J. NR.  2004-4528-476 Kulturministeren Kulturministeriet Nybrogade 2 1203 København K Tlf : 33 92 33 70 Fax : 33 91 33 88 E-mail  : [email protected] Web : www.kum.dk Folketingets Retsudvalg Christiansborg 1240 København K 24. maj 2005 Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 3 (L 157), vedrørende forslag til lov om indhentelse af børneattest i forbindelse med ansættelse af personale m.v., stillet af Folketingets Retsudvalg den 3. maj 2005. Brian Mikkelsen
Side 2 Spørgsmål nr. 3 (L 157), vedrørende forslag til lov om indhentelse af børneattest i forbindelse med ansættelse af personale m.v. Brev af 3. maj 2005 Svar til Folketingets Retsudvalg fra kulturministeren. Spørgsmål 3: ’’Ministeren bedes kommentere afsnittet om børneattester (1.7.1) i notatet om oriente- ring om årsrapporter fra Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger, Danmarks Idræts- Forbund og Dansk Firmaidrætsforbund, jf. L 157 --- Bilag 2.” Svar: Efter at have læst pkt. 1.7.1 i Danmarks Idræts-Forbunds redegørelse til Kulturministe- riet for de idrætspolitiske udviklingsområder for 2004, kan jeg konstatere, at DIF støtter lovforslaget og gør en stor indsats for håndteringen af børneattester. Det synes jeg er positivt og glædeligt, og viser, at der allerede nu i foreningerne på idrætsområdet er stor fokus på at undgå, at pædofile får mulighed for at have direkte kontakt med børn under 15 år. Jeg forstår udmærket DIF’s synspunkt, om at lovforslaget også burde omfatte allerede ansatte, men det, der har været ambitionen i forbindelse med dette lovforslag, er at gøre det obligatorisk at indhente en børneattest, når det gælder nyansættelser m.v. Det i sig selv er et vigtigt fremskridt. Det er en afvejning af forskellige hensyn, om den obligato- riske indhentelse af børneattester også skulle omfatte allerede ansatte personer. Kul- turministeriet har lagt vægt på, at et krav om indhentelse af børneattest fra allerede ansatte ville bryde ind i de forudsætninger, der lå til grund for ansættelsen. En sådan situation ville give anledning til vanskelige overvejelser i relation til, hvorvidt det skulle være en afskedigelsesgrund, såfremt en allerede ansat ikke ville give samtykke til at indhente en børneattest. Dette ville kræve helt andre overvejelser end dem, der har ligget til grund for det foreliggende lovforslag. Der er ikke noget til hinder for, at myn- digheder, foreninger m.v., som hidtil indhenter en børneattest også for allerede ansatte personer efter de regler, der gælder i dag  for sådanne  attester i § 36 i Kriminalregister- bekendtgørelsen, dvs. på frivillig basis. Det er op til den enkelte myndighed, forening m.v. selv at afgøre.
Side 3