Til lovforslag nr. L 151 Folketinget 2004-05 (2. samling) Betænkning afgivet af Det Energipolitiske Udvalg den 0. juni 2005 2. udkast Betænkning over Forslag til lov om en offentlig fond til varetagelse af statens deltagelse i kulbrintetilladelser og en statslig enhed til administration af fonden [af transport- og energiministeren (Flemming Hansen)] 1. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 27. april 2005 og var til 1. behandling den 19. maj 2005. Lovfors- laget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Det Energipolitiske Udvalg. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og transport- og energimi- nisteren  sendte  den  4.  marts  2005  dette  udkast  til  udvalget,  jf.  alm.  del  –   bilag  16 .  Den 27.  april 2005 sendte transport - og energiministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udva l- get. Spørgsmål Udvalget  har  stillet  6  spørgsmål  til    transport-  og  energiministeren  til  skriftlig  besvarelse,  som denne  har  besvaret.  To  af  udvalgets  spørgsmål  til  transport  -  og  energiministeren  og  dennes  svar herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen. 2. Indstillinger og politiske bemærkninger Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret. Socialdemokratiets  medlemmer  af  udvalget  finder  det  naturligt,  at  den  brede  politiske  aftale  fra oktober  2004,  der  medfører  et  delvist  salg  af  DONG,  også  medfører   ,  at  DONG  ikke  længere  kan varetage  statens  interesser  i  nye  olie-  og  gaslicenser  i  Nordsøen.   Derfor  er  en  oprettelse  af  denne offentlige fond en udmærket måde at administrere statens eje   randele i nye licenser. Modellen rejser et væsentligt spørgsmål om, hvorledes man vil sikre den statslige viden på olie - og gasområdet efter det delvise salg af DONG.  Det er Socialdemokratiets opfattelse, at både GEUS og Energistyrelsen skal styrkes på dette område, når man ikke længere i samme grad kan trække på DONG’s viden på området. Den nyoprettede enhed til a  dministration af fonden er ikke specielt stor. Som det fremgår af lovens bemærkning   er, bliver der derfor behov  for at trække på    Energistyrelsen og GEUS.
2 GEUS har den 10. september 2002 i et offentligt notat konkluderet, at med de besparelser, styrel- sen var udsat for, kunne den ikke bistå staten i fornødent omfang    vedrørende  den nødvendi ge geo- logiske viden. Dette forhold bliver ikke mindre nu. Derfor vil Socialdemokratiet opfordre regerin- gen til, at der tilføres flere ressourcer, således    at  der kan sikres en styrkelse af dette område både hos GEUS og Energistyrelsen. Et mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Baggrunden for lovforslaget er, at et flertal i Folketinget –   alle partier undtagen Enhedslisten – har ønsket at privatisere det statslige selskab Dansk Olie og Naturgas  (DONG). Efter Enhedslisten op- fattelse er dette  fra et samfundsmæssigt synspunkt   en katastrofe. DONG har indtil nu stået for st a- tens deltagelse i olie- og gaskoncessioner. Selskabet medvirker som en aktiv operatør og har gjort det rimelig godt. Der er ingen gode grunde til at privatisere DONG; ikke andre, end at skattestoppet øger beh ovet for indtægter, der kan fylde hullet   i statskassen. Det er en gåde, h vorfor en række   oppositionspartier har valgt at hjælpe regeringen med dette   pro- jekt.  Måske  er  det  blaserthed  over  for  en  a ktiv  offentlig  deltagelse  i  produktion  og  forvaltning  af landets ressourcer, måske er SF og Soc ialdemokraterne på energiområdet   allerede så langt ude  a d liberaliseringssporet,  at  det  forekommer  forkert,  at  staten  forholder  sig  aktivt  til  samfundets  ejen- dom ud fra andre motiver end ønsket om overskud. Set fra Enhedslistens synspunkt er det altså en meget kedelig ting, at DONG skal privatiseres. Vi ønsker ikke at afvikle samfundets mulighed for aktivt at agere i forhold til de ressourcer, der grun d- læggende    tilhører  den  danske  befol kning.  Det  gør  ikke  situationen  bedre,  at  DONG  via  en  række opkøb snart ejer  store dele af den danske energiforsyningssektor både inden for  energiproduktion og lokale net. Det er en monopolstruktur, som vel at mærke    bliver et privat monopol i de kommende år. Privatiseringen af DONG er i første omgang delvis, og det kan være det halmstrå, som en række partier holder fast i som grundlag for at støtte børsnoteringen af DONG. Men som   Enhedslisten ser det, er det sådan, at er der førs  t solgt én aktie, vil selskabet skulle drives ud fra rent forretningsmæ  s- sige  principper  og  altså  ikke  kunne  bruges  som  instrument  i  en  energipolitik,  der  tager  udgang s- punkt i samfundsmæssige og miljømæssige hensyn. Den  kulbrintefond  med  tilhørende  admin istrationsenhed,  som  regeringen  har  foreslået,  bliver  en passiv medspiller i de koncessioner, der fremover vil blive givet. Som konstruktionen er, forekom- mer  det,  at  der  bliver  tale  om  ren  administration  af  statens  andel.  Fonden  må  ikke  være  operatør eller engagere sig i udnyttelsen af koncessioner med mere end 40 pct. Det giver ikke gode mulighe- der for at agere i forhold til kulbrinteressourcerne fremover. Fondens overskud efter tilbagebetaling af lån skal gå i statskassen. Enhedslisten mener, at midlerne   skulle anvendes til omstilling af energi- sektoren  til  vedvarende  energi  og  til  omstilling  af  transportsektoren,  så  afhængigheden  af  fossile brændsler mindskes  . Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit,  Siumut  og  Fólkaflokkurin var  på  tidspunktet  for  betæn   k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i u  dvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.
3   Joan Erlandsen (V)   Eyvind Vesselbo (V) fmd.  Jens Kirk (V)   Lars Christian Lilleholt (V) Ellen Trane Nørby  (V)   Tina Petersen (DF)   Hans Kristian Skibby (DF) Charlotte Dyremose (KF)   Christian Wedell-Neergaard (KF)   Arne Toft (S)   Kim Mortensen (S) Jens Christian Lund (S)   Niels Sindal (S)   Torben Hansen (S)   Johs. Poulsen (RV) Anne Grete Holmsgaard (SF) nfmd.  Per Clausen (EL) Tjóðveldisflokkurin,    Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udva l- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflo kkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
4 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 151 Bilagsnr.    Titel 1 Høringssvar og høringsnotat, fra transport  - og energiministeren 2 Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 151 Spm.nr. Titel 1 Spm., om lovforslaget giver hjemmel til, at fonden også kan medvi r- ke i eventuelle oprydningsudgifter, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om, hvad der i lovforslagets bemærkninger menes med de to anvendte termer –  formålstjenligt (side 4) og hensigtsmæssigt (side 5) –  i forbindelse med fondens eventuelle overtagelse af nogle af DONG’s nuværende licenser ved en (delvis) privatisering af DONG, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm., om ministeren agter at sikre, at såvel GEUS som Energistyre l- sen tilføres flere ressourcer, når man ikke længere kan trække på DONG E & P, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm., om statens nuværende andele i koncessioner, som håndteres af DONG, vil blive flyttet over i den nye fond/enhed, eller om de skal   sælges sammen med aktierne i DONG, således at betingelserne med 20 pct. statslig deltagelse ikke bliver ens for alle koncessionshavere, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om, i hvilket omfang DONG kan pålægges at dele viden med den nye fond og enhed, til transport- og energiministeren, og ministe- rens svar herpå 6 Spm., om der vil være mulighed fo  r at udnytte perioden frem til bør s- noteringen af DONG til at overføre viden til den nye fond og enhed, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå
5 Bilag 2 To af udvalgets spørgsmål til transport  - og energiministeren og dennes svar herpå Spørgsmålene og ministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra S. Spørgsmål 1: Giver lovforslaget hjemmel til, at fonden også kan medvirke i event uelle oprydningsudgifter? Svar: Fonden etableres til varetagelse af statens deltagelse i kulbrintetilladelser meddelt i medfør af u n- dergrundsloven. Ifølge lovforslagets § 1, stk. 2, skal fonden afholde udgifter knyttet direkte til stat s- deltagelsen, herunder udgifter til efterforskning og investeringer i produktionsanlæg, svarende til de i fonden placerede licensandele. Denne opremsning er ikke udtømmende, og afholdelse af udgifter til  afvikling  og  oprydning  i  forbindelse  med  ophør  af  en  licens  er  et  natu rligt  og  integreret  led  i statsdeltagelsen. Der er således hjemmel til, at fonden også kan medvir  ke i finansieringen af afvik- ling og oprydning. Spørgsmål 2: Vil ministeren uddybe, hvad der i lovforslagets bemærkninger menes med de to anvendte termer   – formålstjenligt (side 4) og hensigtsmæssigt (side 5)    – i forbindelse med fondens eventuelle overt   a- gelse af nogle af DONG’s nuværende licenser ved en (delvis) privatisering af DONG? Hvilke p   a- rametre vil ligge til grund for fondens eventuelle overtagelse af eksisterende licenser hos DONG? Svar: I konsulentrapporten »Privatiseringsalternativer for DONG A/S« udarbejdet af NM Rothschild & Sons Limited og sendt til udvalget i juni 2004 (Alm. del – bilag 414) anbefales, at der oprettes en ny statslig enhed til varetagelse af statens andel i nye licenser samt de licensandele erhvervet gennem den hidtidige statsdeltagelse, som DONG ønsker at overdrage til staten, og som staten gerne vil b e- holde. På  indeværende  tidspunkt  er  det  endnu  ikke  afgjort,  om  enkelte  af  DONGs  danske  licensandele ikke vil blive omfattet af den delvise privatisering af DONG. Så selvom fondens  opgave er at vare- tage statsdeltagelsen i nye licenser efter undergrundsloven, er det - for at opnå en vis fleksibilitet i forbindelse med den delvise privatisering af DONG - valgt ikke på forhånd at afskære muligheden for, at fonden eventuelt kan varetage ejerskabet til et mindre antal danske licensandele modtaget fra DONG. Denne mulighed vil dog kun blive valgt, hvis det skønnes overordnet at være mest økon o- misk fordelagtigt for staten.