Til lovforslag nr. L 21 Folketinget 2004 - 05 (2. samling) Betænkning afgivet af Arbejdsmarkedsudvalget den 11. maj 2005 Betænkning over Forslag til lov om ændring af lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel, lov om arbejdsskadesikring og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (En styrket sygefraværsindsats med ny visitation og opfølgning i sygedagspengesager m.v.) [af beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen)] 1. Ændringsforslag Der  er  stillet  3  ændringsforslag  til  lovforslaget.  Beskæftigelsesministeren  har  stillet  2  ændrings- forslag og Enhedslistens medlem af udvalget har sti llet1 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 24. februar 2005 og var til 1. behandling den 11. marts 2005. Lov- forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Arbejdsmarkedsudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring. Den 24. februar 2005 send- te beskæftigelsesministeren de indkomne høringssvar og et notat herom t il udvalget. Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra: Arbejdsmiljørådgiverne BST Foreningen, Fagligt Fælles Forbund og HK/Danmark, FOA – Fag og Arbejde, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (F TF) og Høje-Taastrup Kommune. Beskæftigelsesministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser. Deputationer Endvidere har Fagligt Fælles Forbund og HK/Danmark og FOA – Fag og Arbejde mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget.
2 Spørgsmål Udvalget har stillet 34 spørgsmål til  beskæftigelsesministeren og 1 til justitsministeren til skriftlig besvarelse, som disse har besvaret. 2 af udvalgets spørgsmål til beskæftigelsesministeren, og dennes svar herpå er optrykt i bilag 2 til betænkningen. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger Et flertal i udvalget (V, S, DF, KF og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af beskæf- tigelsesministeren stillede ændringsforslag. Venstres,  Socialdemokratiets,  Dansk  Folkepartis,  Det  Konservative  Folkepartis  og  Det  Radikale Venstres medlemmer af udvalget har indgået  nedenstående  aftale om en styrket sygefraværsindsats med ny visitation og opfølgning i sygedagpengesager m.v. »Sigtet med lovforslaget om en styrket sygefraværsindsats med ny visitation og opfølgning på s y- gedagpengeområdet m .v. er at bidrage til at nedbringe sygefraværet bl.a. ved, at sygedagpengeop- følgningen i kommunerne forbedres. Det indebærer bl.a., at den kommunale indsats i højere grad end hidtil skal målrettes de sygemel d- te,  der  har  størst  behov  for  tæt  og  individuel  opfølgning.  En  ny  visitations-  og  opfølgningsindsats skal sikre den rigtige service overfor den enkelte sygemeldte og den enkelte virksomhed. Endvidere skal der mere fokus på mulighederne for, at sygemeldte kan bevare tilknytningen til a r- bejdspladsen  under  et  sygeforløb.  Det  står  dog  helt  centralt,  at  ingen  sygemeldte  presses  tilbage  i funktioner, de ikke kan klare. Herudover skal nye lægeerklæringer – dels til virksomheden og dels til kommunen – medvirke til at fremme arbejdsfastholdelse. Aftalepartierne bemærker følgende: Gradvis tilbagevenden (§ 24e) At der i den nye opfølgningsvejledning til kommunerne sker en præcisering af, at der skal sættes fokus på muligheden for g radvis tilbagevenden for syge i et ansættelsesforhold. At det præciseres, at de gældende regler om ret til sygedagpenge mv. for ledige sygemeldte fortsat vil  være  gældende,  da  forslaget  om  gradvis  tilbagevenden  alene  gælder  for  syge  i  ansættelsesfor- hold. At det i vejledningen fremhæves for så vidt angår syge i ansættelse  sforhold, at sigtet med gradvis tilbagevenden er at øge muligheden for arbejdsfastholdelse. Endvidere at den gradvise tilbageven- den i udgangspunktet sker efter dialog mellem virksomheden, den sygemeldte og kommune. At udviklingen for gradvis tilbagevenden følges tæt med henblik på at have opmærksomhed på, at forslaget ikke generelt medvirker til, at syge afskediges. Ny lægeerklæring til virksomheden. At det i vejledningen fremhæves, at formå let med en ny lægeerklæring med funktionsoplysninger er  at  fremme  indsatsen  på  virksomheden  for  arbejdsfastholdelse  og  gradvis  tilbagevenden  til  a r- bejdspladsen. At det ligeledes fremhæves i vejledningen, at en ny lægeerklæring til virksomheden udarbejdes af lægen efter en dialog med den sygemeldte om sygdommen og arbejdet. Erklæringen udleveres her- efter til den syge, som videregiver den til arbejdsgiveren. Arbejdsgiver og lægen udveksler så ledes ikke oplysninger.
3 Oplysningsskema At  det  fremgår  klart  af  ve jledningen,  at  formålet  med  oplysningsskemaet  er  at  skabe  et  solidt grundlag for en tidlig, målrettet indsats med fokus på udsatte grupper. Oplysningsskemaet indeholder oplysninger om årsager til fravær, om behandling, om arbejdets art og omfang samt muligheder for at genoptage arbejdet, om ansættelsen samt om navn, adresse m.v. At sygedagpengene ikke bortfalder, såfremt den syge er ude af stand til at besvare skemaet, f .eks. under en indlæggelse eller på grund af . sygdommen. Der skal således være en særl ig opmærksom- hed på, om der er en psykisk lidelse/årsag til  , at skemaet ikke indsendes. Statsrefusion At det er vigtigt, at kommunerne har et økonomisk incitament til at gøre en aktiv indsats i forhold til personer, der er sygemeldt. Aftaleparterne overvejer positivt forslaget om at ændre refusionsreg- lerne, så de i højere grad understøtter en aktiv indsats i kommune rne. Parterne er dog enige om, at det kan være hensigtsmæssigt at se forslaget i sammenhæng med de øvrige refusionsordninger for kommunerne, og vil derfor vente med at tage endelig stilling til for- slaget til de generelle forhandlinger om den kommende kommunale udligningsordning i tilknytning til kommunalreformen. Evaluering At der lægges stor vægt på en tæt evaluering af lovforslagets virkni nger.« Et   mindretal   i   udvalget   (SF   og   EL)   indstiller   lovforslaget   til   forkastelse   ved   3.   behand- ling. Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag. Socialistisk   Folkepartis   og   Enhedslistens   medlemmer   af   udvalget   støtter en mere   systema- tisk tidlig indsats for at nedbringe sygefraværet, hvor indsatsen har et sagligt og solidarisk indhold over for den syge. Det foreliggende lovforslag lever på en række punkter  desværre ikke op hertil. SF  og  EL  har  fra  begyndelsen  af  debatten  om  lovforslaget  skarpt  kritiseret,  at  regeringen  havde foreslået at ændre den statslige refusion af udgiften til sygedagpenge i sygedagpengeperiodens ug e 27–52 fra 50 pct. til 35 pct. En sådan æ ndring vil være en kraftig tilskyndelse til kommunerne til at spare  penge  ved  at  vurdere  den  enkelte  person  som  værende  rask,  selv  om  vedkommende  ikke  er det. Derfor støtter SF og EL ændringsforslag nr. 2 fra beskæftigelsesministeren, som fjerner denne ændring. SF og EL ønsker ikke, at kommunen får ret og pligt til, på baggrund af bl.a. en udvide  t lægeerklæ- ring,     at     træffe     afgørelse     vedrørende delvis     raskmelding     og     hertil     hørende     nedsættelse af sygedagpengene, selv om der ikke er truffet aftale med virksomheden og den ansatte om delvis genoptagelse  af  arbejdet.  Når  kommunen  træffer  afgørelse  om  ned satte  dagpenge  uden  aftale  om tilbagevenden, sker der følgende: 1. Enten mister arbejdsgiveren en del af den refusion, der for arbejdsgiveren har været grundlaget for den ansattes rettigheder vedrørende løn under sygdom. Dette vil give arbejdsgiveren et forstær- ket incitament til at afskedige den ansatte på grund af sygdom. Samtidig vil dette uden tvivl danne grundlag  for  en  række  overenskomstmæssige  uklarheder  og  genforhandlinger,  hvor  arbejdsgivere vil overveje, hvor overenskomstens »ret til løn under sygdom« med sikkerhed indebærer ret til fuld løn for dem, der er delvis raskmeldt via kommunens afgørelse. 2.  Eller  også  får  lønmodtagere,   der  ikke  har  ret  til  løn  under  sygdom,  forringet  deres  indkomst: Arbejdsgiveren vil nægte at betale løn, og kommunen nedsætter den ansattes sygedagpenge.
4 Disse klare ansættelsesmæssige forringelser vil SF og EL ikke medvirke til. Desuden indgår det  stadig i lovforslaget, at der indføres adgang for arbejdsgiveren til at kræve en stærkt udvidet lægeerklæring, som bl.a. skal indeholde oplysninger om hvilke konkrete funktions- begrænsninger sygdommen medfører. I lighed med høringssvarene fra en række fagforbund frygter SF og EL, at en sådan udvidet læg e- erklæring i praksis vil blive brugt som grundlag for at afskedige den syge i stedet for den arbejds- fastholdelse, som ifølge lovforslagets tekst er det erklærede formål. Det forhold, at lægeerklæringen om funktionsbegrænsninger nu  –  ifølge betænkningsbidraget fra aftalepartierne –  skal videregives af den syge selv til arbejdsgiveren, og ikke som i det oprindelige forslag  kan  fås  ved  at arbejdsgiveren henvender  sig  direkte  til  lægen,  ændrer  ikke  på  risikoen  for, hvad  oplysningerne  vil  blive  brugt  til  af  arbejdsgiveren. Hertil  kommer,  at  lovforslaget  ikke  fast- lægger klare regler for, hvornår lægeerklæringens oplysninger skal destrueres. Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit,  Siumut  og  Fólkaflokkurin      var  på  tidspunktet  for  betæn k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Til § 1 Af    et mindretal (EL), tiltrådt af  et mindretal (SF): 1) I den under nr. 1 foreslåede affattelse af  § 7, stk. 2, udgår 2. og 3. pkt .      [Oplysning om konkrete funktionsbegrænsninger udgår ] Af    beskæftigelsesministeren, tiltrådt af  udvalget: 2) Nr. 9 udgår. [Ændring af refusionsbestemmelsen udgår ] Til § 4 3) Paragraffen affattes således: »§ 4 Loven træder i kraft den 1. juli 2005.« [Konsekvensændring af ændringsforslag nr. 2]
5 B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Ændringsforslaget  indebærer,  at  der  ikke  gives  arbejdsgiverne  adgang  til  at  forlange  en  ny  type lægeerklæringer.  Lovforslaget  udvider  indholdet  af  de  lægeerklæringer,  arbejdsgiveren  efter  eget skøn  kan  forlange.  Dette  sker  under  henvisning  til  en  intention  om  at  styrke  arbejdsfastholdelsen, men loven giver i praksis ingen begrænsninger på, hvad arbejdsgiveren kan benytte oplysning erne til. Risikoen for det modsatte af arbejdsfastholdelse vil være til stede. Til nr. 2 Det foreslås, at bestemmelsen udgår, således at der ikke sker ændring af den statslige medfina   n- siering  af  sygedagpengeudgifterne  efter  uge  26.  Det  betyder,  at  staten  fortsat  afholder  100  pct.  af kommunens udgifter til sygedagpenge i de første 4 uger og herefter 50 pct. af kommunens udgifter til sygedagpenge fra uge 5 til og med uge 52. Kommunen afholder de fulde udgifter til sygedagpen- ge efter 52. uge. Til nr. 3 Ændringsforslaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 2. Charlotte Antonsen (V)   Erling Bonnesen (V) fmd.  Tina Nedergaard (V)   Marion Pedersen (V) Jens Vibjerg (V)   Bent Bøgsted (DF)   Colette L. Brix (DF)   Jakob Axel Nielsen (KF) Tom Behnke (KF)   Anne-Marie Meldgaard (S)   Kim Mortensen (S) nfmd.  Thomas Adelskov (S) Lone Møller (S)    Jytte Andersen (S)   Elisabeth Geday (RV)   Ole Sohn (SF) Jørgen Arbo - Bæhr (EL) Tjóðveldisflokkurin,    Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin havde ikke medlem mer i udval- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
6 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 21 Bilagsnr.    Titel 1 2 Høringssvar, fra beskæftigelsesministeren Bilaget er tilbagetaget 3 Henvendelse af 9/3 05 fra Høje-Taastrup Kommune 4 Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 5 Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 6 Henvendelse af 29/3-05 fra Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd ( FTF) 7 Henvendelse af 23/3-05 fra Fagligt Fælles Forbund og HK/Danmark 8 Henvendelse af 6/4-05 fra FOA – Fag og Arbejde 9 Henvendelse af 8/4-05 fra Arbejdsmiljørådgiverne BST Foreningen 10 Bilaget udgået 11 1. udkast til betænkning 12 2. udkast til betænkning Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 21 Spm.nr. Titel 1 Spørgsmålet  er tilbagetaget 2 Spm. om kommentar til henvendelse af 9/3 05 fra Høje-Taastrup Kommune, til beskæftigelsesministeren og ministerens svar herpå 3 Spm., om de foreslåede ændringer kan gå ud   over den syge, fordi vedkommende presses over på andre ydelser, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om, hvilken betydning lovforslaget får for syge mennesker, som har en diffus diagnose, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om, hvornår en kommune kan iværksætte f.eks. arbejdsprø v- ning for en sygemeldt, der er i et bestående ansættelsesforhold, og hvilke økonomiske konsekvenser dette har for lønmodtageren, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm., om muligheden for at indbringe afgørelser for det sociale an- kenævn er tilstrækkeligt gode, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om, hvilken status oplysningsskemaet har for sygemeldte i for- hold til en eventuel lægeerklæring og kommunens adgang til at stand- se udbetalingen af sygedagpenge grundet manglende overensstem- melse mellem oplysninger i skemaet og lægeerklæringen, til beskæf- tigelsesministeren, og ministerens svar herpå
7 8 Spm., om der er særlige problemstillinger i forhold til psykisk syge eller andre svage grupper, som ikke kan overskue den nye lovgiv- ning, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 9 Spm., om kommunerne i tilstrækkelig grad bliver kompenseret for den yderligere udgift til opfølgning, som loven pålægger dem, til b e- skæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 10 Spm. om, i hvilke tilfælde oplysningsskema til sygemeldte kan føre til bortfald af sygedagpenge, til beskæftigelsesministeren, og ministe- rens svar herpå 11 Spm., om ministeren vil inddrage bl.a. arbejdsmarkedets parter til drøftelse af de nærmere regler om de 3 kategorier og visitationen og revisitationen, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 12 Spm. om den sygemeldtes økonomiske situation, når kom munen træffer beslutning om gradvis tilbagevenden, til beskæftigelsesmini- steren, og ministerens svar herpå 13 Spm. om fremgangsmåden ved gradvis tilbagevenden for sygemeldte arbejdsløse med ret til arbejdsløshedsdagpenge, til beskæftigelsesmi- nisteren, og ministerens svar herpå 14 Spm. om sygemeldte arbejdsløses økonomiske situation, når komm u- nen træffer beslutning om gradvis tilbagevenden, hvor der ikke kan anvises deltidsbeskæftigelse, til beskæftigelsesministeren, og ministe- rens svar herpå 15 Spm. om, hvilke oplysninger Arbejdsskadestyrelsen vil have adgang til ved behandling af sygedagpengesager, til beskæftigelsesministe- ren, og ministerens svar herpå 16 Spm. om, hvorledes ministeren vil sikre, at oplysninger om den ansat- tes funktionsbegrænsninger vil blive benyttet til at fastholde den an- satte, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 17 Spm. om, hvorledes det er muligt at overholde den ansattes læge for- pligtigelse til at afgive oplysninger, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 18 Spm. om, hvorledes ministeren vil sikre, at myndighedens forståelse af ansættelsesretlige og arbejdsretlige regler, til beskæftigelsesmini- steren, og ministerens svar herpå 19 Spm. om, hvilke erfaringer der bekræfter, at det er hensigtsmæssigt, at sygemeldte personer pålægges at udfylde og fremsende spørg e- skemaer, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 20 Spm. om, hvorledes ministeren vil sikre, at en delvis arbejdsduelig lønmodtager ikke bliver sat ned i dagpenge, til beskæftigelsesministe- ren, og ministerens svar herpå 21 Spm., om der er mulighed for gradvis tilbagevenden til arbejdsplad- sen, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 22 Spm., om kommunerne kan træffe afgørelse om nedsatte dagpenge ved delvis uarbejdsdygtighed, til beskæftigelsesministeren, og mini-
8 sterens svar herpå 23 Spm. om, hvordan personlige oplysninger om den sygemeldte skal håndteres hos andre aktører, til beskæftigelsesministeren, og minist e- rens svar herpå 24 Spm. om, hvordan det sikres at personlige oplysninger kun bliver viderebragt til fagligt kompetente personer, til beskæftigelsesministe- ren, og ministerens svar herpå 25 Spm., om den sygemeldte har fuldt aktindsigt i korrespondancen, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 26 Spm. om, hvorledes ministeren vil kontrollere, at kommunernes ind- sats og støtte til de sygemeldte lever op til lovens intentioner, til be- skæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 27 Spm. om udarbejdelse af opgørelse, der viser hvilken betydning en gennemførelse af lovforslagets refusionsregler ville have for kommu- nerne, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 28 Spm. om, hvorledes kompensationen gennem DUT kommer til at virke, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 29 Spørgsmålet  er tilbagetaget 30 Spm. om kommentar til henvendelse af 29/3-05 fra Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF) , til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 31 Spm. om kommentar til henvendelse af 23/3-05 fra Fagligt Fælles Forbund og HK/Danmark, til beskæftigelsesministeren, og minist e- rens svar herpå 32 Spm. om kommentar til henvendelse af 6/4-05 fra FOA – Fag og Ar- bejde, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 33 Spm. om kommentar til henvendelse af 8/4-05 fra Arbejdsmiljørådg i- verne BST Foreningen, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 34 Spm., om kommentar til henvendelse af 29/3-05 fra Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF) , til justitsministeren, og mini- sterens svar herpå 35 Spm., om ministeren er indstillet på at stille et ændringsforslag, sål  e- des at en dagplejemor kan vende gradvist tilbage til arbejdsmarkedet, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 36 Spm. om der i forbindelse med delvis uarbejdsdygtighed alene udbe- tales nedsatte sygedagpenge, til beskæftigelsesministeren, og ministe- rens svar herpå 37 Spm. om en person, der er delvist raskmeldt, kan holde ferie i den periode, hvor den pågældende er deltidsraskmeldt, til beskæftige l- sesministeren, og ministerens svar herpå
9 Bilag 2 2 af udvalgets spørgsmål til beskæftigelsesministeren og dennes svar herpå Spørgsmålene og ministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra udvalget. Spørgsmål 18 Ad foreslåede § 7, stk. 2 og  § 24 e. Hvorledes vil ministeren sikre, at myndighedens forståelse af betegnelsen  »tilbagevenden  til  arbejdspladsen«  holdes  inden  for  de  rammer,  som  er  fastlagt  i henhold til de ansættelsesretlige og arbejdsretlige regler? Svar: Der findes ikke konkrete arbejds- eller ansættelsesretlige regler om tilbagevenden til arbejdsplad- sen efter sygdom, men det er klart, at tilbagevenden til arbejdspladsen skal ske indenfor de rammer, der er aftalt for det enkelte ansættelsesforhold. Det er en konkret vurdering, om ændringer i ansættelsesvilkårene er så væsentlige, at vilkårsfo   r- andringerne skal varsles med f.eks. det efter funktionærloven gældende opsigelsesvarsel, men hvis ændringerne af arbejdsvilkårene er mindre væsentlige og kan holdes indenfor de for ansættelse sfor- holdet aftalte rammer, kan arbejdsgiver i kraft af ledelsesretten beslutte at ændre på fx den pågæ  l- dende lønmodtagers konkrete arbejdsopgaver. Dette vil arbejdsgiver imidlertid kunne gøre til hver en tid, og der gælder således ikke særlige regler vedrø rende vilkårsforandringer i forbindelse med tilbagevenden efter sygdom. Der er meget vide rammer for, hvad arbejdsgiver og lønmodtager kan aftale omkring ansættelsen, og f.eks. gradvis tilbagevenden er som udgangspunkt en beslutning, der efter § 24 e træffes i enig- hed mellem virksomheden, kommunen og den sygemeldte. Jeg forventer i en ny opfølgningsvejledning i kort form at oplyse om de netop beskrevne princip- per. Spørgsmål nr.  37: Ministeren bedes oplyse, om det vil være muligt for en person, der er delvist raskmeldt, at holde ferie i den periode, hvor den pågældende er deltidsras kmeldt? Svar: De problemer der knytter sig til spørgsmålet om at holde ferie, når en lønmodtager er delvist s  y- gemeldt, udspringer af et samspil mellem ferieloven og sygedagpengeloven. Det følger af feriereglerne, at en lønmodtager, som er syg, ikke kan pålægges at holde ferie. Hvis lønmodtageren  er  syg  i  forbindelse  med  afholdelse  af  ferie,  kan  vedkommende  vælge  alligevel  at holde ferie. Hvis lønmodtageren ikke ønsker at holde ferie på grund af sygdom, har lønmodtageren under vi s- se betingelser ret til at få feriepengene udbetalt uden at holde ferien. Hvis lønmodtageren gerne vil holde ferie, må lønmodtageren i princippet raskmelde sig fuldt ud. Hvis  lønmodtageren  holder  ferie,  har  arbejdsgiveren  ikke  krav  på  refusion  af  sygedagpenge.  Det følger således af reglerne i sygedagpengeloven, at når lønmodt  ageren vender tilbage til arbejdet og
10 »genoptager« den delvise sygemelding, begynder en ny arbejdsgiverperiode på 14 dage, dvs. at a r- bejdsgiveren ikke får dagpengerefusion i 14 dage. Muligheden for at udstede delvise sygemeldinger er ikke ny. Men der har ikke hidtil været rejst sager vedrørende afholdelse af ferie i forbindelse med delvise sygemeldinger. Dette kan skyldes, at ferie først er blevet holdt, når den ansatte er fuldt arbejdsdygtig, at ferien slet ikke holdes og at den ansatte derfor får udbetalt feriepengene efter ferieårets udløb, eller at den ansatte holder ferie under delvis sygemelding, men uden at raskmelde sig. Jeg er meget opmærksom på, at eventuelle barrierer  for at benytte sig af de lvise sygemeldinger, hvor dette måtte være relevant, så vidt muligt bør fjernes. Derfor vil jeg lade spørgsmålet om mul   i- ge  ændringer  i  forhold  til  problemstillingen  indgå  i  de  overvejelser,  d er  vil  ske  i  forbindelse  med udmøntningen  af  rapporten  fra  udvalget  om  modernisering  af  sygedagpengeloven,  som  forventes gennemført i den kommende Folketingssamling.