L 29,  Forslag til lov om ændring af færdselsloven og paslo ven (Kommunernes varetagelse af visse opgaver på kørekort   - og pasområdet som led i ko mmunalreformen) Kørekortområdet Det  fremgår  af  forslaget  til  §  1,  nr.  1,  at  justitsministeren  kan  henlægge  o pgaver  i forbindelse   med   ansøgning   om   kørekort   til   ko  mmunalbestyrelserne,   jf.   forslaget   til færdselslovens    §   56   a,   stk.   1,   ligesom   justitsministeren   kan   fastsætte   nærmere bestemmelser  om  omfanget  af  de  opgaver,  som  i  medfør  af  stk.  1  kan  henlægges  til kommunalbestyrelserne, jf. forslaget til færd selslovens § 56 a, stk. 2. Efter  forslaget  til  §  1,  nr.  2,  kan  justitsministeren  fastsætte  regler  om  adgangen  til  at påklage afgørelser, der er truffet af kommunalbest yrelsen i henhold til bemyndigelse efter § 56  a,  herunder  at  afgøre lserne  ikke  skal  kunne  indbringes  for  ministeren,  jf.  forslaget  til fær   selslovens § 134 c. Den således ændrede b ekendtgørelse  om kørekort (kørekortb  ekendtgørelsen)  forventes at indeholde regler om, at kommunalbestyrelsen skal forestå den lettere (ekspeditionsmæssige)   del  af  behandlingen  af  en  ansøgning  om  kørekort    og  herunder træffe   visse   afgørelser.   Afgørelser,   der   forudsætter ,   at   der   skal   foretages   egentlig sagsbehandling,  herunder  mere  indgående  vurderinger  og  skøn,  eller   som  forudsætter adgang til oplysninger i Kriminalregisteret, skal derimod fortsat træffes af pol itiet. Kørekortbe kendtgørelsen forventes endvidere at indeholde regler om, at kommunalbestyrelsens    afgørelser    om    kørekort    kan    påklages    til    Rigspolitichefen. Kørek ortbekendtgørelsen  forventes  end elig  at  indeholde  regler  om  afskæring  af  rekurs  til ministeren.   De  foreslåede bemyndigelser  vil  blive  udmøntet  ved  en  ændring  af  bekendtgørelse  om køre kort, som forventes udstedt inden udgangen af 2005.   Pasområdet Det  fremgår  af  forslaget  til  §  2,  nr.  1,  at  justitsministeren  kan  henlægge  opgaver  i forbindelse med ansøgning om pas til kommuna lbestyrelserne, jf. forslaget til paslovens § 1, stk. 3, ligesom justitsministeren kan fastsætte nærmere bestemmelser om omfang  et af de opgaver, som i medfør af stk. 3 kan henlægges til kommunalb  estyrelserne, jf. forslaget tilpaslovens     § 1, stk. 4. Efter forslaget kan justitsministeren endvidere fastsætte regler om adgangen til at påklage afgø relser,  der  er  truffet  af  kommunalbestyrelsen  i  henhold  til  bemyndigelse  efter  stk.  3, samt afgørelser, der er truffet af politiet i henhold til § 2, stk. 1, og regler udstedt i medfør af § 1, stk. 2, herunder at afgørelserne ikke skal kunne indbringes for min isteren, jf. forslaget tilpa    slovens § 1, stk. 5.     Den  således  ændrede  bekendtgørelse   om  pas  mv.  (pasbekendtgø relsen)  forventes  at indeholde regler om, at kommunalbestyrelsen skal forestå den lettere
(ekspeditionsmæssige)  del  af  behandlingen  af  en  ansøgning  om  pas   og  herunder  træ ffe visse    afgørelser.    Afg ø relser,    der    forudsætter ,    at    der    skal    foretages    egentlig sagsbehandling,  herunder  mere  indgående  vurderinger  og  skøn,  eller   som  forudsætter adgang til oplysninger i Kriminalregisteret, skal derimod fortsat træffes af pol itiet. Pasbekendtgørelsen forventes  endvidere at indeholde regler om, at kommunalbestyrelsens og  politiets  afgørelser  om  pas  kan  påklages  til  Rigspolitichefen.   Pasbekendtgørelsen forventes endelig at indeholde regler om afskæring af rekurs til ministeren.   De foreslåede bemyndigelser vil blive udmøntet ved en ændring af b  ekendtgørelse om pas mv., som forventes udstedt inden udgangen af 2005.