J. NR.  2004-4528-477 Kulturministeren Kulturministeriet Nybrogade 2 1203 København K Tlf : 33 92 33 70 Fax : 33 91 33 88 E-mail  : [email protected] Web : www.kum.dk Folketingets Retsudvalg Christiansborg 1240 København K 24. maj 2004 Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 4 og  6-9 (L 157), vedrøren- de forslag til lov om indhentelse af børneattest i forbindelse med ansættelse af persona- le m.v., stillet af Folketingets Retsudvalg den 4. maj 2005. Spørgsmål 5 er sendt til Justitsministeriet til besvarelse. Svaret fremsendes til Retsudval- get, når det foreligger. Brian Mikkelsen
Side 2 Spørgsmål nr. 4 (L 157), vedrørende forslag til lov om indhentelse af børneattest i forbindelse med ansættelse af personale m.v. Brev af 4. maj 2005 Svar til Folketingets Retsudvalg fra kulturministeren. Spørgsmål 4: ’’1. Vil kulturministeren sørge for, at følgende organisationer får mulighed for over for udvalget at udtrykke deres samlede vurdering af lovforslaget og de nu tilhørende udkast til bekendtgørelser: a. Advokatrådet b. Dansk Arbejdsgiverforening c. Danmarks ldræts-Forbund d. Danske Gymnastik- & Idrætsforeninger e. KL f. Amtsrådsforeningen g. Københavns kommune h. Red Barnet i. Center for frivilligt Socialt Arbejde j. Datatilsynet k. Dansk Ungdoms Fællesråd 1. Rådet for Frivilligt Socialt Arbejde m. Børne- og Ungdomsorganisationernes samråd.’’ Svar: Kulturministeriet har sendt sin bekendtgørelse i høring den 14. april 2005 hos de for Kulturministeriets relevante høringsinstanser. Høringsfristen var den 4. maj 2005. Der var 28 høringsinstanser, og 12 har afgivet høringssvar. Høringsnotat af 13. maj 2005 og kopi af høringssvarene er sendt til Retsudvalget til orientering. Det har ikke været relevant at sende selve lovforslaget L 157 i høring, da der er tale om en genfremsættelse uden væsentlige ændringer i forhold til det lovforslag, der blev fremsat i efteråret (L 72). Spørgsmål 6: ’’Der ønskes en nøje gennemgang af de ansættelsesretlige og forvaltningsretlige aspek- ter, der ligger i forslaget, og som bl.a. kan begrunde en videre opbevaring af en børneat- test i forhold til hovedreglen om umiddelbar destruktion.’’ Svar: Som det fremgår af de specielle bemærkninger til § 4 til L 157, er det hovedreglen, at en børneattest bør destrueres straks efter modtagelsen, medmindre andre regler, fx på det ansættelsesretlige-  og forvaltningsretlige område, kræver opbevaring af attesten og i så
Side 3 fald kun i det omfang, sådanne regler kræver det. Når det gælder private foreninger m.v., skal attesten som hovedregel destrueres straks. Spørgsmål 7: ’’Hvilke forhold vil typisk føre til en vurdering af, at der ikke foreligger forsæt, jf. § 2, stk. 4. Svaret bedes givet i relation til forskellige former for foreninger og deres tilknyt- ning eller ej til større administrative fællesskaber.’’ Svar: I henhold til lovforslagets § 2 stk. 4, fremgår det, at der alene kan pålægges bødestraf, såfremt der er tale om en forsætligt overtrædelse af loven. Vurderingen af, hvornår der foreligger forsæt, skal foretages efter de almindelige regler om forsæt i straffeloven. Der kræves som udgangspunkt en bevidst handling. Hvis fx en forening som sådan beslutter ikke at ville indhente en børneattest i en situation, hvor der er pligt hertil efter be- kendtgørelsen, vil foreningen som sådan kunne ifalde strafansvar efter reglerne i straf- felovens kap. 5. Overtrædelser af bestemmelserne påtales af det offentlige. Spørgsmål 8 ’’Der ønskes en nøje redegørelse for de forhold, der gør, at regeringen har valgt ikke at medtage allerede ansatte/beskæftigede i lovforslaget.’’ Svar: Det, der har været ambitionen i forbindelse med dette lovforslag, er at gøre det obligato- risk at indhente en børneattest, når det gælder nyansættelser m.v. Det i sig selv er et vigtigt fremskridt. Det er selvfølgelig en afvejning af forskellige hensyn, om den obligatoriske indhentelse af børneattester også skulle omfatte allerede ansatte personer. Her har det ikke mindst spillet ind, at man på den måde ville bryde ind i de forudsætninger, der lå til grund for ansættelsen. Hvis en allerede ansat siger nej til at give samtykke til at indhente en børneattest, skulle det så være en afskedigelsesgrund? Dette ville kræve helt andre overvejelser end dem, der har ligget til grund for det foreliggende lovforslag. Der er ikke noget til hinder for, at myndigheder, foreninger m.v., som hidtil indhenter en børneat- test også for allerede ansatte personer efter de regler, der gælder i dag  for sådanne   attester i § 36 i Kriminalregisterbekendtgørelsen, dvs. på frivillig basis. Det er op til den enkelte myndighed, forening m.v. selv at afgøre. Jeg kan i øvrigt henvise til mit svar på spørgsmål 3. Spørgsmål 9: ’’Der ønskes et skøn over det årlige antal anmodninger om børneattester samt et skøn over antallet af allerede ansatte/beskæftigede i de af loven omfattede sammenhænge.’’ Svar:
Side 4 Antallet af udstedte børneattester i perioden 2001 til 2. maj 2005 er på I alt: 169. 586 - heraf var 26 positive. De ustedte børneattester fordelt pr. år udgør ifølge Rigspolitiet: 2001:  1892 - heraf 2 positive 2002: 34.653 - heraf 4 positive 2003: 45.843 - heraf 4 positive 2004: 64.689 - heraf 14 positive 2005 (til og med 2. maj): 22.509 - heraf 2 positive Som det fremgår af tallene, er antallet af anmodninger steget markant fra år til år. Det er derfor vanskeligt at foretage et skøn over det fremtidige antal årlige anmodninger om børneattester. Jeg kan oplyse, at det samlede skøn over det årlige antal børneattester, der fremover skal indhentes ligger på ca. 170.000.