Besvarelse af spørgsmål nr. 42 (Alm. del), som Ret sudvalget har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 10. marts 2005 Spørgsmål: "Ministeren  bedes  tilsende  udvalget  en  oversigt  over,  hvilke  undtagelser  og  fravigelser  m.v.  til generelle    offentligretlige    love    (persondataloven,    forvaltningsloven,    offentlighedsloven    og ombudsmandsloven),  der  foreslås  i  regeringens  lovforslag  om  komm unalreformen.  Oversigten bedes punkt for punkt indeholde oplysning om 1.   undtagelsens nærmere indhold og afgrænsning 2.   begrundelsen for undtagelsen 3.   konsekvenserne af undtagelsen 4.   væsentlige høringssvar vedrørende undtagelsen og evt. komment   arer hertil." Svar: Indenrigs-    og    Sundhedsministeriet    har    til    brug    for    besvarelsen    indhentet    bidrag    fra Beskæftigelsesministeriet,   Ministeriet   for   Familie-   og   Forbrugeranliggender,   Finansministeriet, Forsvarsministeriet,    Fødevareministeriet,    Justitsministeriet,    Kulturministeriet,    Miljøministeriet, Skatteministeriet,  Socialministeriet, Transport  og  Energiministeriet,  Undervisningsministeriet  samt Økonomi- og Erhvervsministeriet. Det fremgår af ministeriernes oplysninger, at af de i alt 50 lovforslag om kommunalreformen er der i 12 lovforslag som noget nyt i forhold til gældende ret foreslået undtagelser til og fravigelser af de i spørgsmålet    nævnte  offentligretlige  love  (persondataloven,  forvaltningsloven,  offentlighedsloven, ombudsmandsloven). Der henvises for en nærmere beskrivelse heraf til den oversigt i skemaform, der er vedlagt som bilag til besvarelsen. Det drejer sig om forslag til lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats (L 22),   forslag   til   lov   om   regioner   og   om   nedlæggelse   af   amtskommunerne,   Hovedstadens Udviklingsråd    og    Hovedstadens    Sygehusfællesskab    (L    65),    forslag    til    lov    om    visse proceduremæssige  spø  rgsmål  i  forbindelse  med  kommunalreformen  (L  67),  forslag  til  lov  om revision af den kommunale inddeling (L 68), forslag til lov om forpligtende kommunale samarbejder (L  69),  forslag  til  lov  om  kommunale  borgerservicecentre  (L  72),  forslag  til  sundhedslov  (L  74), forslag til lov om et evalueringsinstitut for kommuner m.v. (L 76), forslag til skatteforvaltningsloven (L 110), forslag til lov om opkrævning og inddrivelse af visse fordringer (L 112), forslag til lov om social service (L 38) og forslag til lov om ændring af lov om almene boliger samt støttede private andelsboliger m.v., lov om fremme af privat udlejningsbyggeri og forskellige andre love (L 40). Bestemmelser,  der  ikke  fraviger  eller  er  en  undtagelse  til  persondataloven,  forvaltningsloven, offentlighedsloven og ombudsmandsloven, men supplerer disse, er ikke medtaget i oversigten. Det er f.eks. tilfældet i skatteministerens L 110, hvor det i § 15, stk. 1, er foreslået, at ansatte i told - og skatteforvaltningen  fremover  bliver  generelt  inhabile   ved  besættelsen  af  pladser  i  kollegiale klageorganer på skatteområdet.  Endvidere er det i § 20 foreslået, at den ubetingede høringspligt, der  gælder  på  indkomstskatteområdet,  hvis    skattemyndighederne  vil  ændre  en  ansætte lse  af indkomst- eller ejendomsværdiskat i forhold til det selvangivne eller foretage en skatteansættelse
skønsmæssigt  på  grund  af  manglende  selvangivelse   ,  udvides,  så   den  ubetingede  høringspligt også omfatter gaveafgift og ejendomsvurd ering. Herudover er der to lovforslag på Undervisningsmini steriets område  - forslag til lov om ændring af lov om institutioner for uddannelsen til studentereksamen, lov om institutioner for uddannelsen til højere  forberedelsese ksamen,  lov  om  grundlæggende  social-  og  sundhedsuddannelser,  lov  om almen  voksenuddannelse  og  om  voksenuddannelsescentre  og  forskellige  andre  love  (L  106)  og forslag   til   lov   om   ændring   af   lov   om   Centre   for   Videregående   uddannelser   m.v.,   lov   om mellemlange videregående uddannelser, lov om centre for undervisningsmidler m.v. og fo rskellige andre  love  på  Undervisningsministeriets  område  (L  107)    –  hvori  der  foreslås  en  udvidelse  af forvaltningslovens  og  offentlighedslovens  anvendelsesområde til  gymnasier,  hf -kurser  og  VUC’er samt    sygeplejerske-    og   radiografskoler,    selvom    disse   som    selvejende    institutioner    som udgangspunkt ikke vil være en del af den offentlige forvaltning, dog undtaget private gymnasier og private  hf-kurser.  Disse  lovforslag  udvider  endvidere  forvaltningslovens  og  offentlighedslovens anvendelsesområde  til  i  nogle  tilfælde  at  omfat te  institutioner  for  erhvervsrettet  uddannelse  og Centre for Videregående U ddannelse. Justitsministeriet har tilføjet, at forslaget til lov om ændring af retsplejeloven og forskellige andre love (L 30) i § 4 indeholder forslag til ændring af forvaltningslovens § 1, stk. 2, 2. pkt., og § 4, stk. 3, 2. pkt. Herudover indeholder § 5 et forslag til ændring af offentlighedslovens § 1, stk. 3, 2. pkt., og  §  6  indeholder  et  forslag  til  ændring  af  persondatalovens  §  47,  stk.  2.  Der  er  alene  tale  om konsekvensændringer   som   følge   af   nedlæ  ggelsen   af   amtskommunerne   og   oprettelsen   af regionerne.
BILAG til besvarelsen af spm. nr. 42 (Alm. del) Undtagelser og fravigelser m.v. til generelle offentligretlige love Beskæftigelsesministeriet af    Væsentlige hø ringssvar vedrøren de undtagelsen samt evt. kommentarer hertil 1) Udvider anvendelsesområ det for   persondatalovens § 32, stk. 2 2) Udvider anvendelsesområ det for   forvaltningslovens § 12, stk.  1. 3) Udvider anvendelsesområ det for offentlighedslovens § 7 Delegationen af den statslige beskæftigelsesindsats     til en kommunalbestyrelse indebærer,  at  oplysninger m.v.    i    forbindelse    med beskæftigelsesindatsen, som  er  indsamlet  om  den enkelte borger i det statslige   system   via   IT- systemer   m.v.,   vil   blive videregivet   til   kommunen og   dermed   indgå   i   den kommunale forvaltning. § 20, stk. 3, gælder alene for videregivelse af interne arbejdsdokumenter mellem    staten    og    den kommune,   der   har   fået delegeret     den     statslige beskæftigelsesindsats Det vil ikke være hensigtsmæssigt,    at    selve delegationen bevirker, at der skal meddeles aktindsigt efter offentlighedslovens regler     om     egen-acces     i oplysninger,  der  videregives som   følge   af   delegat ionen og   som   ellers   ville   være undtaget  fra  aktindsigt,  fordi der    er    tale    om    interne arbejdsdokumenter.   Herved kan parter og udenforstående få a  dgang til oplysninger, som alene vedrører myndighedernes interne beslutningsproces, og    som    ellers    ville    have været     beskyttet     ved     de hensyn,   der   har   begrundet undtagelsesreglen i offentlighedslovens  §  7.  Der er   ikke   ved   delegationen, som i normalsituationen, tale om videregivelse i Bestemmelsen får betydning i det omfang,  der  som  led  i sagsbehandlingen i kommunen    er    behov for  at  anvende  interne dokumenter,     der     er udfærdiget i de enkelte sager    af    staten    før delegationen til kommunen. Der  er  ikke  tale om  en indskrænkning  i  retten til   aktindsigt.   Der   vil sål edes ikke være forskel på, hvilke dokumenter der vil være ret  til indsigt i før og efter delegationen. Den uvildige konsulentordning Handicapområdet (DUKH): Der sker en indskrænkning af borgerens ret til aktindsigt   i   forhold   til   de gældende regler i forbindelse med bestemmelsen,    hvor    det foreslås, at inte rne arbejdsdokumenter vil forblive interne efter udveksling mellem jobcenterets    statslige    og kommunale del. I forbindelse med indskrænkning af aktindsigt og dermed mindre åbenhed i forvaltningen skal der være klare begrundelser for, hvorfor    man    vælger    at foretage en indskrænkning.
forbindelse med to myndigheders forskellige bidrag til sagsbehandlingsprocessen. Bemærkninger: Det fremgår  af  beste mmelsen, at den kun finder anvendelse, når videregivelse af oplysninger sker, fordi staten har delegeret beskæftigelsesindsatsen  til en kommune. Der vil således  ikke  være  tale  om udveksling   af   oplysninger mellem jobcenterets statslige    og    kommunale del.