltningsorgan, kan oplysningerne gives til enheden, selvom der ikke er gået 5 år. Vedrørende fondens eventuelle deltagelse i en sole risk-aktivitet er det blevet tydeliggjort i lovbemærkningerne, at der gælder de samme regler som for udnyttelse af en forkøbsrettighed. Der skal såled es være en for- ventning om, at aktiviteten har en positiv projektøkonomi, fondens andel ikke kan overstige 40 pct. og aktiviteten skal godkendes af transport- og energiministeren. For så vidt angår den formelle relation mellem Energistyrelsen og den nye enhed følger det af udkastet til lovforslag, at her er tale om to selv- stændige styrelser med hver sin ledelse. Miljøministeriet gør bl.a. opmærksom på, at GEUS, som er en sekto r- forskningsinstitution under Miljøministeriet, har oplyst, at GEUS allerede i dag stiller data vedrørende Danmarks undergrund til rådighed andre statslige institutioner. GEUS tager heller ikke i dag vederlag for de data, de leverer til andre statslige institutioner, men GEUS forlanger dækning af omkostninger til kopiering, til forsendelse og til arbejdsløn i forbindel- se med afgrænsning og udvælgelse af data, også i forhold til andre statsl i- ge institutioner. GEUS oplyser, at det ikke er ualmindeligt at ”handling” i forhold til data- rekvisition på olie -/gasområdet tager 4  – 5 timer. I bemærkningerne til § 7 er der alene taget højde for kopieringsomkostninger. Miljøministeriet giver udtryk for, at det vederlagsfri træk på GEUS’ ressourcer i forhold til afgrænsning og udvælgelse af data kan komme til at udgøre en økono- misk belastning for GEUS. Miljøministeriet foreslår, at det af bemærkningerne til lovforslaget fre m- går, at timefo rbrug til rekvisition af data og eventuelle konsulentydelser i den eller andre forbindelser afregnes til gældende takster. Som § 7 er formuleret er den nye enheds ret til vederlagsfrit at rekvirere oplysninger om Danmarks undergrund ikke begrænset til aktiviteter i henhold til § 5, stk. 1 til 3. Derfor kan træk på GEUS’ ressourcer fre m- over komme til at omfatte ydelser ud over det, som i dag leveres til DONG og mod vederlag. Miljøministeriet skal derfor foreslå, at § 7 pr æ- ciseres i forhold til afgrænsningen af den nye enheds opgaver, som er fo- retaget i § 5, stk. 1-3.
3/4 Miljøministeriet finder, at det i bemærkningerne til lovforslaget i afsnittet økonomiske og administrative konsekvenser bør indgå, at der ligger p o- tentielle økonomiske og administrative konsekvenser i forbindelse med eventuelle køb af ydelser i GEUS. Bemærkninger: Det er præciseret i bemærkningerne til lovforslaget, at dersom enheden rekvirerer nye vurderinger m.v. fra GEUS eller Energi- styrelsen, der ikke allerede eksisterer eller alligevel vil blive tilvejebragt, vil det skulle ske en refusion af udgifterne efter de gældende timetakster. At der kan kræves betaling fra enheden, såfremt der er kopierings om- kostninger forbundet med rekvisitionen af oplysninger er ligeledes blevet præciseret. Endvidere er det tydeliggjort i lovforslaget, at det er eksiste- rende oplysninger, enheden vederlagsfrit kan rekvirere. North Sea Operators Committee – Denmark (høringssvar afgivet af Mærsk Olie og Gas AS) lægger til grund, at lovforslaget respekterer og er i fuld overensstemmelse med de aftaler, forpligtelser og regler vedrø- rende Eneretsbevillingen. Det lægges herunder til grund, at fonden ikke vil varetage operatøraktiviteter eller være licensansøger og dermed ikke varetage konkurrerende virksomhed. Bemærkninger: Det følger af udkastet til lovforslag, at fonden ikke skal være operatør, licensansøger eller optræde som en konkurrent til oliesel- skaberne. Rigsrevisionen gør i sit høringssvar opmærksom på, at fonden og den nye statslige enhed er omfattet af de almindelige regler for forvaltning, regnskabsaflæggelse og revis i on, således at fonden og enheden revideres af Rigsrevisionen. Bemærkninger: Det fremgår af udkastet  til lovforslag, at fonden og enhe- den er omfattet af de almindelige lovregler for forvaltning, regnskabsaf- læggelse og revision. Skatteministeriet gør i sit høringssvar opmærksom på, at den offentlige fond vil være kulbrinteskattepligtig efter kulbrinteskatteloven og skal be- tale selskabs- og kulbrinteskat herefter. Bemærkninger: Det er taget til efterretning, at fonden skal betale kulbrin- teskat, og Skatteministeriets høringssvar har ikke medført ændringer i udkastet til lovforslag. Økonomi- og Erhvervsministeriet (Erhvervs- og Selskabsstyrelsen) har foreslået, at det af bemærkningerne til lovforslaget fremgår, at E  r- hvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i Erhvervsregulering har vurderet, at forslaget ikke bør forelægges et af Økonomi- og Er- hvervsministeriets virksomhedspaneler.
4/4 Bemærkninger: Forslaget er indarbejdet i bemærkningerne til lovforsla- get. De øvrige modtagne høringssvar har ikke haft bemærkninger til lovfors- laget.