Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 111 af 3. maj 2005 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (L 22). Spørgsmål nr. 111: Ministeren bedes beskrive de opgaver, som jobcentret løser i forhold til pe r- soner på sygedagpenge? Svar:   På syged agpengelovens område vil de opgaver, der skal varetages i jobcent e- ret, være opgaver i forbindelse med opfølgning med henblik på at bevare den sygemeldtes tilknytning til arbejdsmarkedet. Jobcentrene skal således varetage den første opfølgning senest inden    udgan- gen af 8. uge og den løbende opfølgning, udarbejde opfølgningsplan, koo   r- dinere indsatsen med andre relevante aktører mv. Ved opfølgningen skal der tages stilling til behov for behandling, optræning, revalidering eller andre former for hjælp til den s  yge. Opfølgningen indebærer bl.a., at jobcenteret ud fra en konkret vurdering inddrager f.eks. den praktiserende læge og arbejdsgiveren i indsatsen for at arbejdsfastholde den sygemeldte. Opfølgningen indebærer også, at jobcenteret koordinerer indsa tsen i forhold til andre dele af den kommunale forvaltning eksempelvis ved behov for an- den indsats end den arbejdsmarkedsrettede indsats. Har en afprøvning af den sygemeldtes arbejdsevne eksempelvis vist, at den syge ikke vurderes at kun- ne blive erhvervsaktiv igen, skal jobcenteret indstille, at der rejses sag om førtidspension i den del af forvaltningen, der har ansvar for førtidspens  ion.   Endvidere vurderer jobcenteret i tilknytning til opfølgningen, om en syg e- dagpengemodtager kan genoptage arbejdet helt eller delvist. Det er også jobcenterets opgave at vurdere , om der er grundlag for forlæ  n- gelse af sygedagpenge ud over 52 uger. Jobcentret indstiller herefter til den del af forvaltningen, der har ansvaret for ydelsen, hvis der skal ske forlæ  n- gelse. Maj 2005 Vores sag 04-201-52/101-0012