Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 70 af 28. april 2005 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (L 22). Spørgsmål nr. 70: Hvem har pligt til at underrette borgeren om klagemuligheder i forbindelse med beslutninger truffet i jobcentret og hvem har pligt til at tage initiativ til partshøring? Kan et jobcenter henvise til revalideringstilbud i en anden region? Svar:   Det er den myndighed, der træffer afgørelsen, der har pligt til at sørge for, at borgeren får klagevejledning. Det er ligele des den myndighed, der behandler en sag, der har pligt til at tage stilling til, om der skal partshøres efter for- valtningslovens regler. Til spørgsmålet om, hvorvidt et jobcenter kan henvise til et revalideringsti l- bud i en anden region, kan jeg oplyse, at det er et kommunalt ansvar at give tilbud om revalidering. Afgørelser om disse tilbud gives i jobcenteret, og der kan anvendes såvel kommunens egne tilbud som tilbud, der ligger uden for kommunen, herunder en kommune i en anden region. Maj 2005 Vores sag 04-201-52/101-0012