Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 125,   nr. 126 og nr. 128 – nr. 130 af 19. maj 2005 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (L 22). Spørgsmål nr. 125: Ad svaret på spørgsmål 48 Vil ministeren konkretisere, hvorledes man påtænker at    sikre, at de gode er- faringer med at integrere ligestilling i beskæftigelsesindsatsen også rent fa   k- tisk overføres til de nye jobcentre, herunder ikke mindst C -centrene. Spørgsmål nr. 126: Ad svaret på spørgsmål 78 Vil ministeren konkretisere, hvorledes AF's udviklingsarbejde med hensyn til metoder og værktøjer til at fremme ligestilling mellem kvinder og mænd i den aktive arbejdsmarkedspolitik videreføres som et samlet udviklingsarbe j- de, der får konsekvenser for alle kommuner? Spørgsmål nr. 128: Ad svaret på spørgsmål 80 Vil ministeren give en mere konkret redegørelse for, hvorledes specialfun k- tionen kønsligestilling tænkes placeret og normeret? Spørgsmål nr. 129: Ad svaret på spørgsmål 82 Vil ministeren konkretisere, hvorledes ansvaret for at eksterne aktører også implementerer viden og erfaringer fra arbejdet med kønsligestilling i den a k- tive beskæftigelsesindsats? Spørgsmål nr. 130: Ad svaret på spørgsmål 83 Vil ministeren konkretisere, hvorledes der skal skabes forbindelse mellem Beskæftigelsesmin  isteriet/Arbejdsmarkedsstyrelsen og de regionale og loka- le beskæftigelsesråd med hensyn til overførsel af viden på området kønsl i- gestilling? Svar:   Arbejdsmarkedsstyrelsen er i øjeblikket i gang med at overveje, hvordan e r- faringerne fra AF’s mainstreamingsarbejde kan nyttiggøres og udvides til at gælde for såvel forsikrede som ikke forsikrede efter kommunalr   eformen. Princippet for ligestillingsindsatsen i det nye system vil være mainstre  aming.   Det betyder, at alle jobcentre skal arbejde med ligestilling i deres service overfor borgerne. Maj 2005 Vores sag 04-201-52/101-0012
2/2 Som det fremgår af mit svar på spørgsmål 121, vil den viden, ligestilling s- konsulenter i dag har, blive videreført og tilpasset til det nye s ystem. Det vil blive sikret bl.a. ved oprettelse af en eller flere specialfunktioner, der vil få til opgave at understøtte ligestillingsindsatsen i såvel B  - som C-jobcentre. Specialfunktionernes opgave vil være at understøtte jobcentrenes faglige a   r- bejde på ligestillingsområdet, herunder netværksskabelse, udarbejdelse af i n- formationsmateriale og rådgivning af alle jobcentre om ligesti llingsopgaver i beskæftigelsesin  dsatsen. De kommende jobcentre skal – som det også sker i dag i de nuværende AF - regioner – videregive deres viden om særlige lig estillingsproblemstillinger til de eksterne aktører i forbindelse med udbud og efterfølgende opfølgning på indsatsen. I forbindelse med opfølgning på beskæftigelsesindsatsen vil der i den ko m- mende struktur være en generel overvågning af udviklingen på arbejdsma r- kedet. Til brug for dette har Arbejdsmarkedsstyrelsen udviklet Jobind- sats.dk., hvor mange data bl.a. er opdelt på køn. Jobindsats.dk er under for  t- sat og løbende u dvikling. Beskæftigelsesregionerne vil bl.a. ved hjælp af Jobindsats.dk følge op på st a- tens og kommunernes beskæftigelsesindsats   i jobcentrene med henblik på at sikre resultater og effekter af indsatsen, herunder vedrørende ligesti lling. Overvejelserne om, hvordan den øvrige forbindelse mellem det centrale, r e- gionale og lokale niveau vil være med hensyn til overførsel af viden på o m- rådet kønsligestilling, indgår i de overvejelser, der for tiden er om den fre   m- tidige organisering af ligestillingsarbejdet i den nye struktur.