Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 9 af 20. april 2005 og spørgsmål 39 af 21. april 2005 (L22) fra Fol- ketingets Arbejdsmarkedsudvalg. Spørgsmål nr. 9: Ministeren bedes kommentere notatet om ændring til § 54 i forslag til om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats fra Medarbejdere ved Statsamtet i Århus, jf. L 22   –bilag. Spørgsmål nr. 39: I forlængelse af kommentaren til henvendelsen fra medarbejderne ved Statsamtet Århus, jf. svaret på spørgsmål 3, bedes minister en oplyse, hvorledes han forestiller sig, at den nødvendige ekspertise kan fastholdes i sekretariatsbetjeningen af Beskæftigelsesankenævnet når sekretariatet for Region Midtjylland placeres i Ringkøbing. Svar:   Medarbejderne fra Statsamt Århus foreslår,    at det i § 54 fastsættes, at sekre- tariatsbistand til beskæftigelsesankenævnene kan ydes af statsforvaltningens afdelingskontor. Jeg har anmodet om indenrigs- og sundhedsministerens bemærkninger til spørgsmålet, og jeg har mo dtaget følgende: ”Placeringen af de nye statsforvaltninger er fastsat på baggrund af udmøn t- ningsplanen fra september 2004. Udmøntningsplanen danner grundlag for forudsætningerne i L 70 (forslag til lov om regional statsforvaltning) om pla- ceringen af statsforvaltningerne. Beslutningen om placeringen er sket på baggrund af grundige overvejelser, hvori indgår de nødvendige hensyn til en faglig og økonomisk opgavevar e- tagelse. Beslutningen afspejler en samlet afvejning, hvor bl.a. indgår he nsyn til retssikkerhed, service og tilgængelighed i forhold til borgerne. Statsforvaltningernes hovedsæde skal som udgangspunkt omfatte statsfor- valtningens ledelse, administration og faglige opgaver. Dog skal opgaver, hvor den personlige kontakt mellem borgeren og statsforvaltningen har be- tydning for statsforvaltningens sagsbehandling og service over for borgerne, deles mellem hovedkontoret og afdelingskontorerne. Den personlige kontakt mellem borgeren og statsforvaltningen har primært betydning for en række opgaver inden for familieretten. Inden for andre sagsområder, bl.a. væsentl i- 52/101 Maj 2005 Vores sag 04-201-52/101-0012
2/2 ge dele af klagesagsområdet, er der ikke eller kun i meget b egrænset omfang behov for personlig kontakt. Udgangspunktet for etableringen af de nye statsforvaltninger er, at alle med- arbejdere flytter med opgaverne over i den nye struktur, primært fra statsam- terne. Statsamterne råder over et fagligt velkvalific eret personale, og udfører en sagsbehandling, som lever op til krav om god faglig kvalitet og god bor- gerbetjening. Det gælder både for statsamterne i de tætbefolk ede områd er og for statsamterne i de tyndere befolkede dele af landet. Statsamterne har generelt ikke problemer med at fastholde personale eller rekruttere nye medarbejdere, hvis der er behov for at ansætte personale. Det- te gælder også for Statsamtet Ringkøbing,  som har mange kvalificerede an- søgere selv til tidsbegrænsede stilli nger. De nye statsforvaltninger vil samtidig blive væsentligt større end de nuvæ- rende statsamter og således få gode muligheder for at skabe et stærkt og v  a- rieret fagligt miljø. Det må der for forventes, at de nye statslige forvaltninger vil blive attraktive arbejdspladser både for medarbejdere, som overf øres fra statsamterne og andre myndigheder, og for nyansatte. Indenrigs- og sundhedsministeren kan således ikke tilslutte sig forslag om  at styrke afdelingskontoret for Statsforvaltningen Midtjylland i Århus på b   e- kostning af hovedsædet i Ringkøbing.   Det kan tilføjes, at den nøjagtige fordeling af opgaver og arbejdspladser mel- lem afdelingskontorer og hovedsæder i statsforvaltningerne vil ske ud fra hensynet til borgerbetjening og muligheden for at sikre en rimelig arbejds- fordeling mellem de enkelte tjenestesteder.” Jeg kan henholde mig hertil.