Til lovforslag nr. L 158 Folketinget 2004-05 (2. samling) Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den   9. juni 2005 Tilføjelse til betænkning over Forslag til lov om detailsalg fra butikker m.v. [af økonomi - og erhvervsministeren (Bendt Bendtsen)] 1. Ændringsforslag Der er i betænkningen   stillet 2 ændringsforslag   til lovforslaget. Økonomi  - og erhvervsministeren har stillet ændringsforslag nr. 2. Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsfo r- slag nr. 1, som efter betænkningsafgivelsen er taget tilbage. Ændringsforslag 1 er efterfølgende o p- taget af Enhedslistens medlem af udvalget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 20. april 2005 og var til 1. behandling den 10. maj 2005. Lovfor- slaget  blev  efter  1.  behandling  henvist  til  behandling  i  Erhvervsudvalget.  Udvalget  afgav  betæn  k- ning den 31. maj 2005. Udvalget har efter afgivelse af betænkning genoptaget behandlingen af lo  v- forslaget. Møder Udvalget har efter afgivelse af betænkning   behandlet lovforslaget i 1 mø . Skriftlige henvendelser Udvalget har efter afgivelse af betænkningen   modtaget 1 skriftlig henvendelse fra De Samvirken- de Købmænd (DSK). 3. Indstillinger og politiske bemærkninger Indstillinger Et flertal i udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af økonomi - og erhvervsministeren stillede ændringsforslag.   Flertallet vil stemme imod det af Enhedslisten stillede ændringsforslag. Et mindretal i udvalget (S) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme imod det af økonomi - og erhvervsministeren stillede ændringsforslag og   vil ved 2. behand- ling redegøre for sin stillingtagen til det af Enhedslisten stillede ændringsforslag. Et andet mindretal i udvalget (RV) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Min- dretallet stemmer imod det af økonomi - og erhvervsministeren stillede ændringsforslag og imod det af Enhedslisten stillede ændringsforslag. Et tredje mindretal i udvalget (SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Min- dretallet stemmer imod det af økonomi - og erhvervsministeren stillede ændr  ingsforslag og hverken for eller imod det af Enhedslisten stillede ændringsforslag.
2 Et fjerde mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Min- dretallet stemmer imod det af økonomi - og erhvervsministeren stillede ændr  ingsforslag, men stem- mer for det af Enhedslisten stillede ændringsforslag. Politiske bemærkninger Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget havde gerne set en kortere overgangsperiode end 5 år i bestemmelsen om lejekontrakter. Efter nærmere drøftelser mellem    Økonomi  - og Erhvervsministeri- et  og  Justitsministeriet  har  det  dog  vist  sig,  at  en  kortere  overgangsperiode  kan  udgøre  et  ek s- propriativt indgreb efter grundlovens § 73 med risiko for, at der rejses erstatningssager mod staten. På denne baggrund, og da Dans k Folkeparti ønsker at sikre gennemførelsen af lukkeloven, tilbag  e- tager Dansk Folkeparti det under nr. 1 stillede ændringsforslag. Det  Radikale  Venstres  medlemmer  af  udvalget  kan  ikke  støtte  lovforslaget om  lukkeloven med udvidelsen af salg af alkohol til alle døgnets timer. Det Radikale Venstre forundres over, at regeringen ikke har fulgt det forslag, som på  økonomi - og erhvervsministerens opfordring blev udarbejdet af 33 organisationer fra butiksområdet. Organ i- sationernes forslag indebar en udvidelse af søndagsåbninger fra 9 søndage til 13 søndage, som ku n- ne give mulighed for en gradvis tilpasning.  Man må  undres over, at ministeren overhovedet opfor- drer organisationerne til at komme med et forslag, når det ikke  får nogen betydning for regeringens udspil, der udvider til 20 søndage og til salg af alkohol i alle dø  gnets timer. Diskussionen i Det Radikale Venstre om liberaliseringen af lukkeloven afspejler de forskelle, der er mellem byområder og landdistrikter med mere tyndt befolkede områder. Derfor har   Det Radikale Venstre  argumenteret  for  forsøgsordninger,  hvor  byområder  fik  en  særlig  mulighed  for  liberalis e- ring. Man kunne også forestille sig, at man overlod til de kommende regioner at træffe beslutning om åbningstider afhængig   t af de lokale og regionale behov. Men regeringen har ikke på nogen m å- de ønsket at inddrage andre partier end regeringspartierne og Dansk Folkeparti i drøftelse  n om yder- lig liberalisering af lukkeloven. For  Det  Radikale  Venstre  er  det  vigtigt  at  få  belyst  sammenhængen  mellem  sønd agsåbning  og landområ dernes fødevarebutikkers overlevelse. For Det Radik ale Venstre er det vigtigt, at der også i fremtiden  er  indkøbsmuligheder  i  de  tyndtbefolkede  områder  i  Danmark,  således  at  de  ældre  og knap så mobile borgere fortsat har indkøbsmulighe  der tæt på deres bopæl. Mange lokale købmænd i landområderne yder den se rvice at udbringe varer og apotekervarer for de ældre, der ikke selv har mulighed for at komme i købmand sbutikken. Det Radikale Venstre mener,  at der burde være  foretaget en analys  e af  medarbejderproblemer i forbindelse  med  ændrede  butiksåbningstider.  Medarbejderorganisationer  forudser  vanskeligheder med at rekruttere medarbejdere til branchen, således at specialbutikker vil få en svagere tilgang af kvalificeret arbejdskraft. Der er også et behov for afdækning af behovet for ændrede åbningstider i daginstitutioner tilpa s- set medarbejdernes ændrede arbejdstider. Ligeledes  er  der  ikke  taget  stilling  til  offentlig  transport  til  og  fra  arbejde  for  medarbejdere.  I landområderne er der ri nge eller slet ingen offentlig transport på søndage. Det er problemstillinger, der bør belyses, så der kan skabes et bedre grundlag for en fortsat liber  a- lisering af lukkeloven. Det Radikale Venstre havde forventet, at regeringen havde gjort dette forar- bejde. Da det ikke er tilfældet, vil Det Radikale Venstre selv tage de nævnte områder op med he n- blik på at finde relevante løsni  nger.
3 Det Radikale Venstre kan ikke støtte forslaget om tilladelse til at sælge alkohol alle døgnets 24 timer. Socialministeriets høringssvar, hvori der skrives ,  »at der ikke foreligger nogen saglige grunde til at ophæve reglen om, at der ikke må sælges alkohol mellem kl. 20.00 og kl. 06.00. Der er efter m i- nisteriets opfattelse ingen tvivl om, at forbruget vil stige yderligere«, har gjort et stort indtryk. Også Politimesterforeningens Beværtergruppe er kritisk og påpeger , at det »må endvidere befry g- tes, at forslaget vil forstærke de eksisterende problemer med indtagelse af øl og spiritus på g ader og pladser«. Også dette  gør indtryk . Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit,  Siumut  og  Fólkaflokkurin  var  på  tidspunktet  for  betæn k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i u  dvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i tilføjels en til betænkning. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i   tilføjelsen til  betænkning.   Kim Andersen (V)   Jacob Jensen (V)   Kurt Kirkegaard (V) fmd.  Jens Hald Madsen (V) Marion Pedersen (V)   Colette L. Brix (DF) nfmd.  Kim Christiansen (DF) Per Ørum    Jørgensen  (KF)   Jakob Axel Nielsen (KF)   Jens Christian Lund (S)   Jan Trøjborg  (S) Jens Peter Vernersen (S)   Niels Sindal (S)   Poul Erik Christensen (RV)   Johs. Poulsen (RV) Poul Henrik Hedeboe (SF)   Frank Aaen (EL) Tjóðveld   isflokkurin, Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udva l- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
4 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 158  omdelt efter afgivelse af betænkning Bilagsnr.    Titel 16 Betænkning afgivet 31/5  -05 17 Henvendelse af 8/6-05 fra De Samvirkende Købmænd 18 1. udkast til tilføjelse til  betænkning