Stormgade 2-6 1470 København K T 33 95 13 10 F 33 95 13 11 www.minff.dk [email protected] Folketingets Retsudvalg   Christiansborg 1240 København K MINISTEREN J.nr. 05-0800-00053 Init.: TDA Dato: 2. juni 2005 Under henvisning til spørgsmål nr. 14 vedrørende L 27 fra Folketingets Retsudvalg sendes hermed i 5 eksemplarer ministeren for familie- og forbrugeranliggenders be- svarelse. Spørgsmål: ”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 25. maj 2005 fra Olav Willadsen, jf. L 27, bilag 17.” Svar: I henvendelsen anfører Olav Willadsen, at han finder navnelovsforslaget uheldigt . Olav Willadsen begrunder dette med, at et navn er personligt og en del af vores identitet, der giver os vores fællesskabsfølelse, signalerer vores familietilknytning og holder sa   m- fundet sammen. Olav Willadsen finder derfor ikke, at andre skal kunne efterligne eller tage et navn uden tæt forbindelse til na  vnet. Jeg er enig med Olav Willadsen i, at navnet for mange personer opleves som en del af de- res identitet og kan være med til at signalere ens familietilknytning og styrke fællesskab s- følelsen. En af g rundene til, at jeg har fremsat lovforslaget, er da netop også, at regeri n- gen ønsker at give dem, der ønsker en navneændring, flere muligheder for at vælge et navn, som kan styrke identitetsfølelsen og familiebåndet.   Efter lovforslaget gives alle navne ikke fri. Kun hvis et navn bæres af flere end 1.000 pe  r- soner, kan enhver frit erhverve det, se lovforslagets §§ 2 og 3. Ved fastsættelsen af g  ræ sen er der lagt vægt på, at der ved meget udbredte navne ikke kan antages at være nogen krænkelsesrisiko, da pe  rsoner, der bærer et meget udbredt efternavn, ikke har nogen fo  r- ventning om slægtsmæssig tilknytning til andre personer, der bærer samme navn. Jeg m e- ner, at et navn, der bæres af 1.000 personer eller flere, er så udbredt, at den enkelte ikke kan have nogen forventning om en slægtsmæssig tilknytning til de øvrige bærere af det samme navn. Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 2.1. og til m  i- ne svar på Folketingets Retsudvalgs spørgsmål nr. 6 (om ændringsforslag nr. 1 og 2 fre m- sat af Dansk Folkeparti) og spørgsmål nr. 12 (Ad 5). For navne, der bæres af 1.000 personer eller færre, skal man fortsat have en væsentlig ti l- knytning, for at man kan tage et sådant navn. Der er dog sket en udvidelse i den perso n- kreds, der kan have den fornødne ti lknytning til at tage et navn som mellem- eller efter- navn. Denne er med lovforslaget udvidet til bl.a. at omfatte navne, der bæres som me  l- lemnavne (hvoraf nogle allerede i dag vil kunne tages som efternavn), tipoldeforæ  ldres
2. navne (efter den gældende navne  lov kan man alene gå tilbage til oldeforældreleddet) og en ægtefæ lles/fast samlevers mellem- og/eller efternavn. Om hensynene bag denne udvidelse og afvejningen heraf henviser jeg til lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 2.2., 2.3., 2.5. og 2.6. o  g til mine svar på Retsudvalgets spørgsmål nr. 1, 6, 8, 10 og 12. Lars Barfoed Astrid Ravnsbæk