Til lovforslag nr. L 22 Folketinget 2004 - 05 (2. samling) Betænkning afgivet af   - Arbejdsmarkedsudvalget den 0. juni 2005 1. udkast Betænkning over Forslag til lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelse  sindsats [af beskæftigelsesministeren   (Claus Hjort Frederiksen)] 1. Ændringsforslag Der er stillet 7 ændringsforslag til lovforslaget. Beskæftigelsesministeren har stillet ændringsfo  r- slag nr. 3-7 og Socialistisk Folkepartis medlem af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1 og 2. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 24. februar 2005 og var til 1. behandling den 30. marts 2005. Lov- forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Arbejdsmarkedsudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 6 møder. Teknisk gennemgang Mandag  den  28.  februar  2005  afholdte  beskæftigelse  sministeren  en  teknisk  gennemgang  af  lov- forslagene vedrørende kommunalreformen (L 22 og L 23). Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og beskæftigelsesminist e- ren  sendte  den  1.  december  2004  dette  udkast  til  udvalget,  jf.  alm.  del  -  bilag  67  (folketingsåret 2004-05, 1. samling). Beskæftigelsesministeren har som svar på spørgsmål 26 på alm. del fra folk e- tingsåret 2004 -05, 1. samling løbende oversendt kopi af de indkomne høringssvar. Disse er endvid  e- re blevet omdelt som bilag til lovforslaget. Den 24. februar 2005 sendte beskæftigelsesministeren et notat om høringssvarene til udvalget. Politisk aftale Lovforslaget er en del af den samlede lovgivningsmæssige gennemførelse af kommunalreformen. Lovforslaget er en udmøntning  af aftalen fra juni 2004 mellem regeringen og Dansk Folkeparti om en  strukturreform  og  aftalen  om  en  udmøntningsplan  fra  september  2004  mellem  regeringen  og Dansk Folkeparti.
2 Andre møder Den  3.  maj  2005  deltog  udvalget  i  Folketingets  Retsudvalgs  høring  om   retssikkerhedsmæssige konsekvenser af kommunalreformen. Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra: Blinde og svagsynedes Interessegruppe for Erhverv og Uddannelse, Bornholms Regionskommune, Dansk Blindesamfund, Dansk Landbrug, Fagligt Fælles Forbund m.fl., Kommunernes Landsforening (KL), LO Århus, Medarbejdere ved Det Sociale Nævn, Statsamtet Fyn, Medarbejdere ved Statsamtet Århus og Århus Kommune Beskæftigelsesministeren har over for udval  get kommenteret de skriftlige henvendelser. Deputationer Endvidere har følgende mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforsl aget: Bornholms Regionskommune Dansk Blindesamfund, Fagligt Fælles Forbund m.fl., Medarbejdere ved Statsamtet Århus og Århus Kommune Spørgsmål Udvalget har stillet 132 spørgsmål til beskæftigelsesministeren og 1 spørgsmål til ligestillingsm i- nisteren til skriftlig besvarelse, som disse har besvaret. 3. Tilkendegivelse fra beskæftigelsesministeren vedrørende lige   stillingsindsatsen Der har under udvalgsbehandlingen været rejst en række spørgsmål om intentionerne med ligesti l- lingsarbejdet i den kommende struktur. Socialdemokratiets,  Det  Radikale  Venstres,  Socialistisk  Folkepartis  og  Enhedlistens  medlemmer af udvalget har under udvalgsarbejdet, bl.a. i forbindelse med modtagelse af en deputation fra Fag- ligt Fælles Forbund m.fl. og i et åbent samråd med ministeren, udtrykt bekymring for regeringens intentioner i forhold til ligestillingsindsatsen i den kommende beskæft  igelsesstruktur. I forlængelse heraf ønsker beskæftigelsesministeren at tilkendegive, at det er regeringens intent i- on, at der i de kommende B- og C-jobcentre vil blive arbejdet for ligestilling og nedbrydning af det kønsopdelte  arbejdsmarked,  ligesom  jobce ntrene  skal  kunne  varetage  beskæftigelsesindsatsen  for jobsøgere med anden etnisk baggrund end dansk. Jobcentrene skal også kunne sikre handicappedes tilknytning til arbejdsmarkedet samt kunne foretage international formidling. Derfor  vil  der,  som  det  fremgår  af  bemærkningerne  til  §  10,  ved  reformens  ikrafttræden  blive etableret  specialfunktioner  i  forhold  til  handicap,  det  etniske  område,  international  formidling  og
3 kønsligestillingsområdet. Formålet med specialfunktionerne er, at jobcentrene kan hente råd og vej- ledning om, hvordan den særlige indsats bedst muligt varetages. I forbindelse med opfølgningen på beskæftigelsesindsatsen i de kommende jobcentre, vil der være en  generel  overvågning  af  udviklingen  på  arbejdsmarkedet.  Beskæftigelsesregionerne  får  o pgaven med  at  overvåge  udviklingen  på  de  regionale  arbejdsmarkeder  samt  at  følge  op  på  den  regionale beskæftigelsesindsats  resultater  og  effekter  for  alle  målgrupper.  Det  gælder  uanset  køn,  alder, etnicitet og handicap. Til brug for dette har Arbejdsmarkedsstyrelsen bl.a. etableret Jobindsats.dk., der indeholder data om  beskæftigelsesindsatsen  i  AF  og  kommunerne.  I  Jobindsats.dk  er  statistikkerne  som  udgang  s- punkt opdelt på bl.a. køn, alder og  etnicitet. Jobindsats.dk er under fortsat udvikling.  I den videre udvikling vil data ligeledes blive opdelt på disse parametre i det omfang, det er muligt og relevant. Derudover afrapporterer specialfunktionerne en gang årligt til beskæftigelsesregionerne med he   n- blik på at orientere om indsatsen og udviklingen på arbej  dsmarkedet for hver af de særlige indsat  s- områder. Afrapporteringerne bygger bl.a. på data fra Jobindsats.dk samt øvrige tilgængelige data. Det er regeringens intention, at beskæftigelsesindsatsen skal overvåges med henblik på at vurdere, om  indsatsen  medvirker  til  at  fremme  alle  målgruppers  tilknytning  til  arbejdsmarkedet,  herunder ledige med anden etnisk baggrund end dansk og kønsligestillingen. 4. Indstillinger og politiske bemærkninger Et flertal i udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af beskæftigelse  s- ministeren stillede ændringsforslag. Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit,  Siumut  og  Fólkaflokkurin  var  på  tidspunktet  for  betæn k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til a  t komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. 5. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    et mindretal (SF), tiltrådt af <>: Til § 6 1) Paragraffen affattes således: »§ 6. Staten overvåger og analyserer udviklingen på arb  ejdsmarkedet med hensyn til graden af ar- bejdsmarkedets kønsopdeling, og følger op på statens og kommunernes beskæftigelsesindsats i jo b- centrene for at sikre effekten af indsatsen og modvirke forskelsbehandling på både køn, alder, etnisk herkomst og fysisk formåen. « [Det indsættes at   staten skal overvåge og analysere arbejdsmarkedets kønsopdeling] Til § 8 2) Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:
4 »Stk. 3. Beskæftigelsesregionernes overvågning og analyser skal følge udviklingen i arbejdsma r- kedets kønsopdelin g og dokumentere at der ikke sker forskelsbehandling.« Stk. 3 bliver herefter stk. 4. [Beskæftigelsesregionerne skal overvåge og analysere arbejdsmarkedets kønsopdeling] Af    beskæftigelsesministeren  , tiltrådt af et  flertal (V, DF og KF): Til § 14 3) I stk. 1, 2. pkt., indsættes efter »i relation til  «: »lov om danskuddannelse til voksne udlændi  nge m.fl. samt opgaver i relation til«. [Opgaver i relation til lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. kan placeres i den sæ r- skilte del af forvaltningen, der skal udføre beskæftigelsesindsatsen] 4)  Stk. 2 og 3 udgår og i stedet indsættes: »Stk. 2. Økonomiudvalget i kommunen skal varetage den umiddelbare forvaltning af kommunens opgaver efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om aktiv socia  lpolitik, dog ikke kapitel 10 og 10 a, lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel samt de beskæftigelsesrettede opgaver efter int   e- grationsloven og ydelser knyttet hertil, dog ikke §§ 35-39. Stk. 3. Ønsker kommunalbestyrelsen ikke at lade økonomiudvalget varetage de     i stk. 2 nævnte o  p- gaver, kan den i stedet nedsætte et stående udvalg, der varetager disse opgaver. Udvalget kan en   d- videre varetage den umiddelbare forvaltning af kommunens overordnede integrationspolitik, kom- munens opgaver i relation til lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl., den kommunale erhvervspolitik samt de i stk. 1 nævnte vejledningsopgaver, medmindre disse opgaver skal varet  a- ges i et kommunalt fællesskab eller lignende, jf. § 8 i lov om vejledning om valg af udda  nnelse og erhverv. Udvalget kan ikke varetage andre opgaver. I kommuner med mellemformsstyre, jf. § 65 i lov om kommunernes styrelse, kan et kommunalbestyrelsesmedlem, der udpeges som formand for det stående udvalg, tillige udpeges som formand for et andet stående udvalg. Stk. 4. I kommuner med magistratsordning nedsætter kommunalbestyrelsen et u  dvalg til at rådgive det magistratsmedlem, der varetager den umiddelbare forvaltning af de opgaver, der er nævnt i stk. 2. Udvalget rådgiver om forvaltni ngen af de opgaver, der er nævnt i   stk. 2. Udvalget kan herudover alene rådgive om forval tningen af de opgaver, der er nævnt i stk. 3, 2. pkt.  « Stk. 4 bliver herefter stk. 5. [Opgaver i relation til lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. samt den overordnede integrationspolitik  kan  placeres  i  det  stående  udvalg.  Fravigelse  af  re glerne  om  formanden  for  et stående  udvalg  i  den  kommunale  styrelseslov.  Fastsættelse  af  særlige  re gler  for  kommuner  med magistratsordning] Til § 16 5) Paragraffen udgår. [Ophævelse af sondringen mellem    jobcentre, der varetager generelle serviceopgaver, og jobcentre, der varetager sæ  rlige opgaver]
5 Til § 17 6) Paragraffen udgår. [Ophævelse af sondringen mellem jobcentre, der varetager generelle serviceopgaver, og jobcentre, der varetager sæ  rlige opgaver] Til § 65 7) I paragraffen ændres »Told og Skat  « til: »told- og skatteforvaltningen«. [Konsekvens af forslag til skatteforvaltningsloven (L 110)] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 og 2 Det foreslås, at staten og beskæftigelsesregionerne skal overvåge og analysere udviklingen på a r- bejdsmarkedet  med  hensyn  til  arbejdsmarkedets  kønsopdeling,  med  henblik  på  at  modvirke  fo  r- skelsbehandling. Til nr. 3 Med  den  foreslåede  ændring  af  lovforslagets     §  14,  stk.  1,  gives  kommunerne  mulighed  for  for- valtningsmæssigt at samle kommunen  s opgaver vedrørende danskuddannelse ét sted. Dette vil ud- gøre en lettelse for ko ntakten mellem kommune og borger for så vidt angår danskuddannelsen, idet borgeren alene vil skulle henvende sig ét sted– i jobce   nteret. Den foreslåede ændring hænger sammen med den foreslåede ændring af lovforsl   agets § 14, stk. 2, 3.  pkt.,  der  bliver  stk.  3,  2.  pkt.,  hvorefter  kommunens  opgaver  vedrørende  danskuddannelse  kan placeres i beskæftige  lsesudvalget. Der henvises til det anførte vedrørende lovforslagets § 14, stk. 3  , 2. pkt. Formålet med lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. (danskudda   nnelsesloven) er at bidrage til, at voksne udlændinge med udgangspunkt i deres individuelle forudsætninger og integr a- tionsmål opnår nødvendige dansksproglige komp   etencer og viden om kultur- og samfundsforhold i Danmark,  så  de  kan  blive  deltagende  og  ydende  medborgere  på  lige  fod  med  samfundets  øvrige borgere. Danskuddannelsen skal endvidere bidrage til, at voksne udlændinge så hurtigt som muligt efter  at  have  fået  opholdstil ladelse  i  Danmark  tilegner  sig  færdigheder  i  at  forstå  og  anvende  det danske  sprog  og  opnå  kendskab  til  det  danske  arbejdsmarked,  så  de  herved  får  mulighed  for  at komme i beskæftige  lse og bliver i stand til at forsørge sig selv. På baggrund af dette formå  l har regeringen lagt stor vægt på at gøre danskuddannelsen mere b e- skæftigelsesrettet. Dette har mange kommuner fulgt op på, bl.a. således at ansvaret for danskudda n- nelsen  og  kontakten  til  udbyderne  af  danskuddannelse  i  dag  typisk  er  forankret  i  arbejdsmarkeds- forvaltningen i kommunen. Efter lovforslagets § 14, stk. 1, skal kommunalbestyrelsen drage omsorg for, at en særskilt del af kommunens  forvaltning  alene  udfører  den  kommunale  beskæftigelsesindsats.  Det  fremgår  af  lo v- forslaget,  at  kommunens  opgaver  vedrørende  danskudda nnelse  er  begrænset  til  henvisning  til danskuddannelse, jf. de specielle bemærkninger til lovforslagets § 13.
6 Det forhold, at alle opgaver vedrørende danskuddannelse kan samles i jobcenteret, er endvidere i overensstemmelse  med  danskuddannelseslovens  beskæftigelsesrettede  formål.  Forslaget  medfører ikke, at de opgaver, som kommunen kan vælge at lægge i forvaltningen, i øvrigt er omfattet af de n- ne lov. Til nr. 4 Det foreslås, at lovforslagets § 14, stk. 2, deles op i to selvstændige stykker,     således at komm u- nalbestyrelsens mulighed for at nedsætte et stående udvalg fremgår  af et  selvstæ ndigt stykke  (stk. 3.). Herudover foreslås følgende ændringer: Ad stk. 3, 2. pkt. Det foreslås i  stk. 3, at indsætte et nyt 2. pkt., hvorefter kommunalbestyrels  en gives mulighed for at placere kommunens opgaver efter lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. i beskæ f- tigelsesudvalget, hvis kommunen vælger at nedsætte et s å dant. Herved samles kommunens opgaver vedrørende dans kuddannelse ét sted. Det forhold, at alle opgaver vedrørende danskuddannelse kan samles  i  beskæftigelsesu  dvalget,  er  endvidere  i  overensstemmelse  med  danskuddannelseslovens beskæftigelse  srettede formål. Den foreslåede ændring hænger sammen med den foreslåede ændring af lovforsl agets § 14, stk. 1, hvorefter kommunens opgaver vedrørende danskuddannelse forvaltningsmæssigt kan samles i jo   b- centeret. Der henvises i øvrigt til det anførte vedrørende ændring af lovforslagets § 14, stk. 1. Efter lovforslaget skal økonomiudvalget  – eller beskæf tigelsesudvalget, hvis kommunen vælger at nedsætte et sådant    – bl.a. varetage den umiddelbare forvaltning af kommunens opgaver i forbinde   l- se med de beskæftigelsesrettede opgaver efter integr  ationsloven og ydelser knyttet hertil, dog ikke §§  35-39.    Bestemmelsen  i  det  fremsatte  lovforslag  indeholder  ikke  mulighed  for,  at  beskæftige  l- sesudvalget kan varetage andre opgaver på integrationsområdet. Set i lyset af regeringens målsætning om at øge antallet af indvandrere i beskæft igelse findes det imidlertid hensigtsmæssigt, hvis kommunerne får mulighed for at placere kommunens overordnede integrationspolitik i beskæftigelsesudvalget. Det vil sige, at kommunen kan vælge, at koordineri n- gen af kommunens politiske strategi på integrationsområdet kan varetages af beskæ ftigelsesudval- get. Ved at give denne mulighed sikres maksimal fokus på beskæftigelsesperspektivet, når den sa m- lede integrationsindsats planlægges. Efter integrationslovens § 3 omfatter integrationsindsatsen boligplacering af flygtninge, introduk- tionsprogrammer  for  udlændinge  og  almindelig  integrationsindsats.  Den  samlede  integrationsin  d- sats vedrører såvel den i integrationsloven fastsatte integrationsindsats samt en almindelig integrat  i- onsindsats, som er en samlebetegnelse  for de tiltag, der  foretages  af den  offentlige forvaltning in- denfor  f.eks. social-, sundheds-, bolig-, undervisnings- og  arbejdsmarkedsområdet med det formål at integrere flygtninge og indvandrere i det danske samfund. Den samlede integrationspolitik omfat- ter derfor – ud over det i integr   ationsloven anførte  – bl.a. indsatsen mod ghettoer, kommunens in   d- retning  af  dagtilbud  i  forhold  til  tosprogede  børn  og  kommunens  integr ationsrettede  skolepolitik, som f.eks. modersmålsundervisning og spredning af tosprogede til flere sk oler. Med den foreslåede ændring af lovforslagets § 14, stk. 3, 2. pkt., får kommunen m ulighed for at placere den overordnede integrationspolitik i beskæftigelsesudvalget. Det er imidlertid ikke hermed hensigten, at udvalget skal varetage samtlige opgaver i forbindelse med integrationsindsatsen. Ud- valget vil have det overordnede ansvar for integrationspolitikken, herunder for koordinationen af de tiltag,  der  ivær  ksættes  som  led  i  den  almindelige  integrationsindsats.  Derimod  har  andre  konkrete
7 udvalg i kommunen ansvaret for tiltag, der iværksættes som led i den almindelige integrationsin d- sats  inden  for  de  respektive  udvalgs  ansvarsområder.  Eksempelvis  vil  spørgsmål  vedrørende  m o- dersmålsundervisning og spredning af tosprogede til flere skoler samt boli gplacering af flygtninge hør e under et andet udvalg i kommunen end beskæftigelsesudvalget. Derimod vil det være beskæ f- tigelsesudvalget, der har ansvaret for koordinationen af tiltag på dette område med tiltag på andre områder. Ad, stk. 3, 4. pkt. Det fremgår af lovforslagets § 14, st k. 2, at økonomiudvalget skal varetage den umiddelbare fo r- valtning  af  beskæftigelsesområdet  som  defineret  i  bestemmelsen.  Komm   unalbestyrelsen  kan  dog vælge at nedsætte et stående udvalg, der varetager denne opgave, jf. § 14, stk. 2, 2. pkt., der bliver stk. 3, 1. pkt. Bestemmelsen indebæ  rer, at et sådant stående udvalg skal være forskelligt fra andre stående udvalg. Heri ligger, at der ikke kan være fuldt personsammenfald mellem det stående u d- valg, der skal varetage beskæ  ftigelsesområdet, og andre stående u  dvalg i kommunen. Det forslås i 4. pkt.,  at et kommunalbestyrelsesmedlem, der udpeges som formand  for beskæft   i- gelsesudvalget i en kommune med mellemformsstyre, jf. § 65 i lov om kommunernes styrelse, tilli- ge kan udpeges som formand for et andet stående ud valg. Efter  §  65  i  lov  om  kommunernes  styrelse  består  økonomiudvalget  i  kommuner  med  melle  m- formsstyre af kommunalbestyrelsens formand, der tillige er formand for udvalget, og formændene for  de  stående  udvalg  samt  eventuelt  et  yderligere  antal  kommunal -bestyrelsesmedlemmer.  For- mændene for de stående udvalg vælges af kommunalbestyrelsen ved forholdstalsvalg, der har vir k- ning  for  hele  valgperioden,  og  intet  kommunalbestyrelsesmedlem  kan  vælges  til  mere  end  én  u d- valgsformandspost. Bestemmelsen fraviger for så  vidt angår formandsposten for beskæftigelsesudvalget reglen i § 65, stk.  3,  2.  pkt.,  i  lov  om  kommunernes  styrelse,  hvorefter  intet  kommunalbestyrelsesmedlem  kan udpeges til mere end én udvalgsformandspost. Målet med bestemmelsen er at undgå, at der med f  orslaget til § 14, stk. 3, for kommuner med bå- de mellemformsstyre og delt administrativ ledelse, jf. § 64 a i lov om kommunernes styrelse, gøres særlige begrænsni nger i mulighederne for at indrette kommunens administration. Bestemmelsen giver således mulig hed for, at formanden for beskæftigelsesudvalget i en komm  u- ne,  der  har  mellemformsstyre,  herunder  mellemformsstyre  og  delt  administrativ  ledelse,  samtidig kan bestride én anden udvalgsformandspost. Efter § 64 a i lov om kommunernes styrelse om delt administrativ ledelse har formændene for de stående udvalg den øverste daglige ledelse af den del af kommunens administration, der varetager udvalgets forvaltningsområder. Bestemmelsen indebærer derfor, at et kommunalbestyrelsesmedlem, der både er formand for be skæftigelsesudvalget og et andet stående udvalg, leder administr   ationen af begge udvalgs områder, der således kan varetages i én forvaltning. Forslaget ændrer ikke på, at kommunalbestyrelsen  fortsat  skal  drage  omsorg  for,  at  en  særskilt  del  af  kommunens  fo  rvaltning alene skal udføre den kommunale beskæftigelsesindsats, jf. lovforslagets § 14, stk. 1. For  tiden  har  Københavns,  Odense  og  Aalborg  Kommuner  mellemformsstyre  med  delt  admin i- strativ ledelse. I kommuner, der har mellemformsstyre, men ikke delt administrativ ledelse, har borgmesteren den daglige  ledelse  af  kommunens  administration,  og  forslaget  til  §  14,  stk.  3,  indebærer  således  ikke for disse kommuners vedkommende nogen begrænsninger i mulighederne for at indrette den ko  m- munale administration. Det er dog anset rigtigst også at lade bestemmelsen gælde disse kommuner,
8 således at de også gives mulighed for at udpege formanden for beskæftigelsesudvalget til yderligere én udvalgsformandspost. Valget  af  udvalgsformænd  i  kommuner  med  mellemformsstyre  sker    efter  de  nærmere  regler  i  § 65, stk. 2 og 3, i lov om kommunernes styrelse efter forholdstalsvalg, og bestemmelsen indebærer i øvrigt ingen ændringer af disse bestemmelser. Til § 14, stk. 4 Det foreslås, at lovforslagets § 14, stk. 3, der bliver stk. 4, æ   ndres, så der i kommuner med mag i- stratsordninger ikke stilles krav om, at borgmesteren eller et andet medlem af magistraten alene skal varetage den umiddelbare forvaltning af de opgaver, der er nævnt i § 14, stk. 2. I stedet stilles der krav om, at kommunalbestyrelsen i styrelsesvedtægten for kommunen nedsætter et udvalg til at rå d- give det magistratsmedlem, der varetager den umiddelbare  forvaltning af  de nævnte opgaver.  U  d- valget rådgiver om disse opgaver. Udvalget kan herudover rådgive om de opgaver, der er   nævnt i § 14, stk. 3, 2. pkt., i det  omfang vedkommende  magistratsmedlem også  varetager den umiddelbare forvaltning  af  disse  opgaver.  Udvalget  kan  ikke  rådgive  om  andre  opgaver.  Den  umiddelbare  fo r- valtning  af  kommunens  anliggender  i  kommuner  med  magistratsordning  varetages  af  magistrats- medlemmerne, og alle udvalg i sådanne komm uner har således alene rådgivende funktioner. Forslaget ændrer ikke på, at kommunalbestyrelsen fortsat skal drage omsorg for, at en særskilt del af kommunens forvaltning alene skal udføre den kommunale beskæftigelsesindsats, jf. lovforsl   agets § 14, stk. 1. For tiden har Århus Kommune magistratsstyre. Til nr. 5 og 6 Det foreslås, at sondringen mellem jobcentre, der varetager generelle serviceopgaver, jf. lovfor s- lagets  §  16,  og  jobcentre,  der  herudover  varetager  særlige  opgaver,  jf.  §  17,  ophæves.  Disse  b e- stemmelser udgår derfor. Ændringen indebærer, at jobcentre i alle kommuner kan løse alle opgaver i beskæftigelsesindsa t- sen. Det vil derfor ikke længere være nødvendigt, at personer, d er er omfattet af § 2, nr. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (pe  rsoner, der har ret til  arbejdsløshedsdagpenge m.v.), og som har 6 måneders  sammenlagt  ledi ghed  eller  har  behov  for  en  særlig  indsats  tidligere,  skal  henvises  til  et jobcenter i en anden kommune. Til nr. 7 Med skatteministerens forslag til skatteforvaltningsloven (L 110) foreslås det at samle forvaltni n- gen  af  lovgivning  om  indkomstskat,  moms,  punktafgifter,  told,  arbejdsmarkedsbidrag  og  lignende retlige  ydelser til det offentlige i en enhedsforvaltning i statsligt regi. Dannelsen af enhedsforvalt- ningen indebærer en afskaffelse af den kommunale skatteforvaltning, og den nye enhedsforvaltning betegnes »told- og skatteforvaltningen«. Som følge heraf foreslås »Told og Skat  « ændret til »tol  d- og skatteforvaltningen«. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.   Charlotte Antonsen (V)   Erling Bonnesen (V) fmd.  Tina Nedergaard (V)   Marion Pedersen (V) Jens Vibjerg (V)   Bent Bøgsted  (DF)   Colette L. Brix (DF)   Jakob Axel Nielsen (KF)
9 Tom Behnke (KF)   Anne-Marie Meldgaard (S)   Kim Mortensen (S) nfmd.  Thomas Adelskov (S) Lone Møller  (S)   Jytte Andersen (S)   Elisabeth Geday (RV)   Ole Sohn (SF) Jørgen  Arbo - Bæhr   (EL) Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðvel   disflokkurin og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udva l- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) Socialistisk Folkeparti (SF) 11
10 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 22 Bilagsnr.    Titel 1 Teknisk gennemgang af kommunalreformen 2 Høringssvar 3 Høringsnotater, fra beskæftigelsesministeren 4 Henvendelse af 18/3-05 fra medarbejdere ved Statsamtet Århus, med anmodning om foretræde 5 Henvendelse af 21/3 05 fra medarbejderne ved Det Sociale Nævn, Statsamtet Fyn 6 Henvendelse af 21/3 05 fra Århus Kommune 7 Henvendelse af 22/3-05 fra Bornholms Regionskommune 8 Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 9 Tidsplan for udvalget behandling af lovforslaget 10 Henvendelse af 8/4-05 fra Dansk Landbrug 11 Henvendelse af 5/4-05 fra DA-regionskontor Århus og LO Århus 12 Henvendelse af 12/4-05 fra Dansk Blindesamfund 13 Årsberetning 2004 fra Det Sociale Nævn for Århus Amt 14 Henvendelse af 20/4-05 fra Dansk Blindesamfund 15 Oversigt over bemyndigelsesbestemmelser i lovforslaget 16 Forslag til ændring af § 54 fra Medarbejdere ved Statsamtet Århus 17 Henvendelse af 19/4-05 fra Kommunernes Landsforening (KL) 18 Henvendelse af 19/4-05 fra Århus Kommune 19 Henvendelse af 27/4-05 fra Medarbejdere ved Statsamtet Århus 20 Svar i Retsudvalget vedrørende undtagelser og fravigelser til genere l- le offentligretlige love 21 Henvendelse af 9/5-05 fra Bornholms Regionskommune 22 Henvendelse af 6/5-05 fra Blinde og Svagsynedes Interessegruppe for Erhverv og Uddannelse 23 Henvendelse af 13/5-05 fra Fagligt Fælles Forbund m.fl. 24 Pressemeddelelse om åbent samråd 25 Betænkningsbidrag om ligestillingsindsatsen, fra beskæftigelsesmin i- steren
11 Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 22 Spm.nr. Titel 1 Spm. om kommentar til henvendelse fra Medarbejdere ved Det So- ciale Nævn, Statsamtet Fyn, og ministerens svar herpå 2 Spm. om kommentar til henvendelse af 21/3-05 fra Århus Kommune, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om kommentar til henvendelse af 18/3-05 fra Medarbejdere ved Statsamtet Århus, og ministerens svar herpå 4 Spm. om kommentar til henvendelse 22/3-04 fra Bornholms Regi- onskommune, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om kommentar til henvendelse af 8/4-05 fra Dansk Landbrug, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om kommentar til henvendelse af 5/4-05 fra DA-Regionskontor Århus og LO Århus, og ministerens svar herpå 7 Spørgsmålet er tilbagetaget 8 Spm. om kommentar til henvendelse af 12/4-05 fra Dansk Blinde- samfund, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 9 Spm. om kommentar til forslag til ændring af § 54 fra Medarbejdere ved Statsamtet Århus, og ministerens svar herpå 10 Spm. om ministeren forventer, at de ansvarlige for beskæftigelsesin  d- satsen vil tilrettelægge en fælles varetagelse af sekretariatsbistanden, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 11 Spm. om, hvor mange ressourcer der vil blive afsat, til beskæftige  l- sesministeren , og ministerens svar herpå 12 Spm. om der i de kommende jobcentre bliver udarbejdet en løbende statistik over formidlingsindsatsen, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 13 Spm. om der bliver stillet de samme krav til sagsbehandlingsrutiner for såvel statslige som kommunale medarbejdere på formidlingso  m- rådet, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 14 Spm. om rådet inddrages i udviklingen af strategier, til beskæftige   l- sesministeren, og ministerens svar herpå 15 Spm. om, hvilke formkrav og frister der fastsættes for de mål, der vil være en del af jobcentrene, til beskæftigelsesministeren, og minist e- rens svar herpå 16 Spm. om redegørelse for, hvordan det udmeldte mål for beskæftige l- sesindsatsen vil blive grebet an, til beskæ  ftigelsesministeren, og mi- nisterens svar herpå 17 Spm. om den kommunale og statslige indsats skal lægge ministerens udmeldte mål til grund ved planlægning af indsatsen, til beskæftige l- sesministeren, og ministerens svar herpå 18 Spm. om oplysning af samtlige krav i lovgivningen, til beskæftige  l- sesministeren, og ministerens svar herpå
12 19 Spm. om på hvilket grundlag der vil ske udpegning af ledige med særlige behov, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 20 Spm. om, hvilke opgaver den kommunale revision varetager, til be- skæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 21 Spm. om, hvordan det er sikret, at den kommunale revision er uaf- hængig af kommunale interesser, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 22 Spm. om på hvi lken måde ministeren agter at udmønte bemyndige  l- sen i § 72,  til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 23 Spm. om, hvem der i forhold til den kommunale administration kan undersøge om den kommunale administration løser sine opgaver i overensstemmelse med lovgivningen, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 24 Spm. om offentliggørelse af uregelmæssig, til beskæftigelsesminist e- ren, og ministerens svar herpå 25 Spm. om sikring af, at den kommunale administration varetager sine opgaver i overensstemmelse med lovgivningen, til beskæftigelsesm  i- nisteren, og ministerens svar herpå 26 Spm. om tilsynet med den kommunale administration er tilstrækkelig, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 27 Spm. om, hvilke sanktioner der vil blive pålagt et jobcenter, til b e- skæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 28 Spm. om, hvilke initiativer der skal opprioriteres for at sikre fokus på rådighed på arbejdsmarkedet, til beskæftigelsesministeren, og min i- sterens svar herpå 29 Spm. om, hvilke initiativer der skal til for at sikre reglerne på rådi  g- hedsområdet, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 30 Spm. om Jobindsats.dk vil indeholde data om lediges rådighed, til beskæftigelsesministeren, og ministerens   svar herpå 31 Spm. om de midler, der efter § 49 afsættes af staten til de lokale b  e- skæftigelsesråd, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 32 Spm. om sikring af, at de midler ikke anvendes til finansiering af job- centrenes driftsopgaver, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 33 Spm. om der bliver hjemmel i loven til at stille krav til jobcentrene om at stille viden om virksomhedernes behov for arbejdskraft til rå- dighed for regionale myndigheder, til beskæftigelsesminist  eren, og ministerens svar herpå 34 Spm. om det forventede sagsantal i de 5 nye beskæftigelsesank  e- nævn, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 35 Spm. om, hvor mange sager det vil være overkommelig for hver afd  e- ling af beskæftigelsesanken  ævnene at løse, til beskæftigelsesminist e- ren, og ministerens svar herpå
13 36 Spm. om begrænsning i, hvem der kan udpeges til de nye beskæft i- gelsesnævn, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 37 Spm. om formanden udpeges blandt rådets medle mmer, til beskæft  i- gelsesministeren, og ministerens svar herpå 38 Spm. om sikring af vidensopsamling for så vidt angår blinde  - og svagsynede, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 39 Spm. om, hvordan den nødvendige ekspertise kan fasthol des i sekre- tariatsbetjeningen af Beskæftigelsesankenævnet, til beskæftigelse s- ministeren, og ministerens svar herpå 40 Spm. om kommentar til henvendelse af 19/4-05 fra Kommunernes Landsforening, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar he  r- 41 Spm. om kommentar til forslag til organisering af beskæftigelseso  p- gaven i kommunen fra Århus Kommune, til beskæftigelsesminist ren, og ministerens svar herpå 42 Spm. om, hvilke kriterier ministeren vil udvælge de kommende C  - centre ud fra, til beskæftigelse  sministeren, og ministerens svar herpå 43 Spm. om de kommende C-centre kan fungere som B-centre for om- kringliggende A-centre, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 44 Spm. om den manglende inddragelse af Beskæftigelsesrådet i forbi   n- delse med udpegning af A, B og C-centre, til beskæftigelsesminist  e- ren, og ministerens svar herpå 45 Spm. om, hvordan evalueringen af C-centrene frem til udgangen af 2010 skal finde sted, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 46 Spm. om økon omiske incitamenter til en målrettet og effektiv indsats for forsikrede ledige for C-centre, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 47 Spm. om, hvor mange driftsenheder der skal oprettes til at varetage driften af statens beskæftigelsesin  dsats, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 48 Spm. om, hvordan ministeren vil sikre ligestilling i beskæftigelse  s- indsatsen, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 49 Spm. om, hvordan kontrollen af centrenes administration af lønti l- skudsordningen skal organiseres, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 50 Spm. om skærpet tilsyn med den kommunale del af beskæftigelse s- indsatsen i forbindelse med løntilskud, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 51 Spm. om retningslinjerne for harmoniseringen af aktiveringsindsatsen for forsikrede og ikkeforsikrede, til beskæftigelsesministeren, og m  i- nisterens svar herpå 52 Spm. om der afsættes midler til analyseindsatsen i regionerne, til b  e-
14 skæftigelse  sministeren, og ministerens svar herpå 53 Spm. om, hvilke typer mål og resultatkrav der forventes udmeldt i det nye system, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 54 Spm. om, hvordan ministeren vil bruge erfaringerne fra evalueringen af de eksisterende samarbejdsforsøg i forhold til opbygningen af den nye beskæftigelsesstruktur, til beskæftigelsesministeren, og minist e- rens svar herpå 55 Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at det offentlige servicesy- stem understøtter rekruttering, jobs øgning m.v., til beskæftigelsesm   i- nisteren, og ministerens svar herpå 56 Spm. om det arbejdsmarkedspolitiske behov, til beskæftigelsesmin  i- steren, og ministerens svar herpå 57 Spm. om Arbejdsmarkedsrådet tilrettelæggelse af beskæftigelsesin d- satsen, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 58 Spm. om, hvordan ministeren sikrer at indsatsen mod flaskehalspro- blemer ikke begrænses til den indsats, der finansieres af den særskilte bevilling, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 59 Spm. om, hvorledes regler om udbetaling af midlerne fra den særlige bevilling fra beskæftigelsesregioner til jobcentrene, til beskæftige l- sesministeren, og ministerens svar herpå 60 Spm. om efter hvilke kriterier den statslige bevilling skal fordeles mellem de fire beskæftigelsesregioner skal fastsættes, til beskæftige l- sesministeren, og ministerens svar herpå 61 Spm. om, hvor der kan være risiko for, at helhedsvurderingen ved behandlingen af sociale sager delvist vil forsvinde, til beskæftige  l- sesministeren, og ministerens svar herpå 62 Spm. om, hvordan antallet af formandsafgørelser ikke stiger som konsekvens af det øgede antal sager, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 63 Spm. om, hvad begrundelsen er for at LO ikke skal udpege repræse  n- tanter til de sociale nævn, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 64 Spm. om, hvordan reglerne for fordelingen og anvendelse af bevillin- gen ved større afskedigelser og virksomhedslukninger skal fastlæ   g- ges, til beskæftigelsesminist  eren, og ministerens svar herpå 65 Spm. om kommentar til henvendelse af 27/4-05 fra medarbejdere ved Statsamtet Århus, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 66 Spm. om overgangen til jobcentret for kontant- og starthjælpsmodt  a- gere, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 67 Spm. om overvejelser om måleinstrumenter der vil blive benyttet i forbindelse med Jobindsats.dk, til beskæftigelsesministeren, og min  i- sterens svar herpå 68 Spm. om, hvilke forholdsregler der træffes   for at bevare den speciali-
15 serede viden på revalideringsområdet, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 69 Spm. om, hvor meget jobcentrene kan trække på VISO, til beskæft i- gelsesministeren, og ministerens svar herpå 70 Spm. om, hvem der har pligt til at underrette borgeren om klagemu- ligheder, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 71 Spm. om et jobcenter må benytte et mindre lokalt anvisningsfirma for en ledig med særlige problemer, til beskæftigelsesministeren, og m i- nisterens svar herpå 72 Spm. om, i hvilke særlige tilfælde et jobcenter kan blive fritaget fra et rammeudbud, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 73 Spm. om, hvilken procedure der benyttes når der ikke kan opnås enighed om hvilke mål, der  bør opstilles i regionen, til beskæftige   l- sesministeren, og ministerens svar herpå 74 Spm. om, hvordan de regionale beskæftigelsesråd inddrages, til b   e- skæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 75 Spm. om, hvor mange medarbejdere fra AF der vil blive overflyttet, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 76 Spm. om, hvor mange AF-ansatte der skal tilknyttes de respektive A, B og C-centre, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 77 Spm. om, hvor man i lovforslaget og i L 23 kan se, at der er foretaget en kønsvurdering, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 78 Spm. om ligestillingsarbejdet i den aktive arbejdsmarkedspolitik, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 79 Spm. om sikring af ligestillingspolitisk vurdering i forbindelse med udpegning af ledere, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 80 Spm. om, hvor specialfunktionen for kønsligestilling er placeret, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 81 Spm. om, hvordan det sikres at specialfunktionen for kønsligestilling bliver brugt af jobcentrene, til beskæftigelsesministeren, og minist  e- rens svar herpå 82 Spm. om, hvor ansvaret for implementering af viden og erfaringer fra arbejdet med kønsligestill ing ligger, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 83 Spm. om vidensoverførsel på området kønsligestilling, til beskæft i- gelsesministeren, og ministerens svar herpå 84 Spm. om, hvorledes overvågning vil ske i forbindelse med udpegni n- gen af de nye råd og udvalg i den nye styringsstruktur på beskæftige l- sesområdet, til ligestillingsministeren, og ministerens svar herpå 85 Spm. om jobcentre der har gode resultater, får store frihedsgrader til at udføre beskæftigelsesindsatsen, til beskæftigel sesministeren, og
16 ministerens svar herpå 86 Spm. om videregivelse af personoplysninger mellem to myndigheder vil kunne ske inden for rammerne af persondataloven, til beskæftige  l- sesministeren, og ministerens svar herpå 87 Spm. om beskæftigelsesregionen ka  n gribe ind, hvis der er alvorlige resultatproblemer i et jobcenter, til beskæftigelsesministeren, og m  i- nisterens svar herpå 88 Spm. om, koordineringen af virksomhedsopsøgende arbejde i omr å- der, hvor mange kommuner vil få det samme arbejdskraftopland, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 89 Spm. om, hvorfor de lokale beskæftigelsesråd ikke nedsættes af st a- ten og kommunalbestyrelsen i fællesskab, til beskæftigelsesminist e- ren, og ministerens svar herpå 90 Spm. om ændringer i beskæftigels esindsatsen hos et jobcenter med resultatproblemer, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 91 Spm. om, hvordan jobcentret agerer som én instans, til beskæftige l- sesministeren, og ministerens svar herpå 92 Spm. om, hvor mange forsikrede ledige der årligt forventes at skulle henvises fra et A-center til B-center, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 93 Spm. om en virksomhed vil kunne vælge, hvilket jobcenter den retter henvendelse til, til beskæftigelsesministeren, og min  isterens svar her- 94 Spm. om en forsikret ledig, der er henvist fra et A-center til et B- center, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 95 Spm. om der kan fastsættes nærmere regler om regnskabsaflæggelse og revision m.v., til beskæftig  elsesministeren, og ministerens svar herpå 96 Spm. om der kan gribes ind efter lovforslagets § 11, til beskæftige  l- sesministeren, og ministerens svar herpå 97 Spm. om den fælles varetagelse af opgaver i jobcentrene vil fordre af efteruddannelse af de statslige og kommunale medarbejdere, til be- skæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 98 Spm. om, hvor en klage over en medarbejder skal behandles, til be- skæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 99 Spm. om, hvordan der kan rettes op på andre  aktørers manglende opfyldelse af de lediges rettigheder, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 100 Spm. om Beskæftigelsesrådet i 2006 skal afgive indstilling til b   e- skæ  ftigelsesministeren om de regionale beskæftigelsesråds kontrakter for 2007, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 101 Spm. om formuleringerne i bemærkningerne, til beskæftigelsesmin i- steren, og ministerens svar herpå
17 102 Spm. om, hvordan man vil sikre sig et tilstrækkeligt datagrundlag fra kommunerne, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 103 Spm. om, hvilke initiativer jobcentrene vil tage, når der fra de regi o- nale beskæftigelsesråd udmeldes aktuelle flaskehalsområder, til b e- skæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 104 Spm. om ministeren påtænker at videreføre den nuværende regionale overvågning, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 105 Spm. om sikkerhed for bekæmpelse af flaskehalse, til beskæftige l- sesministeren, og ministerens svar herpå 106 Spm. om, hvordan andre aktører vil kunne inddrages i flaskehalsin d- satsen, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 107 Spm. om, hvilke opgaver andre kan løse i forbindelse med flaskehal s- indsatsen, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 108 Spm. om andre aktører der inddrages i løsningen af flaskehalsindsa  t- sen ved større afskedigelser eller virksomhedslukninger, til beskæft   i- gelsesministeren, og ministerens svar herpå 109 Spm. om, hvilket ansvar der ved hver kontakt påhviler jobcentret, t il beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 110 Spm. om, hvor mange personer, der årligt modtager sygedagpenge, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 111 Spm. om beskrivelse af de opgaver, som jobcentret løser i forhold til personer på sygedagpenge, til beskæftigelsesministeren, og minist   e- rens svar herpå 112 Spm. om, hvor stor en andel af de personer, der modtager sygedag- penge der skal møde op i jobcentret, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 113 Spm. om sikring af et højt ambitionsniveau, jf. »flere i arbejde «, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 114 Spm. om, hvor mange udbud af beskæftigelsesopgaver der har været udbudt i 2004, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 115 Spm. om anvendelsen af andre aktører i beskæftigelsesindsatsen vil blive øget, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 116 Spm. om det i det fremtidige beskæftigelsessystem bliver jobcentret, der skal gennemføre udbudsforretningen til  andre aktører, til beskæ   f- tigelsesministeren, og ministerens svar herpå 117 Spm. om aktørerne vil opleve det som nemmere eller vanskeligere at operere på markedet, hvor det er det enkelte jobcenter, der udbyder opgaven, til beskæftigelsesministeren, og mi  nisterens svar herpå 118 Spm. om at samle den ekspertise som AF systemet hidtidig har opnå- et i gennemførelsen af udbudsforretninger om inddragelse af andre aktø 119 Spm. om kommentar til henvendelse af 9/5 - 05 fra Bornholms Regi- onskommune, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
18 120 Spm. om kommentar til henvendelse af 6/5-05 fra Blinde og Svagsy- nedes Interessegruppe for Erhverv og Uddannelse, til beskæftige  l- sesministeren, og ministerens svar herpå 121 Spm. om kommentar til henvendelse af 13/5-05 fra Fagligt Fælles Forbund m.fl., til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 122 Spm. om, hvordan ministeren har mulighed for at pålægge jobcentr   e- ne at anvende andre aktører , hvis jobcentrets indsats er klart utilfreds- stillende, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 123 Spm. om oversendelse af teksten til den aftale som regeringen har indgået med Dansk Folkeparti om beskæftigelsesdelen, til beskæft i- gelsesministeren, og ministerens svar herpå 124 Spm. om forslagets ligestillingsmæssige konsekvenser, til beskæft i- gelsesministeren, og ministerens svar herpå 125 Spm. om, hvorledes man påtænker at sikre at integrere ligestilling i beskæftigelsesindsatsen, til be  skæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 126 Spm. om AF’s udviklingsarbejde med hensyn til metoder og værkt   ø- jer til at fremme ligestilling mellem kvinder og mænd i den aktive arbejdsmarkedspolitik videreføres, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 127 Spm. om, hvad ministeren konkret har gjort for at sikre, at beslut- ningstagerne i beskæftigelsessystemet husker reglerne i ligestilling  s- loven ved udpegning af ledere, til beskæftigelsesministeren, og min  i- sterens svar herpå 128 Spm. om en mere konkret redegørelse for, hvorledes specialfunkti o- nen kønsligestilling tænkes placeret og normeret, til beskæftigelse s- ministeren, og ministerens svar herpå 129 Spm. om, hvorledes ansvaret for at eksterne aktører også implemterer viden og erfaringer, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 130 Spm. om, hvorledes der skal skabes forbindelse mellem Beskæftige  l- sesministeriet/Arbejdsmarkedsstyrelsen og de regionale og lokale beskæftigelsesråd med hensyn til overførsel af viden på omr ådet kønsligestilling, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 131 Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 25/5 -05 om sam- rådsspørgsmål A, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 132 Spm. om kommentar til de konkrete forslag til ændringer til § 6 og § 8, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 133 Spm. om løbende overvågning af kønsaspektet i arbejdsmarkedsin   d- satsen, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 134 Spm. om kønsmæssig b   alance i de i § 36 foreslåede beskæftigelse   s- råd, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
19 Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 22 Samråds - spm.nr. Titel A Spm. om indsatsen for at afskaffe det kønsopdelte arbejdsmarked nedprioriteres, til beskæftigelsesministeren