Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 55 af 27. april 2005 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (L 22) Spørgsmål nr. 55: Hvert år foretages omkring 800.000 nyansættelser i de danske virksomheder. Hvert år nedlægges ca. 300.000 job, og hv ert år opstår et tilsvarende antal nye job. Langt hovedparten af jobomsætningen i Danmark fungerer i dag smidigt og effektivt. Hvordan vil ministeren sikre, at det offentlige service- system også fremover understøtter størst mulig gennemsigtighed på jobma  r- kedet og understøtter rekruttering, jobsøgning og formidling af arbejdskraft på tværs af faggrænser og kommunegrænser? Svar:   Det offentlige servicesystem på beskæftigelsesområdet vil fortsat sikre størst mulig gennemsigtighed på jobmarkedet og understøtt e rekruttering, jobsøg- ning og formidling af arbejdskraft på tværs af faggrænser og kommunegræ n- ser. Metoderne hertil videreudvikles konstant for at opnå optimalt match mellem udbud og efterspørgsel af arbejdskraft, herunder også overvågning af og aktiv indgriben ved flaskehals- og paradoksproblemer. Hvis virksomhederne ikke kan finde kvalificeret arbejdskraft, kan de altid henvende sig i et jobcenter. Virksomhederne kan frit vælge mellem jobcent- rene. Jobcentrene har stærke incitamenter til at yde virksomhederne den bedst mulige service og bistå med rekruttering og formidling af kv alificeret arbejdskraft. Dette hænger sammen med, at god virksomhedsservice og et godt tillidsfuldt samarbejde er den helt centrale grundforudsætning for, at jobcentret kan løse sine opgaver og sikre, at ledige får job, og at færrest m u- lige hænger fast i langtidsledighed. Jobcentret vil derfor have stærke incita- menter til at formidle den bedste arbejdskraft til virksomhederne, uanset om virksomheden ligger indenfor kommunegrænsen eller i nabokommunen, og dette gælder uanset, om de ledige, der formidles, er borgere i kommunen el- ler ej. De digitale redskaber, herunder Jobnet og kommende digitale oversigtsværk- tøjer, der belyser, hvor de ledige job findes, er et centralt element i denne tværgående rekruttering og formidling. Redskaberne benyttes af beskæftig e- de, ledige, virksomheder og myndigheder, og går på tværs af administrative grænser og dækker alle fagområder. Maj 2005 Vores sag 04-201-52/101-0012
2/22 Hver dag er der 10-14.000 stillinger i Jobnet, hvor 200.000 brugere hver uge gennemsnitligt ca. 900.000 gange åbner en jobanno nce. Det fleksible arbejdsmarked i Danmark og Jobnet som landsdækkende re- krutteringsværktøj kombineret med stærke incitamenter i jobcenteret til god virksomhedsservice vil sikre, at rekruttering og formidling ikke kan ”spærres inde” af kommunegrænser. Jobcentrene og beskæftigelsesregionerne skal i deres opgaveløsning sætte særlig fokus på flaskehals - og paradoksproblemer. Jobcentrene vil følge op på jobannoncer, der ikke besættes via traditionelle ka naler og tilbyde virk- somhederne at formidle ledig arbejdskraft. Og jobcenteret vil pålægge de l e- dige at søge job, som de ledige ikke selv finder frem til. Beskæftigelsesregionerne vil løbende overvåge arbejdsmarkedet og ivær k- sætte initiativer ved mis-match situationer. Regionerne tildeles egne midler til at modvirke flaskehalse og afhjælpe ledighed ved større virksomhedsluk- ninger.