Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 68 og 69 af 28. april 2005 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (L 22). Spørgsmål nr. 68: Hvilke forholdsregler træffes der for at bevare den specialiserede viden og et fagligt miljø på revaliderings området i regionerne og hvordan vil jobcentrene konkret kunne trække på VISO? Spørgsmål nr. 69: Er der nogen begrænsning af, hvor meget og til hvad jobcentrene kan trække på VISO? Svar:   Som det fremgår af bemærkningerne til § 81 i forslag til lov om  ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats, skal kommunerne i 2006 og de næste 3 år udarbejde en årlig redegørelse om kommunens behov for og forventede forbrug af de revalideringstilbud, som amtskommunen hidtil har drevet. Sammenlægningsudvalget udarbejder redegørelsen i 2006 for kom- muner, der indgår i en sammenlægning. Redegørelsen skal bl.a. angive, i hvilket omfang behovene forventes opfyldt gennem egne tilbud, andre kommuners tilbud og private tilbud. Redegørelsen vil kunne give de relevante lokale organer - fx kommunalbe- styrelsen og det lokale beskæftigelsesråd  - et overblik over kommunens be- hov og forventede forbrug og dermed et godt grundlag for en drøftelse af, hvordan disse behov bedst kan opfyldes. Redegørelsen vil endvidere sikre, at beskæftigelsesregionerne, der skal over- våge udviklingen i den specialiserede revalideringsindsats, har et klart og dokumenteret grundlag, hvis der er behov for at iværksætte initiativer, der kan sikre indsatsen. Redegørelsen kan således danne ba ggrund for beskæftigelsesregionernes vurdering af behovet for rammeudbud, der kan sikre, at der er de fornødne tilbud til personer, der har behov for en specialiseret indsats. Det samme gælder beskæftigelsesregionernes vurdering af behovet for at indgå aft aler med kommuner, institutioner m.v. om at yde vejledning og rådgivning om den specialiserede revalideringsindsats for særlige målgrupper til jobcentre, jf. forslagets § 10. Maj 2005 Vores sag 04-201-52/101-0012
2/2 Efter overgangsperioden vil beskæftigelsesregionerne fortsat skulle overvåge resultater og effekter af revalideringsindsatsen på linie med jobcentrenes ø v- rige beskæftigelsesindsats. For så vidt angår handicapindsatsen i jobcentrene kan jobcentrene bl.a. træ  k- ke på viden om særlige målgrupper i en ny national videns  - og specialrå d- givningsorganisation (VISO). Et konkret tilfælde, hvor et jobcenter får behov for at trække på VISO, kan være, når jobcentret skal servicere en person med flere forskellige handicap. For at tilrettelægge en beskæftigelsesindsats for denne person er det nødven- digt at tilegne sig viden om disse handicap. I den situation kan jobcentret kontakte VISO for at opnå den nødvendige specialiserede viden om de fo r- skellige handicap.     Der er ikke nogen begrænsning i jobcentrenes mulighed for at trække på den specialiserede viden, som VISO måtte ligge inde med.