Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Dato: Kontor: Færdsels- og våbenkontoret Sagsbeh.: Kirstine Feder Christiansen Sagsnr.: 2005-801-0004 Dok.: KFC40032 Slotsholmsgade 10 Telefon: 33 92 33 40 E-post: [email protected] 1216 København K. Telefax: 33 93 35 10 Internet: http://www.jm.dk KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT vedrørende   Forslag til lov om ændring af færdselsloven og pasloven  (Kommunernes varetagelse af visse opgaver på kørekort- og pasområdet   som led i kommunalreformen)   1. Hørte myndigheder og organisationerner mv.  Lovforslag nr. 29 om forslag til lov om ændring af færdselsloven og pasloven (Kommunernes varetagelse af visse opgaver på kørekort- og pasområdet som led i kommunalreformen) har været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer mv.:   Advokatrådet,  Akademikernes  Centralorganisation,  Amtsrådsforeningen,  Arbejdsgiverforenin- gen  for  Transport  og  Logistik,  Autobranchens  Handels-  og  Industriforening  i  Danmark,  Cam- pingbranchen, Centralforeningen af Taxiforeninger i Danmark, Centralorganisationernes Fælles- udvalg, Chaufførernes Fagforening, Danmarks TransportForskning, Dansk Automobilforhandler Forening, Dansk Cyklist Forbund, Dansk Kørelærer-Union, Dansk Køreskole Forening, Dansk Taxi  Forbund,  Dansk  Transport  og  Logistik,  Dansk  Vejforening,  Danske  Biludlejere,  Danske Busvognmænd, Danske Kørelæreres Landsforbund, Danske Motorcyklisters Råd (DMC), Dan- ske  Speditører,  Danske  Sælgere,  Datatilsynet,  De  Danske  Bilimportører,  Den  Danske  Bilbran- che, Det Kommunale Kartel, Domstolsstyrelsen, Forenede Danske Motorejere (FDM), Forenin- gen  af  køretekniske  anlæg  i  Danmark,  Foreningen  af  Politimestre  i  Danmark,  Frederiksberg Kommune, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd, Handel, Transport og Serviceer- hvervene  (HTS),  HUR,  Hærens  Logistikskole,  Hærens  Operative  Kommando,  International
- Transport   Danmark,   KL,   Kommunale   tjenestemænd   og   overenskomstansatte,   Københavns Kommune, Køreprøvesagkyndiges Landsforening, Landdistrikternes fællesråd, Landsforeningen af landsbysamfund, Landsorganisationen i Danmark, MC-Touring Club Danmark, Motorcykel- branchens  Landsforbund,  Politidirektøren  i  København,  Politiforbundet  i  Danmark,  Politifuld- mægtigforeningen,  Rigsadvokaten,  Rigspolitichefen,  Rådet  for  større  Færdselssikkerhed,  Sam- menslutningen af danske småøer, Stats- og Kommunalt Ansattes Forhandlingsfællesskab, Stats- ansattes kartel, Sundhedskartellet og Transporterhvervenes Uddannelsesråd (TUR).   Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik, Autobranchens Handels- og Industriforening i Danmark,  Campingbranchen,  Centralforeningen  af  taxiforeninger  i  Danmark,  Chaufførernes Fagforening,   Dansk   Cyklist   Forbund,   Dansk   Taxi   Forbund,   Danske   Biludlejere,   Danske Busvognmænd, Danske Kørelæreres Landsforbund, Danske Motorcylisters Råd (DMC), Danske Speditører, Foreningen af køretekniske anlæg i Danmark, Frederiksberg Kommune, International Transport Danmark, Landdistrikternes fællesråd, MC-Touring Club Danmark, Motorcykelbran- chens Landsforbund, Politifuldmægtigforeningen, Sammenslutningen af danske småøer, Trans- porterhvervenes Uddannelsesråd (TUR), Akademikernes Centralorganisation, Landsorganisatio- nen  i  Danmark,  Centralorganisationernes  Fællesudvalg,  Det  Kommunale  Kartel,  Kommunale tjenestemænd  og  overenskomstansatte,  Stats-  og  Kommunalt  Ansattes  Forhandlingsfællesskab og Sundhedskartellet har ikke afgivet høringssvar.    Justitsministeriets kommentarer til de indkomne høringssvar, som gennemgås nedenfor, er anført kursiv. 2. Høringssvarene 2.1. Generelle bemærkninger Danmarks  Automobilforhandler  Forening,  Danmarks  TransportF FF Forskning, orskning,  Advokatråååådet, det,  Den Danske  Bilbranche, HUR, Danske Sælgere, Amtsrådsforeningen, Dansk  Arrrrbejdsg bejdsgiiiiverforening, verforening, Rigsrevisionen, Rigsadvokaten, Rådet for Større Færdselssikkerhed, Forrrrenede enede Danske Motorejee- re,  Domstolsstyrelsen,  Dansk  Vejforening,  Foreningenngen  af  Statsautoriserede  Revisorer  og  De Danske Bilimportører har ingen bemærkninger til udkastet til lovforslag.     Kommunernes  Landsforening,  Københavns  Kommune,  Rigspolitichefen  og  Dansk  Køreeeeskole skole Forening kan tilslutte sig udkastet til lovforslag.   Politiforbundet i Danmark, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd, Statsan nn nsattes sattes Karr- tel (ved HK/STAT), Dansk Kørelærer---Union og Køreprøvesagkyndiges Landssssforening forening har anbe-
- falet, at opgaverne på kørekort- og pasområdet i sin helhed forbliver hos politiet. Der henvises til punkt 2.2. om den foreslåede opgavefordeling.   2.2. Den foreslåedeoreslåede opgavefordeling  Dansk Transport og Logistik (DTL) håber, at den foreslåede omlægning ikke vil resultere i en dyrere og mere besværlig og bureaukratisk sagsbehandling. Omlægningen vil efter DTL’s opfat- telse kræve ekstra uddannelse af det kommunalt ansatte personale og etablering af særlige sik- kerhedsprocedurer,  der  skal  anvendes  ved  kommunernes  håndtering  af  oplysninger,  hvortil  de gives adgang via politiets registre. DTL håber endvidere, at lovforslagets gennemførelse vil med- føre en serviceforbedring i forhold til borgerne i forbindelse med ansøgning om kørekort og pas. DTL finder det endvidere betryggende, at en eventuel sagsbehandling fortsat vil foregå hos poli- tiet, og at de kommunale medarbejdere ikke får adgang til oplysninger i Kriminalregisteret.   Politiforbundet i Danmark og Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd har vurderet, at den  foreslåede  opgavefordeling  mellem  kommunerne  og  politiet  på  kørekort-  og  pas-  området ikke vil medføre serviceforbedringer for den enkelte borger, men at forslaget derimod vil medfø- re serviceforringelser med øget bureaukrati og øget ressourceforbrug til følge.   Statsansattes Kartel (ved HK/STAT) har anført tilsvarende bemærkninger om formodninger om øget bureaukrati og øget ressourceforbrug.   Personaleorganisationerne  har  således  anført,  at  det  findes  uhensigtsmæssigt,  at  der  fremover skal være to myndigheder (kommunen og politiet) involveret i behandlingen af en ansøgning om kørekort og pas, hvor politiet hidtil har varetaget hele sagsbehandlingen. Personaleorganisatio- nerne har i den forbindelse bemærket, at det over for dem er oplyst, at der i ca. hver tredje køre- kortsag vil være behov for sagsbehandling, der efter forslaget (fortsat) skal varetages af politiet.   For så vidt angår forslaget til ændringer på kørekortområdet har Dansk Kørelærer---Union og KK ø- reprøvesagkyndiges Landsforening anført tilsvarende bemærkninger om formodede mere uhen- sigtsmæssige arbejdsgange og mere langsommelig sagsbehandling.        Personaleorganisationerne har endvidere udtrykt bekymring i forhold til det fremtidige antal af ekspeditionssteder, idet det er fremhævet, at der i dag i politiets regi kan indleveres ansøgning om  kørekort  og  pas  på  mere  end  200  ekspeditionssteder,  mens  antallet  af  borgerservicecentre endnu ikke kendes. Personaleorganisationerne har ligeledes påpeget, at en gennemførelse af forslaget vil betyde, at borgerne kun vil have kontakt med politiet i forbindelse med anmeldelser om tyveri, hærværk og
- anden kriminalitet. Det er efter personaleorganisationernes opfattelse af største vigtighed, at poli- tiet fortsat har en kontakt med borgerne, hvor det kun handler om, at politiet yder borgerne ser- vice.     Personaleorganisationerne har på den baggrund kraftigt opfordret til, at opgaverne på kørekort- og pasområdet i sin helhed forbliver hos politiet.   Det er forudsat i aftalen om kommunalreformen, at borgerne ved ansøgning om pas og kørekort skal kunne indlevere billede og ansøgning til kommunen, ligesom betalingen skal foregå i kom- munalt regi. En fastholdelse af samtlige opgaver på kørekort- og pasområdet hos politiet vil såle- des stride imod aftalen.     Det bemærkes, at lovforslaget indeholder et forslag om, at kommunalbestyrelserne – udover at skulle forestå den lettere (ekspeditionsmæssige) del af behandlingen af ansøgninger om kørekort og pas – i et vist begrænset omfang får afgørelseskompetence. Dette forslag skal sikre smidighed i ansøgningsprocessen, således at kommunalbestyrelserne f.eks. får adgang til at træffe afgørelse om, at et indleveret foto er uanvendeligt, fordi det eksempelvis ikke opfylder kravene til størrel- se. Kommunalbestyrelsen skal ligeledes kunne træffe afgørelse om, at ansøgeren ikke har godt- gjort sin identitet på tilfredsstillende vis.   2.3. Databeskyttelse På baggrund af en telefonisk henvendelse fra Datatilsynet meddelte Justitsministeriet den 6. de- cember  2004  Datatilsynet,  at  ministeriet  var  indstillet  på  at  ændre  den  foreslåede  procedure  i forhold til de situationer, hvor politiet (fortsat) har afgørelseskompetencen. Ministeriet vil såle- des foreslå, at kommunen i hvert tilfælde orienteres om den af politiet trufne afgørelse, dog såle- des, at den nærmere begrundelse for afgørelsen ikke fremgår.   Datatilsynet har i sit høringssvar noteret sig ministeriets tilkendegivelse og lagt til grund, at lov- forslaget  således  ikke  vil  indebære,  at  politiet  underretter  kommunerne  om  andre  forhold  end udfaldet af de afgørelser om udstedelse af pas og kørekort, som politiet fortsat skal have kompe- tence til at træffe.   Justitsministeriet har på baggrund af Datatilsynets høringssvar præciseret bemærkningernes af- snit om politiets underretning af kommunen i de tilfælde, hvor politiet har truffet afgørelse. Der henvises til punkt 2.2.3. og 3.2.3. i bemærkningerne.   2.4. Landsdækkende (elektronisk) berammelsessystem
- Foreningen af Politimestre i Danmark og Politidirektøren i København finder det væsentligt, at der etableres et landsdækkende (elektronisk) bookingsystem til brug for kommunernes fremtidi- ge opgave med berammelse af køreprøver.   2.5. Køreprøver for militærpersoner og personel ved redningsberedskabet Hærens Operative Kommando og Hærens Logistikskole påpeger, at køreprøver for militærper- soner kan afholdes over for forsvarets køredommere.      Justitsministeriet har præciseret lovforslagets afsnit om afholdelse af køreprøver, således at det fremgår, at køreprøver som hovedregel afholdes af politiet. Det er af samme grund endvidere anført i bemærkningerne, at køreprøver til visse kørekortkategorier dog afholdes af Statens Bil- inspektion, ligesom køreprøver for militærpersoner og for personel ved redningsberedskabet kan aflægges  overfor  forsvarets  henholdsvis  det  statslige  redningsberedskabs  køredommere.  Der henvises til punkt 2.1. i bemærkningerne. 33 . Lovforslaget  Som det er fremgået, har Justitsministeriet foretaget enkelte præciseringer i det fremsatte lovfors- lag i forhold til det lovudkast, som har været sendt i høring. Der er endvidere indarbejdet en ræk- ke mere tekniske, herunder lovtekniske ændringer i forhold til det udkast til lovforslag, der blev udsendt i høring den 1. december 2005.