Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 27   af 17. marts 2005 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (L 21). Spørgsmål nr. 27: Ministeren bedes udarbejde en opgørelse der viser hvilken betydning en gennemførelse af lovforslagets refusionsregler ville have for hver enkelt kommune. Opgørelsen bedes foretaget med historiske tal fra det sidste år hvorfra der foreligger statistik. Den enkelte kommunes beskatningsgrundlag bedes anført. Svar:   Indledningsvist skal det siges, at den merudgift, som kommunerne får ved nedsættelse af refusionsprocenten, samlet set kompenseres over bloktilskud- det. Det følger af DUT-principperne. Statens samlede refusion af sygedagpenge er således uændret. Den enkelte kommune får derimod via nedsættelse af refusionen et  styrket incitament til en mere effektiv opfølgning. Nedsættelsen af refusionen til kommunerne fra 50 til 35 pct. for sygefravær i 27. til 52. uge medfører en umiddelbart kommunal merudgift på 347 mio. kr. årligt. Merudgiften skal ifølge DUT-principperne fuldt ud kompenseres ved en tilsvarende forhøjelse af statens bloktilskud på 347 mio. kr. til kommunerne. Betydningen for hver enkelt kommune af en gennemførsel af lovforslagets refusionsregler er vist i vedlagte opgørelse fra Indenrigs- og Sundhedsmini- steriet. I søjle 5 ses den samlede virkning som summen af den direkte mer- udgift, ændring i statstilskuddet (DUT) og ændring i den kommunale udlig- ning. I søjle 10 ses den samlede virkning som ændring i beskatningsniveauet – dvs. som ændring i pct. af beskatningsgrundlaget. Da de konkrete udgiftsændringer for hver enkelt kommune ikke svarer til det beløb der tilgår som følge af DUT -kompensation ved forhøjelsen af bloktilskuddet sker der ofte byrdefordelingsmæssige forskydninger, som følge af forskellige varigheder i de gennemsnitlige sygedagpengesager. Indenrigs- og sundhedsministeriet har beregnet de byrdefordelingsmæssige konsekvenser, og betegner dem som meget begrænsede. Forskydningerne spænder fra gevinster svarende til 0,03 skattepoint til tab på 0,0 4 skattepoint. April 2005 Vores sag 05-21-0001
2/2 Opgjort i mio.kr. for den enkelte kommune, drejer det sig om gevinster for København på 5,1 mio.kr., Gentofte på 2,0 mio.kr. og Odense på 2,4 mio.kr. De største tab finder man i Randers og Fredericia på  -1,0 mio. kr., Esbjerg på -1,6 mio. kr. og Horsens på  -0,9 mio. kr. Der er næppe tvivl om, at forskydningerne ved forslaget er så begrænsede, at der under ingen omstændigheder bør være overvejelser om en særlig kompensation udover - eller i stedet for -  DUT-kompensationen. Endvidere er Indenrigs- og Sundhedsministeriets beregningsnotat vedr. op- gørelsen vedlagt.