Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 88   af 28. april fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (L 22). Spørgsmål nr. 88: Det virksomhedsopsøgende arbejde skal fremover alene varetages af job- centrene og vil ikke blive koordineret på regionalt  niveau. Hvordan forestil- ler ministeren sig, at dette i praksis vil kunne fungere, f.eks. i hovedstadsom- rådet, hvor mange kommuner vil få det samme arbejdskraftopland? Svar:   For at sikre resultater i beskæftigelsesindsatsen er det afgørende, at virksom- hederne oplever kontakten med det offentlige som professionel og let til- gængelig. Der vil blive stillet krav om, at staten og kommunen i jobcenteret samarbejder om virksomhedsindsatsen, hvilket vil give nye muligheder for at koordinere og professionalisere virksomhedskontakten. Hvis flere jobcentre f.eks. i  hovedstadsområdet ønsker at samarbejde om virksomhedskontakten vil det være muligt. Det er dog stadigvæk det enkelte jobcenter, der har ansvaret for virksomhedskontakten. Fremover vil virksomhederne få  én indgang til det offentlige beskæftigelse s- system i form af de lokale jobcentre. Virksomhederne skal kunne henvende sig ét sted, hvad enten de har behov for hjælp til at rekruttere arbejdskraft, vil ansætte en person med løntilskud eller til udbredelse af det rummelige ar- bejdsmarked m.v. Jobcentrene har stærke incitamenter til at yde virksomhederne den bedst mu- lige service og bistå med rekruttering og formidling af kvalificeret arbejd s- kraft. Dette hænger sammen med, at god virksomhedsservice og et godt til- lidsfuldt samarbejde er den helt centrale forudsætning for, at jobcentret kan løse sine opgaver med at sikre, at ledige får job, og færrest mulige hænger fast i langtidsledighed. Jobcentret har således stor interesse i at formidle den bedste arbejdskraft til virksomhederne, uanset om virksomheden ligger in- denfor kommunegrænsen eller i nabokommunen, og uanset, om de ledige, der formidles, er borgere i kommunen eller ej. Det landsdækkende offentlige servicesystem, som jobcentrene udgør, vil   sikre størst mulig gennemsigtighed på jobmarkedet og understøtte rekrutt e- ring, jobsøgning og formidling af arbejdskraft på tværs af faggrænser og kommunegrænser. De digitale redskaber, herunder Jobnet og kommende di- gitale oversigtsværktøjer, der belyser, hvor de ledige job findes, er et centralt element i denne tværgående rekruttering og formidling og vil kombineret Maj 2005 Vores sag 04-201-52/101-0012
2/2 med jobcenterets incitamenter til god virksomhedsservice sikre, at rekrutte- ring og formidling ikke kan ”spærres inde” af kommunegrænser. I forhold til den flaskehalsforebyggende indsats i jobcentrene vil denne ske - som i dag - på grundlag af oplysninger fra overvågningen af arbejdsmark  e- det, herunder belysning af flaskehalssituationen, som beskæftigelsesregio- nerne stiller til rå dighed for jobcentrene.