STATSMINISTERIET Dato: 12. juni 2005 J.nr.: 507-2 Sagsbeh.: Omr. III / Nordatlantisk Sekretariat Notat  om  samrådsspørgsmål  A  ad  L  171  forslag  til  lov  om Færøernes landsstyres indgåelse af folkeretlige aftaler. Sa m- råd  i  Folketingets  Politisk -Økonomiske  U   dvalg  den  14.  juni 2005 L 171 – Samrådsspørgsmål A: ”Hvordan  vil  regeringen  sikre,  at  den  konkrete  udmønting  af  L  171 (folkeretlige  aftaler)  ikke  vil  indebære  begrænsninger  for  F æ  røernes indgåelse og underskrivelse af aftaler med andre lande og for Færøe r- nes deltagelse i internationale organisationer som NAMMCO, Nordisk Råd IWC, Arktisk Råd, NEAFC, i forhold til den praksis, der allerede er etableret (der henvises bl.a. til statsministerens besvarelse på udva l- gets spørgsmål nr. 1, 6, 7, 9, 11 og 12 af 26. ma  j 2005)?” *** Som  nævnt  besvarelsen  af  udvalgets  spørgsmål  1  indebærer  ful d- magtslovforslaget  en  principiel,  væsentlig  udvidelse  af  de  færøske myndigheders  beføjelser.  Det  fremgår  også  af  besvarelsen  af  dette spørgsmål,  at  fuldmagtslovforslaget  ikke  begræ nser  landsstyrets  ad- gang til at indgå de såkaldte forvaltningsaftaler, men tværtimod udv i- der adgangen hertil. Som  nævnt  i  besvarelsen  af  udvalgets  spørgsmål  8,  9,  10  og  27  vil fuldmagten kunne finde anvendelse i forhold til en række internation  a- le fiskeriorganisationer. Disse er kendetegnet ved, at EU er medlem og EU's medlemsstater er ikke medlemmer. EU råder  – som andre delt   a- gere i disse organisationer - over én stemme. Det er her anerkendt, at EU-medlemsstater, som varetager ansvaret for udenrigspolitikken  for  oversøiske  områder,  kan  blive  særskilte  me d- lemmer for så vidt angår sådanne områder. ”Danmark for så vidt angår Færøerne  og  Grønland”  er  således  medlem  af NEAFC,  NAFO  og NASCO.
- 2 - Virkningen  af  fuldmagtsloven  vil  være,  at  Udenrigsministeriet  ikke længere deltager som repræsentant i delegationen. Udenrigsminister i- ets  rådgivere  i  færøske  og  grønlandske  anliggender  vil  dog  fortsat kunne være tilstede som observatør.   NAMMCO  bygger  på  en  aftale  mellem  Norge,  Island,  Færøerne  og Grønland om samarbejde  om havpattedyr. Det følger af de statsretlige bemærkninger  i  lovforslagets  almindelige  bemærkninger  pkt.  2.2.,  at Færøerne  og  Grønland  ikke  kan  indgå  folkeretlige  aftaler  på  egne vegne.  Af  fuldmagtslovforslaget  fremgår  endvidere,  at  Færøerne  og Grønland må   handle i forening ved forhandling og indgåelse af folk e- retlige aftaler, der vedrører både Færøerne og Grønland. Det er tidligere blevet meddelt landsstyret, at det er regeringens opfat- telse, at indgåelse af NAMMCO -aftalen, hvor Færøerne og Grønland delta ger i aftalen på egne vegne, var en fejl, og at man af disse grunde ikke ser NAMMCO som et brugbart fortilfælde. Såfremt et ønske om færøsk og grønlandsk deltagelse i intern ationale organisationer opstår, går regeringen fremover ud fra, at fremgangsmåden i   fuldmagtsloven bliver fulgt. For  så  vidt  angår    Arktisk  Råd   henvises  til  besvarelsen  af  spørgsmål 11. Det fremgår heraf, at fuldmagtslovforslaget ikke vil indebære n   o- gen ændring i relation til Arktisk Råd. Det vil sige, at F   æ  røerne ikke vil  kunne  blive  selvstændigt  medlem,  da  riget  allerede  er  medlem  af Arktisk  Råd.  Kongeriget  Danmarks  delegation  udgøres  af  repræse n- tanter fra Grønland, Færøerne og Danmark. For  så  vidt  angår    Den  Internationale  Hvalfangstkommission  (IWC) henvises  til  besvarelsen  af  spørgsm ål  7.  Det  fremgår  heraf,  at  ful  d- magtslovforslaget ikke på det foreliggende grundlag vil indebære n   o- gen ændring i forhold til IWC. Skulle forholdene ændre sig, således at EU  blev  medlem  af  IWC,  og  således  at  Danmark  ikke  længere  var medlem, ville fuldmagtsloven kunne finde anvendelse, såfremt de f æ- røske  og  grønlandske  myndigheder  opnåede  enighed  om  et  medle   m- skab  i  forening  under  betegnelsen  ”Kongeriget  Danmark  for  så  vidt angår Fær   ø erne og Grønland”. For  så  vidt  angår    Nordisk  Råd  og  Nordisk  Ministerråd    henvises  til besvarelsen  af  udvalgets  spørgsmål  12  og  (mundtlig)  besvarelse  af spørgsmål S 1786 af 27. maj 2005 fra hr. Høgni Hoydal. Det fremgår heraf, at fuldmagten i fuldmagtslovforslaget ikke kan finde anvendel- se,  da  Helsingfors-konventionen,  der  regulerer  Nordisk  Råd  og  No r- disk  Ministerråd,  er  en  mellemstatslig  konvention,  som  allerede  gæ   l- der for hele riget.
- 3 -