Spørgsmål nr. 5: ”Hvordan vil ministeren sikre, at de store forandringer vil være til gavn for børn berørt af samlivsproblemer?” Svar: Det er ved besvarelsen af spørgsmålet lagt til grund, at der med ”de store forandringer” si gtes til den ændrede strukturelle behandling af de familieretlige sager. Kommunalreformen på det familieretlige område prioriterer enkle procedurer og helhed  sløsninger. Formålet er at skabe et enstrenget og mere gennemskueligt system, hvor alle opgaver i forbindelse med separation, skilsmisse og forældremyndighed samles et sted, idet statsforvaltningerne   – som statsamterne i dag    – også skal behandle alle sager om samvær, om størrelsen af ægtefællebidrag og om børneb idrag. Socialforskningsinstituttets rapport: ”Samvær og børns triv sel” fra 2004  –  viser, at det store flertal af danske skilsmissebørn ser ud til at trives lige så godt som børn i kernefam   ilier, men også at der er snæver sammenhæng mellem børnenes trivsel og forældr enes samarbejdsrelationer, herunder om forældrene kommunikerer indbyrdes eller om relationen er præget af konflikter. Reformen indebærer, at parterne i videst muligt omfang gennem bistand fra sagsbehan  dlerne og de børnesagkyndige i stat sforvaltningerne, samt gennem rådgivning og mægling kan få en samlet løsni ng på deres problemer. Der lægges herunder stor vægt på at styrke samarbejdet mellem forældrene med henblik på, at børnenes dagligdag og trivsel ikke præges af konflikter og manglende kommunikation mellem forældrene. Lykkes det ikke for forældrene at nå t   il enighed under statsforvaltningens behandling af en forældremyndighedssag, og indbringes s  agen derfor for retten, kan domstolene efter forslaget som noget nyt træffe afgørelse om samvær i forbindelse med forældremyndi ghedsafgørelsen. Herved undgås, at de  r verserer sager både ved retten og i statsforvaltni ngen med risiko for, at sagen trækker ud.