Stormgade 2-6 1470 København K T 33 95 13 10 F 33 95 13 11 www.minff.dk [email protected] Folketingets Retsudvalg   Christiansborg 1240 København K MINISTEREN J.nr. 05-0800-00053 Init.: TDA Dato: 2. juni 2005 Under henvisning til spørgsmål nr. 19 vedrørende L 27 fra Folketingets Retsudvalg sendes hermed i 5 eksemplarer ministeren for familie- og forbrugeranliggenders be- svarelse. Spørgsmål: ”Ministerens kommentar udbedes til henvendelsen af 31. maj 2005 fra Olav Willadsen, jf. L 27 – Svar: I henvendelse anfører Olav Willadsen, at navnelovsforslaget vil kunne bet yde en øget mulighed for kriminalitet og chikane, idet man let vil kunne skifte navn og derved få na v- nesammenfald med en anden person, som man herefter i forskellige sammenhænge vil kunne udgive sig for at væ  re. Jeg skal i den forbindelse oplyse, at der allerede i dag er mange personer, der deler navn (der er f.eks. ca. 4500 personer i Danmark, der hedder Jens Jensen), uden, at det mig be- kendt giver anledning til omfattende kriminalitet og chikane. Det er endvidere efter den gældende lov muligt at ændre navn og derved få navnesa m- menfald med andre personer. De godkendte fornavne kan efter den gældende lov frit (og gratis) tages af enhver, og der er mange, der efter den gældende lov, hvorefter man kan tage forældres, bedsteforældres og oldeforældres eftern avne, har adgang til flere forskel- lige efternavne, såsom Jensen, Hansen, Rasmussen og Andersen. Det er derfor o gså i dag muligt for mange personer i Danmark at skifte navn og derved få navnesamme nfald med andre personer. Hertil kommer, at det i dag er personnummeret og ikke navnet, der er afgørende for ide n- tifikation af en person. Anvendes personnummeret ikke, må navn, adresse og fødselsdato sammenholdes til brug for identifikationen. Endelig skal jeg bemærke, at betænkning nr. 1446/2004 om Personnavne og det heri an- førte lovforslag, som det fremsatte lovforslag bygger på, har været sendt i høring hos Rigspolitiet, der ikke havde bemærkninger hertil. Som jeg forstår henvendelsen, anfører Olav Willadsen endvidere, at det, at det bliver g  e- byrfrit at skifte navn, vil bevirke, at borgerne vil ændre navn hele tiden, og at dette vil kræve administrative ressourcer.
2. Jeg skal i den forbindelse bemærke, at det efter den gældende lov alene er meget få na v- neændringer, der er gebyrbelagte (ca. 1.000 ud af de ca. 4  4.000 årlige navneændringer), og at dette ikke synes at have bevirket, at borgerne i Danmark skifter navn hele tiden. Jeg skal i øvrigt henvise til pkt. 5.5. i lovforslagets almindelige bemærkninger he   rom.   Herudover har Olav Willadsen, som jeg forstår h envendelsen, anført, at der ikke synes at være rimelig grund til, at man også skal kunne tage sine tipoldeforældres na vne. Han har i den forbindelse henvist til arvereglerne. For hensynet bag at lempe reglerne således, at det bliver muligt at tage sine ti poldeforæ  l- dres navne, skal jeg henvise til pkt. 2.5. i lovforslagets almindelige bemærkninger og ti  l- føje, at navnereglerne efter min opfattelse ikke på den af Olav Willadsen anførte måde kan sammenholdes og stemme overens med arvereglerne, idet der er tale om to forskelli- ge områder. Lars Barfoed Kirsten á Rogvi