J. NR.  2004-4528-501 Kulturministeren Kulturministeriet Nybrogade 2 1203 København K Tlf : 33 92 33 70 Fax : 33 91 33 88 E-mail  : [email protected] Web : www.kum.dk Folketingets Retsudvalg Christiansborg 1240 København K. 13. juni 2005 Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 18 (L 157), vedrørende forslag til lov om indhentelse af børneattest i forbindelse med ansættelse af personale m.v., stillet af Folketingets Retsudvalg den 9. juni 2005. Brian Mikkelsen
Side 2 Spørgsmål nr. 18 (L 157), vedrørende forslag til lov om indhentelse af børneattest i forbindelse med ansættelse af personale m.v. Brev af 9. juni 2005 Svar til Folketingets Retsudvalg fra kulturministeren. Spørgsmål: ’’Ministeren bedes give teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, som for- pligter ledere, f.eks. formanden for en forening, at indhente børneattester på sig selv. Der henvises til L 157 --- spørgsmål 17.’’ Svar: Indhentelse af børneattester efter lovforslaget L 157 skal ske i overensstemmmelse med de regler, der gælder for sådanne attester i § 36 i bekendtgørelse om behandling af personoplysninger i Det Centrale Kriminalregister (Kriminalregisteret). Det følger af § 36 i denne bekendtgørelse, at der kun kan indhentes børneattester ved ansættelse eller beskæftigelse af personer, der som led i ansættelsen eller beskæftigelsen har en direkte kontakt med børn under 15 år. Det betyder, at Rigspolitiet hverken kan eller vil udstede børneattester for personer, der ikke opfylder dette kriterium. Lovforslaget L 157 gør det obligatorisk at indhente børneattester, men det er ikke muligt i børneattestloven eller i de bekendtgørelser, der udstedes i medfør af loven, at gøre det obligatorisk at indhente børneattester for personer, der ikke opfylder kriteriet om direkte kontakt med børn under 15 år i kriminalregisterbekendtgørelsens § 36. En formand for en forening vil i kraft af sin funktion typisk ikke have en direkte kon- takt med børn under 15 år. På grund af § 36 i kriminalregisterbekendtgørelsen vil det derfor ikke være muligt at indføre en pligt til indhentelse af børneattester for fx en formand for en idrætsforening. Formanden for en idrætsforening kan imidlertid også fungere som træner, instruktør eller holdleder. I så fald vil formanden i kraft af denne funktion være omfattet af for- pligtelsen i lovforslaget og Kulturministeriets bekendtgørelse, og der vil således skulle indhentes en børneattest på ham eller hende i den situation. Det er med andre ord sådan, at en person, der i fx en idrætsforening indtager en dobbeltfunktion som både foreningsformand og træner, instruktør eller holdleder, vil være omfattet af pligten til indhentelse af børneattest. Jeg bidrager gerne til at sikre, at dette forhold præciseres i det informationsmateriale, der skal udsendes til idrætsforeningerne. På denne baggrund har jeg ikke mulighed for at give den ønskede tekniske bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag.
Side 3 Jeg skal for en ordens skyld præcisere, hvordan jeg i Kulturministeriets bekendtgørelser agter at afgrænse, hvem der i idrætsforeninger omfattes og ikke omfattes af den obliga- toriske indhentelse af børneattest: Hvis meningen i det konkrete tilfælde er, at en person hyres som fast træner, fx for en hel sæson, så skal der indhentes børneattest, inden han eller hun tiltræder som træner. Hvis en sådan fast tilknytning ikke på forhånd er bestemt, men det efterhånden bliver sådan, at tilknytningen bliver af mere end enkeltstående og kortvarig karakter, så skal der indhentes børneattest. Den præcise afgrænsning går ud på, at hvis man har været tilknyttet idrætsforeningen i mere end 3 måneder, og i dette tidsrum mindst 3 gange har fungeret som træner osv., så skal der inden 3 uger indhentes børneattest. Hvis træneren inden for disse 3 måneder bare én gang er sammen med børnene i en sammenhængende periode af mere end 2 ugers varighed, skal der under alle omstændigheder indhentes børneattest. Baggrunden for denne afgrænsning er bl.a., at det er opbygningen af et tillidsforhold, der typisk udgør grundlaget for de heldigvis sjældent forekommende seksuelle overgreb mod børn i idrætsforeninger. Tillidsforhold opbygges ikke, hvis den voksne kun har sporadisk kontakt med barnet. Derfor skal der kun indhentes børneattest, hvis personen har en vis kontakt med børn, og denne kontakt er af mere end enkeltstående og kortva- rig karakter.