Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 65 af 28. april 2005 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (L 22 – bilag 19). Spørgsmål nr. 65: Ministeren bedes kommentere henvendelse af 27. april 2005 fra Statsamtet Århus, jf. L22   – Svar:   Medarbejderne fra Statsamtet Århus har i henvendelse  n bl.a. fremsendt tal- materiale for at belyse behovet for nedsættelse af to beskæftigelsesank enævn i Region Midtjylland. Jeg har anmodet indenrigs- og sundhedsministeren om bemærkninger til henvendelsen, og jeg kan herefter oplyse, at placeringen af statsforvaltnin- gerne i de enkelte regioner fremgår af forslag til lov om regional statsfo r- valtning (L 70), herunder at statsforvaltningen i region Midtjylland etableres med hovedkontor i Ringkøbing. Desud en etableres et afdelingskontor i Å  r- hus, som skal betjene regionens østlige del og dele af den midterste del af regionen inden for opgaver, hvor den personlige kontakt mellem borger og statsforvaltningen har betydning for statsforvaltningens sagsbehandling og service over for borgeren.   Forudsætningerne om placeringen af den regionale statsforvaltning i L 70 om regional statsforvaltning er baseret på udmøntningsplanen fra septe  mber 2004, som er aftalt mellem regeringen og Dansk Folkeparti. Beslutningen om placeringen af statsforvaltningerne, herunder statsforvaltningen i region Midtjylland, afspejler en samlet afvejning, hvori indgår hensynet til regional balance og til faglig og økonomisk bæredygtighed. Bilagets talmateriale om befolkningskoncentration, transportforhold mv. indeholder principielt ikke væsentligt nyt i forhold til de oplysninger, som har foreligget tidl  igere. Statsforvaltningernes opgaver vil i vidt omfang omfatte opgaver, som over- føres fra de nuværende statsamter og amtskommunerne. Tilsv   arende vil ud- gangspunktet for bemandingen af de nye statsforvaltninger være medarbe  j- dere, som overføres med opgaverne fra andre myndigheder, herunder især medarbejdere fra statsamterne og amtskommunerne. Erfaringerne fra statsamterne viser, at statsamterne råder over et fagligt ve l- kvalificeret personale, og at statsamterne generelt ikke har problemer med at rekruttere og fastholde personale. Dette gælder både for statsa   mterne i de tætbefolkede områder og for statsamterne i de tyndere befolkede dele af la   n- Maj 2005 Vores sag 04-201-52/101-0012
2/2 det, herunder Statsamtet Ringkøbing, som har mange kvalific erede ansøgere - selv til tidsbegrænsede sti  llinger. Samtidig vil de nye statsforvaltninger blive væsentligt større end de nuv   æ- rende statsamter og vil således få gode muligheder for at skabe et s  tærkt og varieret fagligt miljø. Det forventes derfor, at de nye regionale, statslige fo r- valtninger vil blive attraktive arbejdspladser både for medarbejdere, som overføres fra stat samterne og andre myndigheder, og for nyansatte. På den baggrund forvente s det, at statsforvaltningerne - på samme m å de som det hidtil har været tilfældet for statsamterne - vil være i stand til at rekrutt  e- re og fastholde kvalificerede medarbejdere, herunder kvalificerede jurister. Indenrigs- og sundhedsministeren kan således  ikke tilslutte sig initiativer, som vil føre til en styrkelse af statsforvaltningens afdelingskontor i Å   rhus på bekostning af hovedkontoret i Ringkøbing, og har oplyst, at den nøjagtige fordeling af opgaver og arbejdspladser mellem hovedsæder og afdelings  kon- torer inden for den enkelte regionale statsforvaltning vil ske ud fra hensynet til borgerbetjening og muligheden for at sikre en rimelig arbejdsfordeling mellem de enkelte tjenestesteder. For så vidt angår det forventede antal sager i det sociale nævn og beskæft  i- gelsesankenævn  ene kan jeg henvise til svaret på spørgsmål 35. .