Arbejdsmarkedsudvalget 2004-05 (2. samling)
L 22 Bilag 27
Offentligt
2763002_0001.png
Arbejdsmarkedsudvalget (2. samling)
Arbejdsmarkedsudvalget 2004-05 (2. samling)
L 22 - Bilag 27
Offentligt
Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg
Christiansborg
1240 København K
)n
ar
Ved Stranden 8
1061 København K
Tlf. 33 92 59 00
Fax 33 12 13 78
[email protected]
www.bm.dk
12 /0
3 1
MAJ 2005
L 22 Forslag til lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæfti-
gelsesindsats
Vedlagt sendes i 5 eksemplarer ændringsforslag til L 22, forslag til lov om
ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats, som jeg ønsker
at fremsætte.
Dette materiale er også sendt pr. etpost.
Vores sag
04-201-52
Bilag
Claus Hj rt Fr eriksen
Karen Ryder
L 22 - 2004-05 (2. samling) - Bilag 27: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
2763002_0002.png
Ændringsforslag (L 22)
Af beskæftigelsesministeren
Til § 14
1. I stk. 1, 2. pkt., indsættes efter "i relation til": "lov om danskuddannelse til voksne udlændinge
m.fl. samt opgaver i relation til".
[Opgaver i relation til lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. kan placeres i den
særskilte del af forvaltningen, der skal udføre beskæftigelsesindsatsen]
2. Stk. 2 og 3 udgår og i stedet indsættes:
"Stk. 2. Økonomiudvalget i kommunen skal varetage den umiddelbare forvaltning af kommunens
opgaver efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om aktiv socialpolitik, dog ikke kapitel 10
og 10 a, lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel samt de beskæftigelsesrettede opgaver efter
integrationsloven og ydelser knyttet hertil, dog ikke §§ 35-39.
Stk. 3. Ønsker kommunalbestyrelsen ikke at lade økonomiudvalget varetage de i stk. 2 nævnte
opgaver, kan den i stedet nedsætte et stående udvalg, der varetager disse opgaver. Udvalget kan
endvidere varetage den umiddelbare forvaltning af kommunens overordnede integrationspolitik,
kommunens opgaver i relation til lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl., den
kommunale erhvervspolitik samt de i stk. i nævnte vejledningsopgaver, medmindre disse opgaver
skal varetages i et kommunalt fællesskab eller lignende, jf. § 8 i lov om vejledning om valg af
uddannelse og erhverv. Udvalget kan ikke varetage andre opgaver. I kommuner med
mellemformsstyre, jf. § 65 i lov om kommunernes styrelse, kan et kommunalbestyrelsesmedlem,
der udpeges som formand for det stående udvalg, tillige udpeges som formand for et andet stående
udvalg.
Stk. 4. I kommuner med magistratsordning nedsætter kommunalbestyrelsen et udvalg til at rådgive
det magistratsmedlem, der varetager den umiddelbare forvaltning af de opgaver, der er nævnt i stk.
2. Udvalget rådgiver om forvaltningen af de opgaver, der er nævnt i stk. 2. Udvalget kan herudover
alene rådgive om forvaltningen af de opgaver, der er nævnt i stk. 3, 2. pkt."
Stk. 4 bliver herefter stk. 5.
[Opgaver i relation til lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. samt den overordnede
integrationspolitik kan placeres i det stående udvalg. Fravigelse af reglerne om formanden for et
stående udvalg i den kommunale styrelseslov. Fastsættelse af særlige regler for kommuner med
magistratsordning]
Til § 16
3. Paragraffen udgår.
[Ophævelse af sondringen mellem jobcentre, der varetager generelle serviceopgaver, og jobcentre,
der varetager særlige opgaver]
L 22 - 2004-05 (2. samling) - Bilag 27: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
2763002_0003.png
Til § 17
4. Paragraffen udgår.
[Ophævelse af sondringen mellem jobcentre, der varetager generelle serviceopgaver, og jobcentre,
der varetager særlige opgaver]
Til § 65
5. I paragraffen ændres "Told og Skat" til: "told- og skatteforvaltningen".
[Konsekvens af forslag til skatteforvaltningsloven (L 110)]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med den foreslåede ændring af lovforslagets § 14, stk. 1, gives kommunerne mulighed for
forvaltningsmæssigt at samle kommunens opgaver vedrørende danskuddannelse et sted. Dette vil
udgøre en lettelse for kontakten mellem kommune og borger for så vidt angår danskuddannelsen,
idet borgeren alene vil skulle henvende sig et sted — i jobcenteret.
Den foreslåede ændring hænger sammen med den foreslåede ændring af lovforslagets § 14, stk. 2,
3. pkt., der bliver stk. 3, 2. pkt., hvorefter kommunens opgaver vedrørende danskuddannelse kan
placeres i beskæftigelsesudvalget. Der henvises til det anførte vedrørende lovforslagets § 14, stk. 3,
2. pkt.
Formålet med lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. (danskuddannelsesloven) er at
bidrage til, at voksne udlændinge med udgangspunkt i deres individuelle forudsætninger og
integrationsmål opnår nødvendige dansksproglige kompetencer og viden om kultur- og
samfundsforhold i Danmark, så de kan blive deltagende og ydende medborgere på lige fod med
samfundets øvrige borgere. Danskuddannelsen skal endvidere bidrage til, at voksne udlændinge så
hurtigt som muligt efter at have fået opholdstilladelse i Danmark tilegner sig færdigheder i at forstå
og anvende det danske sprog og opnå kendskab til det danske arbejdsmarked, så de herved får
mulighed for at komme i beskæftigelse og bliver i stand til at forsørge sig selv.
På baggrund af dette formål har regeringen lagt stor vægt på at gøre danskuddannelsen mere
beskæftigelsesrettet. Dette har mange kommuner fulgt op på, bl.a. således at ansvaret for
danskuddannelsen og kontakten til udbyderne af danskuddannelse i dag typisk er forankret i
arbejdsmarkedsforvaltningen i kommunen.
Efter lovforslagets § 14, stk. 1, skal kommunalbestyrelsen drage omsorg for, at en særskilt del af
kommunens forvaltning alene udfører den kommunale beskæftigelsesindsats. Det fremgår af
lovforslaget, at kommunens opgaver vedrørende danskuddannelse er begrænset til henvisning til
danskuddannelse, jf. de specielle bemærkninger til lovforslagets § 13.
2
L 22 - 2004-05 (2. samling) - Bilag 27: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
2763002_0004.png
Det forhold, at alle opgaver vedrørende danskuddannelse kan samles i jobcenteret, er endvidere i
overensstemmelse med danskuddannelseslovens beskæftigelsesrettede formål. Forslaget medfører
ikke, at de opgaver, som kommunen kan vælge at lægge i forvaltningen, i øvrigt er omfattet af
denne lov.
Til nr. 2
Det foreslås, at lovforslagets § 14, stk. 2, deles op i to selvstændige stykker, således at
kommunalbestyrelsens mulighed for at nedsætte et stående udvalg fremgår af et selvstændigt stykke
(stk. 3.). Herudover foreslås følgende ændringer:
Til § 14, stk. 3, 2. pkt.
Det foreslås i stk. 3, at indsætte et nyt 2. punktum, hvorefter kommunalbestyrelsen gives mulighed
for at placere kommunens opgaver efter lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. i
beskæftigelsesudvalget, hvis kommunen vælger at nedsætte et sådant. Herved samles kommunens
opgaver vedrørende danskuddannelse a sted. Det forhold, at alle opgaver vedrørende
danskuddannelse kan samles i beskæftigelsesudvalget, er endvidere i overensstemmelse med
danskuddannelseslovens beskæftigelsesrettede formål.
Den foreslåede ændring hænger sammen med den foreslåede ændring af lovforslagets § 14, stk. 1,
hvorefter kommunens opgaver vedrørende danskuddannelse forvaltningsmæssigt kan samles i
jobcenteret. Der henvises i øvrigt til det anførte vedrørende ændring af lovforslagets § 14, stk. 1.
Efter lovforslaget skal økonomiudvalget — eller beskæftigelsesudvalget, hvis kommunen vælger at
nedsætte et sådant — bl.a. varetage den umiddelbare forvaltning af kommunens opgaver i
forbindelse med de beskæftigelsesrettede opgaver efter integrationsloven og ydelser knyttet hertil,
dog ikke §§ 35-39. Bestemmelsen i det fremsatte lovforslag indeholder ikke mulighed for, at
beskæftigelsesudvalget kan varetage andre opgaver på integrationsområdet.
Set i lyset af regeringens målsætning om at øge antallet af indvandrere i beskæftigelse findes det
imidlertid hensigtsmæssigt, hvis kommunerne får mulighed for at placere kommunens overordnede
integrationspolitik i beskæftigelsesudvalget. Det vil sige, at kommunen kan vælge, at
koordineringen af kommunens politiske strategi på integrationsområdet kan varetages af
beskæftigelsesudvalget. Ved at give denne mulighed sikres maksimal fokus på
beskæftigelsesperspektivet, når den samlede integrationsindsats planlægges.
Efter integrationslovens § 3 omfatter integrationsindsatsen boligplacering af flygtninge,
introduktionsprogrammer for udlændinge og almindelig integrationsindsats. Den samlede
integrationsindsats vedrører såvel den i integrationsloven fastsatte integrationsindsats samt en
almindelig integrationsindsats, som er en samlebetegnelse for de tiltag, der foretages af den
offentlige forvaltning indenfor f.eks. social-, sundheds-, bolig-, undervisnings- og
arbejdsmarkedsområdet med det formål at integrere flygtninge og indvandrere i det danske
samfund. Den samlede integrationspolitik omfatter derfor — ud over det i integrationsloven anførte —
bl.a. indsatsen mod ghettoer, kommunens indretning af dagtilbud i forhold til tosprogede børn og
kommunens integrationsrettede skolepolitik, som f.eks. modersmålsundervisning og spredning af
tosprogede til flere skoler.
3
L 22 - 2004-05 (2. samling) - Bilag 27: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
2763002_0005.png
Med den foreslåede ændring af lovforslagets § 14, stk. 3, 2. pkt., får kommunen mulighed for at
placere den overordnede integrationspolitik i beskæftigelsesudvalget. Det er imidlertid ikke hermed
hensigten, at udvalget skal varetage samtlige opgaver i forbindelse med integrationsindsatsen.
Udvalget vil have det overordnede ansvar for integrationspolitikken, herunder for koordinationen af
de tiltag, der iværksættes som led i den almindelige integrationsindsats. Derimod har andre konkrete
udvalg i kommunen ansvaret for tiltag, der iværksættes som led i den almindelige
integrationsindsats inden for de respektive udvalgs ansvarsområder. Eksempelvis vil spørgsmål
vedrørende modersmålsundervisning og spredning af tosprogede til flere skoler samt boligplacering
af flygtninge høre under et andet udvalg i kommunen end beskæftigelsesudvalget. Derimod vil det
være beskæftigelsesudvalget, der har ansvaret for koordinationen af tiltag på dette område med
tiltag på andre områder.
Til § 14, stk. 3, 4. pkt.
Det fremgår af lovforslagets § 14, stk. 2, at økonomiudvalget skal varetage den umiddelbare
forvaltning af beskæftigelsesområdet som defineret i bestemmelsen. Kommunalbestyrelsen kan dog
vælge at nedsætte et stående udvalg, der varetager denne opgave, jf. § 14, stk. 2, 2. pkt., der bliver
stk. 3, 1. pkt. Bestemmelsen indebærer, at et sådant stående udvalg skal være forskelligt fra andre
stående udvalg. Heri ligger, at der ikke kan være fuldt personsammenfald mellem det stående
udvalg, der skal varetage beskæftigelsesområdet, og andre stående udvalg i kommunen.
Det forslås i 4. pkt., at et kommunalbestyrelsesmedlem, der udpeges som formand for
beskæftigelsesudvalget i en kommune med mellemformsstyre, jf. § 65 i lov om kommunernes
styrelse, tillige kan udpeges som formand for et andet stående udvalg.
Efter § 65 i lov om kommunernes styrelse består økonomiudvalget i kommuner med
mellemformsstyre af kommunalbestyrelsens formand, der tillige er formand for udvalget, og
formændene for de stående udvalg samt eventuelt et yderligere antal kommunal-
bestyrelsesmedlemmer. Formændene for de stående udvalg vælges af kommunalbestyrelsen ved
forholdstalsvalg, der har virkning for hele valgperioden, og intet kommunalbestyrelsesmedlem kan
vælges til mere end en udvalgsformandspost.
Bestemmelsen fraviger for så vidt angår formandsposten for beskæftigelsesudvalget reglen i § 65,
stk. 3, 2. pkt., i lov om kommunernes styrelse, hvorefter intet kommunalbestyrelsesmedlem kan
udpeges til mere end en udvalgsformandspost.
Målet med bestemmelsen er at undgå, at der med forslaget til § 14, stk. 3, for kommuner med både
mellemformsstyre og delt administrativ ledelse, jf. § 64 a i lov om kommunernes styrelse, gøres
særlige begrænsninger i mulighederne for at indrette kommunens administration.
Bestemmelsen giver således mulighed for, at formanden for beskæftigelsesudvalget i en kommune,
der har mellemformsstyre, herunder mellemformsstyre og delt administrativ ledelse, samtidig kan
bestride al anden udvalgsformandspost.
Efter § 64 a i lov om kommunernes styrelse om delt administrativ ledelse har formændene for de
stående udvalg den øverste daglige ledelse af den del af kommunens administration, der varetager
udvalgets forvaltningsområder. Bestemmelsen indebærer derfor, at et kommunalbestyrelsesmedlem,
der både er formand for beskæftigelsesudvalget og et andet stående udvalg, leder administrationen
-
af begge udvalgs områder, der således kan varetages i 6 1 forvaltning. Forslaget ændrer ikke på, at
4
L 22 - 2004-05 (2. samling) - Bilag 27: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
2763002_0006.png
kommunalbestyrelsen fortsat skal drage omsorg for, at en særskilt del af kommunens forvaltning
alene skal udføre den kommunale beskæftigelsesindsats, jf. lovforslagets § 14, stk. 1.
For tiden har Københavns, Odense og Aalborg Kommuner mellemformsstyre med delt
administrativ ledelse.
I kommuner, der har mellemformsstyre, men ikke delt administrativ ledelse, har borgmesteren den
daglige ledelse af kommunens administration, og forslaget til § 14, stk. 3, indebærer således ikke
for disse kommuners vedkommende nogen begrænsninger i mulighederne for at indrette den
kommunale administration. Det er dog anset rigtigst også at lade bestemmelsen gælde disse
kommuner, således at de også gives mulighed for at udpege formanden for beskæftigelsesudvalget
til yderligere &I udvalgsformandspost.
Valget af udvalgsformænd i kommuner med mellemformsstyre sker efter de nærmere regler i § 65,
stk. 2 og 3, i lov om kommunernes styrelse efter forholdstalsvalg, og bestemmelsen indebærer i
øvrigt ingen ændringer af disse bestemmelser.
Til § 14, stk. 4
Det foreslås, at lovforslagets § 14, stk. 3, der bliver stk. 4, ændres, så der i kommuner med
magistratsordninger ikke stilles krav om, at borgmesteren eller et andet medlem af magistraten
alene skal varetage den umiddelbare forvaltning af de opgaver, der er nævnt i § 14, stk. 2. I stedet
stilles der krav om, at kommunalbestyrelsen i styrelsesvedtægten for kommunen nedsætter et
udvalg til at rådgive det magistratsmedlem, der varetager den umiddelbare forvaltning af de nævnte
opgaver. Udvalget rådgiver om disse opgaver. Udvalget kan herudover rådgive om de opgaver, der
er nævnt i § 14, stk. 3, 2. pkt., i det omfang vedkommende magistratsmedlem også varetager den
umiddelbare forvaltning af disse opgaver. Udvalget kan ikke rådgive om andre opgaver. Den
umiddelbare forvaltning af kommunens anliggender i kommuner med magistratsordning varetages
af magistratsmedlemmerne, og alle udvalg i sådanne kommuner har således alene rådgivende
funktioner.
Forslaget ændrer ikke på, at kommunalbestyrelsen fortsat skal drage omsorg for, at en særskilt del
af kommunens forvaltning alene skal udføre den kommunale beskæftigelsesindsats, jf. lovforslagets
§ 14, stk. 1.
For tiden har Århus Kommune magistratsstyre.
Til nr. 3 og 4
Det foreslås, at sondringen mellem jobcentre, der varetager generelle serviceopgaver, jf.
lovforslagets § 16, og jobcentre, der herudover varetager særlige opgaver, jf. § 17, ophæves. Disse
bestemmelser udgår derfor.
Ændringen indebærer, at jobcentre i alle kommuner kan løse alle opgaver i beskæftigelsesindsatsen.
Det vil derfor ikke længere være nødvendigt, at personer, der er omfattet af § 2, nr. 1, i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats (personer, der har ret til arbejdsløshedsdagpenge m.v.), og som har 6
måneders sammenlagt ledighed eller har behov for en særlig indsats tidligere, skal henvises til et
jobcenter i en anden kommune.
5
L 22 - 2004-05 (2. samling) - Bilag 27: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
2763002_0007.png
Til nr. 5
Med skatteministerens forslag til skatteforvaltningsloven (L 110) foreslås det at samle forvaltningen
af lovgivning om indkomstskat, moms, punktafgifter, told, arbejdsmarkedsbidrag og lignende
retlige ydelser til det offentlige i en enhedsforvaltning i statsligt regi. Dannelsen af
enhedsforvaltningen indebærer en afskaffelse af den kommunale skatteforvaltning, og den nye
enhedsforvaltning betegnes "told- og skatteforvaltningen". Som følge heraf foreslås "Told og Skat"
ændret til "told- og skatteforvaltningen".
6