Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 5 af 12. april 2005 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (L 22 – bilag 10). Spørgsmål nr. 5: Ministeren bedes kommentere henvendelse af  8. april 2005 fra Dansk Landbrug, jf. L 22 - bilag 10. Svar:   Dansk Landbrug skriver i brevet af 8. april 2005, at man kan følge de over- ordnede intentioner i lovforslaget, idet man dog finder, at staten alene skal stå for de generelle rammer og bestemmelser, mens kommunerne skal have det udøvende ansvar. Dansk Landbrug finder det uheldigt, at der etableres jobcentre på flere niveauer, ligesom man finder det principielt mindre he n- sigtsmæssigt, at der etableres organer på regionsplan, der skal overvåge og følge arbejdsmarkedet. Dansk Landbrug foreslår at blandt andet  opgaver, der omfatter rådighed svurderinger m.v. for forsikrede ledige, overføres fra a- kasserne til de kommende jobcentre. Med henblik på en forbedret kontakt mellem beskæftigelsesindsatsen og landbrugserhvervet vil Dansk Landbrug over for kommunalbestyrelserne arbejde for at blive repræsenteret i de lokale beskæftigelsesråd i de områder, hvor landbruget især har en væsentlig b  e- skæftigelsesmæssig betydning.    Med lovforslaget udmøntes den del af aftalen mellem regeringen og Dansk Folkeparti om en kommunalreform, der vedrører beskæftigelsesområdet, og aftalen betyder en grundlæggende ændring af organiseringen af beskæftigel- sesindsatsen. Lovforslaget betyder, at de ansvarlige for beskæftigelsesindsatsen i jobcente- ret er kommunalbestyrelsen for så vidt angå  r kommunale målgrupper og st a- ten for så vidt angår statslige målgrupper. Regeringen havde gerne set en s   å- kaldt énstrenget indsats, men lovforslaget er resultatet af den politiske fo r- handlingsproces og et ønske om at få bred politisk opbakning til den fremt i- dige organisering af indsatsen. Det fremgår af lovforslaget, at der skal etableres jobcentre i alle kommuner, således at den fremtidige indsats vil blive varetaget i et sammentænkt a r- bejdsmarkedssystem med fokus på en sammenhængende indsats på tværs af målgrupper og tæt på borgerne: Virksomheder, uddannelsessøgende, beskæ  f- tigede og ledige. Med lovforslaget opnår vi således én indgang for alle ledige og andre, der har brug for hjælp til jobsøgning m.v. og én indgang for vir k- somheder, der mangler arbejdskraft eller vil bidrage til et mere rummeligt April 2005 Vores sag 04-201-52/101-0012
2/2 arbejdsmarked. Vi får et samlet arbejdsmarkedssystem med lokal forankring tæt på borgerne. Resultatet er blevet én indgang for alle   - nemlig de lokale jobcentre, hvor kommunale og statslige medarbejder arbejder sammen om beskæftigelsesindsatsen. Det er alene i forhold til en mindre gruppe af forsik- rede ledige, at det har betydning, hvilken type af jobcenter der etableres i kommunen.    Den beskæftigelsespolitik, der skal føres her i landet, bestemmes af regerin- gen og Folketinget, og det er derfor nødvendigt med en statslig styring og overvågning for at vide, hvad der sker rundt om i landet i forhold til opgaver, der går på tværs af kommunale græ  nser. Det er fundet mest hensigtsmæssigt, at den statslige opgave med at overvåge og analysere udviklingen på a  r- bejdsmarkedet samt overvåge og følge op på beskæftigelsesindsatsen i jo  b- centrene varetages i de 4 nye beskæftigelsesregioner. Dette giver mulighed for et vigtigt samspil mellem det lokale, det regionale og det statslige niveau med dialog om mål og resu ltater. Der er ikke med lovforslaget ændret på a -kassernes nuværende opgaver i form af udbetaling af dagpenge og rådighedsvurdering samt rådgivning, ve  j- ledning og service over for medlemmerne. Dette er en følge af, at der med kommunalreformen alene ændres ved varetagelsen af de offentlige opgaver og den offentlige service. Jeg har noteret mig, at Dansk Landbrug vil arbejde for at blive repræsenteret i LBR især i de områder, hvor landbruget har en væsentlig beskæ ftigelses- mæssig betydning. Jeg kan henvise til mulighederne for, at der i LBR kan indgå op til 2 medlemmer fra relevante lokale foreninger. Disse udpeges e f- ter indstilling fra de øvrige medlemmer af rådet i forening.