Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 50 af 27. april 2005 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (L 22) Spørgsmål nr. 50: Beskæftigelsesministeriet har ifølge Rigsrevisionsrapporten oplyst, "at tilsy- net med administrationen af den statslige beskæftigelsesindsats vil blive skærpet med de lovforslag, der fremsættes på ministeriets område i forbi  n- delse med kommunalreformen. Der vil fremover blive foretaget praksisun- dersøgelser også for indsatsen vedrørende forsikrede ledige" (pkt 137 i ra p- porten). Forestiller ministeren sig et skærpet tilsyn med den kommunale del af beskæftigelsesindsatsen i forhold til overholdelse af lovgivning og i for- bindelse med anvendelse af et statsligt tilskud til løntilskud? Hvordan skal tilsynet foregå, når kommunale   medarbejdere tager sig af forsikrede ledige i henholdsvis B og C-centre? Og hvordan skal det sikres, at tilsyn og praksis- undersøgelser mv. ikke kun berører en del af et jobcenter? Svar:   Det er den kommunale revision, der i første instans sikrer at kommunerne i deres administration af beskæftigelseslovgivningen overholder betingelserne for at opnå statsrefusion. Den kommunale revisions opgaver og min isteriets tilsyn med kommunernes administration fremgår også af besvarelsen af spørgsmål 20, hvortil der  henvises. Ministeriets tilsyn med den kommunale del af beskæftigelsesindsatsen vil være som nu, hvor det er den kommunale revision, der fører tilsyn med kommunernes administration af beskæftigelsesindsatsen, herunder admini- strationen af løntilskud med statsligt tilskud, efter de regler, der er fastsat i den fællesministerielle regnskabs- og revisionsbekendtgørelse1. Den fremtidige tilsynsmodel vil i samarbejde med Rigsrevisionen blive til- passet styringen af det nye beskæftigelsessystem. Bl.a. er det forudsat, at re- visionsmodellen kan skærpes således, at der fastsættes årlige fokusområder for den finansielle revision, herunder omfanget af stikprøver af sager, f.eks. personsager, projektsager m.v. afhængigt af omfanget af kommunens refusi- oner på de pågælde  nde områder. 1Bekendtgørelse nr. 119 af 24. februar 2005 om statsrefusion og tilskud, samt regnskabsaflæggelse og revision på Socialministeriets, Beskæftigelsesministeriets, M inisteriet for Flygtninge, Indvandrere og Integrations og Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggenders ressortområder Maj 2005 Vores sag 04-201-52/101-0012
2/2 Staten og kommunalbestyrelsen har ansvaret for den samlede beskæftigelses- indsats. De ansvarlige for beskæftigelsesindsatsen i jobcenteret er således kommunalbestyrelsen for så vidt angår kommunale målgrupper og staten for så vidt angår statsli  ge målgrupper. Tilsynet med administrationen af indsa t- sen varetages som i dag. For så vidt angår forvaltningen i C  -centrene forudsættes tilsynet med C- centrenes samlede beskæftigelsesindsats med de tilpasninger, der er nævnt ovenfor fremover varetages efter den tilsynsmodel, der i dag er gældende for kommunerne. Tilsyn med administrationen i de øvrige jobcentre vil ske, så- ledes at den del af beskæftigelsesindsatsen som kommunerne er ansvarlig for vil ske som anført ovenfor. Beskæftigelsesministeriet vil fortsat føre tilsyn med administrationen af den del af indsatsen, der vedrører de forsikrede le- dige. Vedr. spørgsmålet om praksiskoordinering kan jeg oplyse følgende: Det er i socialministerens lovforslag nr. L 39 om ændring af lov om retssik- kerhed og administration på det  sociale område og andre love foreslået i   § 1 , nr. 52, at Ankestyrelsen på landsplan har pligt til at koordinere, at afgørelser, som kan indbringes for Ankestyrelsen, de sociale nævn og beskæftigelsesan- kenævnene, træffes i overensstemmelse med lovgivningen. Dvs. at ankesty- relsen bl.a. får pligt til at praksiskoordinere jobcentrenes afgørelser. Ankestyrelsen skal ifølge forslaget følge praksis i kommunerne, de sociale nævn og beskæftigelsesankenævnene og vejlede om ankeinstansernes prak- sis. Jeg har bedt socialministeren om i ændringsforslag til L 39 at medtage den præcisering, at Ankestyrelsen også skal følge praksis i staten i jobcen t- rene. I samme lovforslags § 1 , nr. 54 foreslås, at de sociale nævn og beskæftige l- sesankenævnene har pligt til inden for sit område at koordinere, at afgøre l- ser, som indbringes for nævnet, træffes i overensstemmelse med lovgivnin- gen. Dvs. at beskæftigelsesankenævnet får pligt til at koordinere jobcentr e- nes afgørelser. Ifølge forslaget skal nævnet som led i denne koordinering følge praksis i kommunerne og nævnene og vejlede om ankeinstansernes praksis. Jeg har bedt socialministeren om i ændringsforslag til L 39 at medtage den præcise- ring, at nævnet også skal følge praksis i staten i jobcentrene. Hermed kommer der et skærpet juridisk tilsyn med de afgørelser, der træffes i jobcentrene, og det skulle være sikret, at praksiskoordineringen kommer til at berøre hele jobcenterets afgørelser.