Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 33 af 11. april 2005 fra Folketingets Arbejdsmarkedet (L 21– Bi- lag 9). Spørgsmål nr. 33: Ministeren bedes kommentere henvendelse af 8. april 2005 fra Arbejdsmiljø- rådgiverne BST Foreningen, jf. L 21  – b i    lag 9. Svar:   I henvendelsen fra Arbejdsmiljørådgiverne BST Foreningen foreslås, at a  r- bejdsmiljørådgivere nævens eksplicit i § 24 stk. 5, andet punktum. Det fremgår bl.a. af § 24, stk. 5, at kommunen skal inddrage relevante akt ø- rer i opfølgningen, herunder arbejdsplads, læge, a-kasse, faglig organisation, arbejdsformidling, revalideringsinstitutioner, sygehus og sygehusafdelinger. Arbejdsmiljørådgivernes opgave består, som det fremgår at henvende   lsen bl.a. i at vejlede virksomheder om tilpasninger af arbejdet i forhold til den enkelte sygemeldtes arbejdsevne. Arbejdsmiljørådgiverne har alene en rolle i forhold til virksomheder, som anmoder om bistand. De har derimod ikke en rolle i forhold til kommunens indsats. Jeg mener derfor, at det ville være forkert at nævne arbejdsmiljørå d- givere i § 24, stk. 5. Jeg kan i øvrigt henvise til, at det fremgår af bemærkningerne til lovforsl a- get, at det som led i at fremme gradvis tilbagevenden er vigtigt, at kommu- nen kan vejlede om mulighederne for at inddrage fx arbejdsmedicinsk klinik, arbejdsmiljørådgivere og andre, som bistår arbejdspladsen med en evt. ti  l- pasning af arbejdsfunktioner og anden arbejdstilrettelæggelse. April 2005 Vores sag 04-201-62