ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN 7. juni 2005 Besvarelse af spørgsmål   12 (L 173) stillet af Boligudvalget den 3. juni 2005. Spørgsmål 1  2: Ministeren  bedes  oplyse,  om  spærrereglen  kan  omgås  for  eksempel  ved inden afslutning af salget at danne et anpartsselskab ejet af andelshaver- ne. Svar: Ved besvarelsen af spørgsmålet lægges til grund, at der med ”spærrere g- len” henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, som indeholder et forbud mod, at en andelsboligforening erhverver en ejendom, der ejes af en andelsbolig- forening, eller som inden for de seneste 5 år har været ejet af en andel   s- boligforening, et boligaktieselskab eller et boliganpartsselskab. Regeringen  har  med  lovforslaget  ønsket  at  begrænse  muligheden  for,  at en ejendom ejet af en privat andelsboligforening enten direkte eller indi- rekte kan sælges til en ny andelsboligforening m.v. Det er i dag forbudt at opdele  en  ejendom  tilhørende  en  privat  andelsboligforening  i  ejerlejli g- heder. Det er også forbudt at sælge andelsboligforeningens ejendom til e   t andet boligfællesskab, som ikke er omfattet af andelsboliglovens kap  itel II  (private  andelsboligforeninger)  eller  III  (boligaktieselskaber  o.  lign.), jf. andelsboliglovens kapitel IV A. Når  det  med  lovforslaget  også  forbydes  at  sælge  ejendommen  til  en an- delsboligforening, et boligaktieselskab eller et boliganpartsselskab, så vil en andelsboligforening, som fremover ø nsker at sælge ejendommen, reelt kun have mulighed for at sælge den til en privat investor, som i de første 5 år efter købet må drive ejend   ommen som udlejningsejendom.    Bliver  de  tidligere  andelshavere  boende  i  ejendommen  efter  anpartssel- skabets  overtagelse  af  ejendommen,  så  vil  den  fremtidige  konstruktion eventuelt kunne være omfattet af andelsboliglovens kapitel III om boli  g- anpartsselskaber.  Da  boliganpartsselskaber  imidlertid  er  direkte omfattet af  ordlyden  af  forbudet  i  lovforslagets  §  1,  nr.  1,  vil  etablering  af  et  så- dant ikke væ  re muligt. Købes  ejendommen  af  et  anpartsselskab,  hvor  de  tidligere  andelshavere får  mulighed  for  at  blive   boende  som  lejere,  så  vil  konstruktionen  fo r- mentlig være omfattet   af forbuddet i andelsboliglovens kapitel IV a, som ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K Tlf. 33 92 33 50 Fax 33 12 37 78 CVR-nr 10 09 24 85 [email protected] www.oem.dk
2/1 hindrer,  at  en  ejendom  kan  overdrages  til  ”et  andet  boligfællesskab”.  Et ”andet boligfællesskab” er karakteriseret ved, at der til en andel i fælle  s- skabets  formue  er  knyttet  brugsret  til  en  beboelseslejlighed  i  fællessk  a- bets  ejendom.  Etablering  af  sådanne  boligfællesskaber  blev  fo   rbudt  i 1994, jf. lov nr. 335 af 10. maj 1994.   Andelshaverne vil, forudsat at L 173 vedtages, kunne sælge ejend  ommen til et anpartsselskab, som ejes af de tidligere andelshavere, fraflytte ejen- dommen  og  derefter  via  selskabet  i  fællesskab  drive  ejendo  mmen  som privat udlejningsejendom. Det må forudsættes, at fidusen heri skulle v   æ- re, at ejendommen efter 5 år igen vi l blive forsøgt solgt til en andelsboli g- forening m.v. til en høj pris.   Denne  mulighed  må  imidlertid  anses  for  mere  teoretisk  end  pra ktisk. Konstruktionen vil bl.a. støde på det problem, at ejendommen ikke må stå tom  i  5  års -perioden,  så  boligerne  skal  l ejes  ud.  Udlejningen  vil  skulle ske  efter  reglerne  i  lejeloven.  Udgangspunktet  for  lejefastsættelsen  i  de større byer er den omkostningsbestemte husleje.  Der vil således ikke v æ- re mulighed for at fastsætte lejen frit. De  tidligere  andelshavere  har  ingen  sikkerhed  for,  at  de  lejere,  som  er  i ejendommen ved udløbet af 5 års  -perioden, har et ønske om at købe eje  n- dommen på andelsbasis. Med  den  foreslåede  p eriode  på  5  år,    må   det  endvidere  forventes,  at  der næppe  er    forhenværende  andelshavere  ,  som  vil  kaste  sig  ud  i  et  projekt som beskrevet. Dertil er perioden for lang.