Justitsministeriet Lovafdelingen Dato: 2. maj 2005 Kontor: Strafferetskontoret Sagsnr.: 2005-730-0119 Dok.: HHM40055 Slotsholmsgade 10 Telefon: 33 92 33 40 E-post: [email protected] 1216 København K Telefax: 33 93 35 10 Internet: http://www.jm.dk KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT vedrørende  forslag til lov om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for uagtsomt manddrab og uagtsom betydelig legemsbeskadigelse i forbindelse med særligt hensynsløs kørsel) (L 161) 1. Hørte myndi gheder mv. Justitsministeriet har modtaget hø ringssvar vedrørende et udkast til lovforslag  fra følgende my n- digheder mv.: Præsidenterne for Østre og Vestre Landsret, præsidenterne for Københavns Byret og for re tterne i   Århus,   Aa  lborg,   Odense   og   Roskilde,   Domstolsstyrelsen,   Den   Danske   Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen,  Rigsadvokaten,  Rigspolitichefen,  Politidirektøren  i  K   ø benhavn, Foreningen af Politimestre i Danmark, Politiforbundet i Danmark, Advokatrådet, Land sforenin- gen af beskikkede advokater,  Institut for Menneskerettigheder, Dansk Retspolitisk Forening og Rådet for Større Færdselssikkerhed.   Justitsministeriet  har  foretaget  enkelte  præciseringer  i  lovforslagets  bemærkninger  i  forhold  til det lovudkast, som har været i høring. Justitsministeriets bemærkninger til høringssvarene er anført med kursiv. 2. Generelt
- Præsidenten  for  Vestre  Landsret,     Domstolsstyrelsen,  Rigsadvokaten,  Politidirektøren  i Købe nhavn og Politiforbundet i Danmark har ikke bemærkninger til lovudkastet  . Præsidenten  fo  r  Østre  Landsret    bemærker,  at  man  på  grund  af  sen  modtagelse  af  høringen ikke har haft mulighed for at fremkomme med en udtalelse.   Den Danske Dommerforening bemærker, at man har konstateret, at lovudkastets bemærkni nger indeholder nøje angivelser af fre mtidige strafniveauer. I den forbindelse lægger   Dommerforenin- gen vægt   på, at det i lovudkastet er understreget, at fastsættelse af straf i det enkelte tilfælde for t- sat  vil  bero  på  domstolenes  konkrete  vurdering  af  samtlige  sagens  omstændigh   eder,  og  at  de  i lovudkastet  angivne  strafniveauer  kan  fraviges  i  op-  eller  nedadgående  retning.  He rudover  har Dommerforeningen ikke bemærkninger til lovudkastet. Præsidenten for Københavns Byret bemærker,  at  man  kan  tilslutte  sig høringssvaret  fra  Den Danske Dommerforening. Dommerfuldmægtigforeningen    anfører,  at  foreningen  ikke  finder  at  burde  udtale  sig  om  fo r- slaget. Rigspolitichefen bemærker, at   Rigspolitiet kan tilslutte sig lovudkastet.   Foreningen  af  Politimestre  i  Danmark  kan  tilslutte  sig  forslaget  om  at  skæ  rpe  straffen  for uagtsomt  manddrab  og  uagtsom  betydelig  legemsbeskadigelse  i  forbindelse  med  særligt  he  n- synsløs  kørsel.  Foreningen  er  enig  i  Justitsministeriets  og  Rigsadvokatens  opfattelse  af,  at  det ikke  forekommer  mindre  strafværdigt,  når  særligt  hensyn sløs  kørsel  for  volder  andres  død,  end når dødsfaldet   skyldes spirituskørsel. Landsforeningen  af  beskikkede  advokater  bemærker,  at  reglerne  blev  skærpet  i  2002,  og  at der ikke er nogen saglig begrundelse for på nuværende tidspunkt at skærpe reglerne yderl igere. Endvidere  bemærkes  det,  at  foreningen  generelt  må  udtrykke  betænkelighed  ved,  at  lovgi v- ningsmagten  ved  ” lovgivning  i  motiverne”   søger  at  øve  indflydelse  på  domstolenes  konkrete anvendelse af de i loven foreskrevne strafferammer. Institut for Menneskerettigheder bemærker, at instituttet ikke ser sig i stand til at afsætte re s- sourcer til at udarbejde bemærkninger til lovudkastet. Dansk Retspolitisk Forening bemærker, at foreningen er enig med Justitsministeriet i, at fær d- selslovsovertrædelser, der    udtrykker  en bevidst tilsidesættelse af hensynet til andre menn  eskers
- liv og førlighed, bør straffes på et niveau, som nogenlunde svarer til strafniveauet for spirituskø r- sel. Forholdet er efter foreningens opfattelse ikke mindre lastværdigt, snarere tværti mod. Endvi- dere  anføres  det,  at  det  kan  diskuteres,  om  strafniveauet  skal  ligge  på  10  -12  måneders  fængsel eller på et lavere niveau, men den anvendte strafposition bør markere alv  oren i disse lovovertræ- delser. Dansk Retspolitisk Forening har i øvrigt ikke t aget stilling til detaljerne i bemærkninge  r- ne til lovudkastet, men har henholdt sig til dettes overordnede sigte. I retspraksis er der et forskelligt udgangspunkt for strafudmålingen afhængigt af, om der er tale om uagtsomt manddrab i forbindelse med spirituskørsel eller uagtsomt manddrab i forbi ndelse med særligt hensynsløs kørsel. Som udgangspunkt bliver spiritusbilister straffet hårdest. Justitsministeriet  finder,  at  udgangspunktet  for  strafudmålingen  i  normaltilfælde  ved  uagtsomt manddrab  forårsaget   af  henholdsvis  spirituskørsel  og  særligt  hensynsløs  kørsel  fremover  bør være ens. Det samme gælder med hensyn til straffen for uagtsom betydelig legemsbeskadigelse. Det foreslås på denne baggrund at ændre straffelovens bestemmelser om uagtsomt manddrab o g uagtsom betydelig legemsbeskadigelse, således at det fremhæves, at det ved strafudmålingen skal anses som en særligt skærpende omstændighed, at forholdet er begået i forbindelse med spiritu s- kørsel eller særligt hensynsløs kørsel. Det forudsættes herved, at uagtsomt manddrab/betydelig legemsbeskadigelse,  der  sker  i  forbindelse  med  særligt  hensynsløs  kørsel,  fre mover  som  ud- gangspunkt straffes lige så strengt som uagtsomt manddrab/betydelig legemsbesk adigelse i for- bindelse med spirituskørsel.      I  lovforslagets  bemærkninger  er  det  nærmere  angivet,  hvilket  forhøjet  strafniveau  der  tilsigtes med  forslaget.  I  bemærkningerne  er  det  endvidere  anført,  at  fastsættelse  af  straffen  fortsat  vil bero på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af samtlig   e sagens omstændigh  e- der, og at de angivne strafniveauer kan fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag foreligger andre skærpende eller formildende omstændigheder.   Advokatrådet   bemærker,  at  man  ikke  har  bemærkninger  til  selve lovudkastet.  Det  bemærkes dog, at Straffelovrådet i betænkning nr. 1424/2002 om straffastsættelse og strafferammer anb efa- ler, at strafferammen i straffelovens § 241 og § 249 bør  sættes til 4 år.    Folketinget har tidligere forhøjet strafferammerne for at sik re en skærpet retspraksis i sager om spirituskørsel, og det for   e- liggende  lovforslag  har  ligeledes  til  hensigt  at  skærpe  strafniveauet.  P  å  den ne  baggrund  finder Advokatrådet , at det på ny bør overvejes at fastsætte strafferammen i best emmelserne i straffelo- vens § 241 og § 249 til 4 år. Ved  lov  nr.  380  af  6.  juni  2002  om  ændring  af  straffeloven,  retsplejeloven  og  færdselsloven (strafskærpelsesloven) blev strafferammerne i straffelovens § 241 og § 249 forhøjet fra fængsel
- indtil 4 år til fængsel indtil 8 år. Ændringerne havde til formål at skærpe straffen for uagtsomt manddrab og uagtsom betydelig legemsbeskadigelse i forbindelse med spirituskørsel eller sæ   r- ligt hensynsløs kørsel. Straffelovrådet  har  i  betænkning  nr.  1424/2002  om  straffastsættelse  og  straffe rammer  navnlig gennemgået  straffelovens  strafferammer  ud  fra  en  vurdering  af  det  angrebne  retsgode.  Under henvisning  til  de  vedtagne  strafskærpelser  vedrørende  vold  mv.  har  Rådet  begrænset  sig  til  at fremkomme med generelle betragtninger om strafferammerne. Rådet har på den baggrund sti   llet forslag om en række strafferamme  ændringer. I Straffelovrådets oversigt b aseret på det angrebne retsgode  er straffelovens § 241 og § 249 pla- ceret i en kategori med et strafmaksimum på 4 års fængsel. Rådet har i den forb indelse fremhæ- vet,  at  man  af  tidsmæssige  grunde  ikke  er  gået  ind  i  en  nærmere  vurdering  af  de  princ ipielle aspekter ved strafferammer, der alene retter sig mod uagtsomme forhold. I Straffelovrådets betænkning nr. 1424/2002, side 721, har rådet anført, at man er opmærksom på, at forhøjelse af strafferammer er en af de måder, som lovgivningsmagten har anvendt, når den har ønsket at skærpe strafniveauet for bestemte forbrydelser.   Justitsministeriet finder under hensyn til strafskærpelsesloven   fra 2002 ikke anledning til at fore- slå strafferammerne i bestemmelserne i straffelovens § 241 og § 249 ændret.    Rådet  for  Større  Færdselssikkerhed bemærker,  at  rådet  kan  tilslutte  sig  Justitsministeriets overvejelser i forbindelse med lovudkastet, og at det vil vær  e rimeligt i forbindelse med strafud- målingen  at  sidestille  særligt  hensynsløs  kørsel  med  spirituskørsel  som  særligt  skærpende  o m- stændighed, når der sker trafikulykker med dræbte eller alvorligt kvæstede. Rådet peger imidle r- tid  på,  at  udsigten  til  skærpet  s   traf  efter  rådets  opfattelse  næppe  vil  have  den  store  pr   æ  ventive effekt over for de unge fartbøller i gerningsøjeblikket. De skærpede straffe vil således ikke kunne forebygge de unges hensynsløse kørsel. Både særligt hensynsløs kørsel og spirituskørsel m edfører ofte meget alvorlige ulykker i trafi k- ken.  Særligt  hensynsløs  kørsel  er  efter  Justitsministeriets  opfattelse  ikke  mindre  alvorlig  eller mindre risikobetonet end spirituskørsel. Det forekommer efter Justitsministeriets opfattelse ikke mindre  strafvær  digt,  når  særligt  hensynsløs  kørsel  for volder  andres  død,  end  når  dødsfaldet skyldes spirituskørsel.     Forslaget bygger derfor på, at udgangspunktet for strafudmålingen ved uagtsomt manddrab fo   r- år saget  af  henholdsvis  spirituskørsel  og  særligt  hensynsløs kørsel  fremover  bør  være  ens.  Det samme gælder med hensyn til straffen for uagtsom betydelig legemsbeskadigelse.
- Det er næppe muligt at  sige noget mere sikkert  og generelt om, i hvilket omfang de foreslåede strafskærpelser   samtidig   må   antages   at   begrænse antallet   af   sager   om   uagtsomt   mand- drab/betydelig legemsbeskadigelse i forbindelse med særligt hensynsløs kørsel. Som nævnt ove  n- for finder Justitsministeriet imidlertid det lige strafværdigt, om et dødsfald sker i forbinde   lse med spirituskørsel eller særli   gt hensynsløs kørsel.    3. Den foreslåede affattelse af straffelovens § 241, 2. pkt., og § 249, 2. pkt. Præsidenterne  for  retterne  i  Odense,  Århus,  Aalborg  og  Roskilde      bemærker  i  deres  fælles vudkastet, om det er hensigten, at det  også  skal  være  en  særligt  skærpende  omstændighed,  at  uagtsomt  manddrab/betydelig  l e- gemsbeskadigelse er begået  i forbindelse med promillekørsel. Justitsministeren har den 23. februar 2005 fremsat forslag nr. L 7 til lov om ændring af fær dsels- loven (Sanktionsfastsættelse i sager om spirituskørsel m.v.). Med lovforslaget foreslås fær dsels- lovens  §  53  ændret,  således  at  enhver  overtrædelse  af  lovens  forbud  mod  at  føre  motordr evet køretøj med en alkoholpromille under eller   efter kørslen på over 0,50 fremover betegnes spir  i- tuskørsel.   Det er i lovforslagets bemærkninger under pkt. 4.2. præciseret, at betegnelsen spirituskørsel i det foreslåede nye 2. pkt. i straffelovens § 241 og § 249 i overensstemmelse med   den foreslåede  be- stemmelse i færdselslovens § 53, stk. 1, omfatter kørsel med en alkoholpromille på over 0,50.