Folketingets Boligudvalg ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN 8. juni 2005 Vedlagt fremsender jeg i 5 eksemplarer ændringsforslag til L 173   - For- slag til lov om ændring af lov om andelsboligforeninger og andre boli  g- fælle  sskaber (Salg af private andelsboligforeningsejendomme). Med venlig hilsen Bendt Bendtsen ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K Tlf. 33 92 33 50 Fax 33 12 37 78 CVR-nr 10 09 24 85 [email protected] www.oem.dk
2/3 Æ   ndringsforslag til L 173 - Forslag til lov om ændring af lov om a  n- delsboligforeninger og andre boligfællesskaber (Salg af private a  n- delsboligforeningsejendomme). Af økonomi - og erhvervsministeren, tiltrådt af… Til § 1 1) I det under nr. 1 foreslåede  § 2 , stk. 2, indsættes efter 1. pkt.: »En  nystiftet  andelsboligforening  kan  dog  erhverve  beboelseslejlighe- der i en bygnings uudnyttede tagetage eller i en eller flere nye etager, som er opdelt i ejerlejligheder i medfør af § 10, stk. 2, i lov om eje rlejligheder. To eller flere andelsboligforeninger, hvis ejendomme er opført kontinue r- ligt som en samlet bebyggelse eller som har fælles friarealer, kan uanset forbudet i 1. pkt. sammenlægges.  « [Undtagelser fra erhvervelsesforbudet] Til § 2 2) I stk. 2 indsættes eft  er »aftaler«: », der er indgået efter lovens ikraf t- træden,  «. [Præcisering af ikrafttrædelsestidspunkt] 3) I stk. 3 ændres »§ 2, stk. 2, 2. pkt.  « til: »§ 2, stk. 2, 4. pkt.«. [Konsekvensændring] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Med det foreslåede nye 2.  pkt. foreslås  det, at der indføres en undtage l- se fra det foreslåede  erhvervelsesforbud på 5 år. Ved  lov  nr.  488  af  9.  juni  2004  om  ændring  af  lov  om  ejerlejligheder m.fl. vedrørende bl.a. etablering af tagboliger blev det muliggjort, at der i uudnyttede  tagetager  eller  på  en  eller  flere  nye  etager  kan  etableres  nye beboelseslejligheder,   som   kan   opdeles   i   en   eller   flere   selvstændige ejerlejligheder.  Denne  mulighed  har  eksisterende  andelsboligforeninger også. Undtagelsen er tiltænkt den situation, at en eksisterende ande  lsboligfor- ening  etablerer  beboelseslejligheder  i  tagetagen,  som  opdeles  i  en  eller flere ejerlejligheder i medfør af  ejerlejlighedslovens § 10, stk. 2, hvorefter andelsboligforeningen ønsker at sælge    tagetagen til en nystiftet andelsbo- ligforening.
3/3 Erhvervelsesforbudet i den i lovforslaget foreslåede § 2, stk. 2, i andel s- boligloven  åbner  ikke  op  for  denne  mulighed,  hvilket  vil  betyde,  at  den eksisterende  andelsboligforening  ikke  kan  overdrage  lejlighederne  i  tag- etagen til en ny andelsboligforening, men kun har mulighed  for at over- drage  taglejlighederne  til  en  investor  med  henblik  på  udlejning  eller  en- keltvis  som  ejerlejligheder.  For  ikke  at  fratage  foreningen  denne  mulig- hed,  forslå s  indfør t  en  undtagelse  til  erhvervelsesforbudet,  som  gør  det muligt for en nystiftet andelsboligforening at erhverve beboelseslejlighe- der,  der  er  etableret  i  tagetagen  i  en  ejendom  ejet  af  en  andelsboligfor- ening og opdelt i ejerlejligheder i medfør af ejerlejlighedslovens § 10, stk. 2. Det foreslås med det nye  3. pkt., at der indfø res endnu en undtagelse fra erhvervelsesforbudet i 1. pkt., som medfører, at to eller flere andelsboli g- foreninger uanset forbudet i 1. pkt. godt kan sammenlægges. Formålet med undtagelsen er at give mulighed for, at der kan ske sa m- menlægninger af andelsbo  ligforeninger, hvis  ejendomme er opført kont i- nuerligt som en samlet bebyggelse, eller hvis foreningerne har fælles fr  i- arealer. Det kan i visse tilfælde være hensigtsmæssigt for mindre foreni n- ger at slå sig sammen af prakt iske årsager. En forudsætning for,   at sammenlægningen kan foretages, er, at foreni  n- gernes ejendomme er opført kontinuerligt  som en samlet bebyggelse, el- ler at foreningerne har fælles friarealer. Der skal samtidig være tale om en reel sammenlægning af foreningerne, således at samtlige tidl igere andelshavere i de respektive foreninger bliver andelshavere i den sammenlagte forening. Til nr. 2 Det   foreslås   med   ændringsforslaget   at   præcisere   ikrafttrædelsesb e- stemmelsen i lovforslagets § 2, stk. 2, hvoraf det fremgår, at den foresl å- ede bestemmelse i andelsboliglovens § 2, stk. 2, jf. § 9, stk. 1, finder an- vendelse   på   aftaler   om   erhvervelse   af   ejendomme,   som   efter   lovens ikrafttræden er eller har været ejet af en andelsboligforening, et boliga k- tieselskab eller et boliganpartsselskab. Der  er  i  forbindelse  med  høringen  af  lovforslaget  rejst  spørgsmål til, hvilke omstændigheder, der konkret skal til, før en ejendom er blevet e   r- hvervet af en investor. Det  er  hensigten,  at  det  foreslåede  erhvervelsesforbud  i  andelsboligl o- vens § 2, stk. 2 (forslagets § 1, nr. 1) skal finde anvendelse fremover, så- ledes at ejendomme, der er blevet overdraget inden lovens ikrafttræden   - uanset  overtagelsestidspunktet  -  ikke  omfattes  af  erhvervelsesforbudet. Det  væsentlige  er,  om  der  er  indgået  en  bindende  aftale  inden  love   ns ikrafttræden.    Det  præciseres  derfor  med  ændringsforslaget,  at  erhverve l- sesforbudet finder anvendelse på aftaler, der er indgået efter lovens ikraf  t- træden.
4/3 Det væsentlige er dermed, hvornår    en bindende aftale er indgået  og ik- ke, om overtagelsesdagen ligger før eller efter lovens  ikrafttræ  den. Der vil som udgangspunkt være indgået en bindende aftale om overdr   a- gelse af ejendommen på det tidspunkt, hvor der foreligger en underskr e- vet købsaftale , men det vil altid bero på en  konkret aftaleretlig vurdering, hvor vilkår og betingelser for aftalen b edømmes konkret. Til nr. 3 Der er tale om en konsekvensændring som følge af ændringsforslag 1.