Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 4 af 23. marts fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (L 22 – bi- lag 7) Spørgsmål nr. 4: Ministeren bedes kommentere henvendelse af 22. marts 2005 fra Bornholms Regionskommune, jf. L 22 - bilag 7. Svar:   Bornholms Regionsråd ønsker, at det lokale b eskæftigelsesråd på Bornholm får samme sammensætning og tillægges de samme opgaver og ansvar som de regionale beskæftigelsesråd. Hvis disse ønsker ikke kan imødekommes, lægger regionsrådet vægt på, at der sik  res repræsentation fra Bornholms Re- gionskommune og de bornholmske faglige organisationer ved udpegning af medlemmer til det regionale beskæftigelsesråd. De fire nye statslige beskæftigelsesregioner følger den nye generelle regi- onsstruktur med undtagelse af beskæftigelsesregionen for Hovedstaden og Sjælland, som omfatter Region Hovedstaden og Region Sjælland. I hver be- skæftigelsesregion nedsættes et regionalt beskæftigelsesråd. Regionsstrukt u- ren er generelt fastlagt ud fra behovet for større fagligt bæredygtige regiona- le enheder på beskæftigelsesområdet og naturligt sammenhæ  ngende arbejds- kraftoplande. Det regionale beskæftigelsesråd i beskæftigelsesregionen for Hovedstaden og Sjælland består af en formand og 42 andre medlemmer. Da beskæ ftigel- sesregionen omfatter to regioner, er rådet dobbelt så stort som de øvrige r  e- gionale beskæftigelsesråd. Kommunerne i beskæftige lsesregionen, herunder Bornholms Regionskommune, indstiller i forening 10 medlemmer til det re- gionale beskæftigelsesråd. DA og LO indstiller li geledes hver 10 medlem- mer til rådet. Jeg finder det naturligt, at både kommunerne og arbejdsmark  e- dets parter i deres indstilling af medlemmer til rådet tager hensyn til, at fo r- skellige geografiske områder og arbejdsmarkedsområder med særlige b  e- skæftigelsesmæssige problemer inden for regionen bliver repræsenteret i rå- det. Beskæftigelsesregionerne og de regionale beskæftigelsesråd skal overvåge udviklingen på arbejdsmarkedet og følge op på resultater og effekter af in  d- satsen i jobcentrene samt løse en række tværgående beskæftigelsespolitiske opgaver. April 2005 Vores sag 04-201-52/101-0012
2/3 Overvågningen af udviklingen på arbejdsmarkedet skal baseres på en nati   o- nal overvågningsstrategi med anvendelse af landsdækkende standard iserede metoder og redskaber. Overvågningen skal bidrage med viden om, hvo r de fremtidige job findes, hvor der er jobåbninger og på hvilke områder, der er aktuelle og potentielle flaskehalsproblemer. Denne viden om arbejdsmarke- det skal gøres tilgængelig og anvendelig for bl.a. de lokale jobcentre og un- derstøtte både jobcentrenes  beslutnings- og planlægningsprocesser og med- arbejdernes konkrete indsats for borgere og virksomheder. Beskæftigelsesregionen for Hovedstaden og Sjælland og det regionale be- skæftigelsesråd har ansvaret for overvågningen af udviklingen på det regi   o- nale arbejdsmarked, herunder på Bornholm. Det lokale jobcenter på Bor  n- holm har således ikke til o pgave at foretage overvågningen af udviklingen på det lokale arbejdsmarked. Der er derfor ikke - som ønsket af Bornholms Re- gionskommune - behov for at tilføre jobcenteret særlige statslige midler her- til. Beskæftigelsesregionen skal tilrettelægge overvågningen af udviklingen på arbejdsmarkedet i regionen, så der tages hensyn til, at Bornholm u dgør et særligt arbejdsmarked og således, at viden om udviklingen på det bornh  olm- ske arbejdsmarked er anvendelig for jobcentret på Bornholm i indsatsen for borgere og virksomheder. Beskæftigelsesregionens overvågning af udvikli n- gen på det regionale arbejdsmarked må bygge på dialog og samarbejde med de lokale jobcentre i regionen, herunder med jobcentre med særlige beskæf- tigelsesmæssige problemer og udfordringer som det bornholmske. Beskæftigelsesregionens og rådets opfølgning på resultater og effekter af jobcentrenes indsats og løsning af tværgående beskæftigelsespolitiske pr o- blemer må ligeledes blandt andet bygge på dialog med jobcentrene og de l  o- kale beskæftigelsesråd i regionen. F.eks. må beskæftigelsesregionens opgave med at sikre, at de lokale jobcentre har adgang til viden om særlige indsats- områder, baseres på en afdækning af b  ehovene i jobcentrene i regionen, her- under på Bor nholm. For så vidt angår områderne handicap, kønsl   igestilling og det etniske område skal der gøres opmærksom på, at borgerkontakten på handicap og det etniske område ligger i jobcentrene. Dermed er det de l okale jobcentre, der skal va- retage sagsbehandlingen på begge områder. For at kunne løse opgaverne kan jobcentrene i en række situationer have be- hov for at kunne trække på specialistviden. Beskæftigelsesregionerne skal sikre, at specialistviden om særlige indsatsområ der stilles til rådighed for jobcentrene. Allerede fra kommunalreformens ikrafttræden vil der blive etableret specialistfunktioner i forhold til handicapområdet, det etniske o m- råde og kønsligestillingsområdet. Opgaverne i de nye specialistfunktioner vil være at rådgive og vejlede me d- arbejderne i jobcentrene om indsatsen på b estemte områder. Herudover kan opgaverne bestå i opkvalificering af jobcentrene inden for særlige indsat s- områder eller i at tage tværgående initiativer for at styrke indsats  en i regio- nen. Det lokale jobcenter på Bornholm vil kunne trække på specialfunkti  o- nernes ressourcer på lige fod med de øvrige jo bcentre.
3/3 Bornholms Regionsråd forudsætter endvidere, at der etableres et B -jobcenter på Bornholm. Jeg har tidligere over for B ornholms Regionskommune tilken- degivet, at jeg er positivt stemt over for ønsket om, at det fælles jobcenter mellem staten og regionskommunen etableres som et af de ca. 40 B-job- centre. Indgåelse af aftaler om etablering af jobcentre må imidlertid afvente   Folke- tingets vedtagelse af den ny lovgivning på beskæftigelsesområdet og drøfte  l- ser mellem staten og de enkelte kommuner. I foråret 2005 indleder Arbejd s- markedsstyrelsen således en dialog med alle de nye kommuner, herunder Bornholms Regionskommune, om den overordnede proces frem mod etable- ring af jobcentrene. På baggrund af blandt andet denne di alog vil jeg ultimo 2005/primo 2006 udmelde placeringen af A-, B- og C-jobcentre. Der vil her- efter blive indgået aftaler om etableringen af de forskellige typer job centre med kommunerne. Jeg kan derfor ikke på nuværende tidspunkt oplyse, hvilken type jobcenter der vil blive etableret på Bornholm, men jeg er som nævnt positivt in dstillet over for, at der etableres et B-jobcenter på Bornholm.