Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Kontor: Færdsels - og våbenkonto- ret Sagsnr.: 2005-156-0015 Dok.: KFC40044 Besvarelse af spørgsmål nr.  1 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af færdselsloven og pasloven (Kommunernes varetagelse af visse opgaver på k ø- rekort- og pasområdet som led i kommunalr eformen) (L 29). Spørgsmål: ”Hvilke konkrete eller teoretiske ulemper vil der være ved at overdrage pas- og køre- kortudstedelsen til kommunerne, og har disse været drøftet i detaljer med politiet og kommunerne?” Svar: Med indgåelsen af aftalen om kommunalreformen besluttede fo rligspartierne under overskriften ”En bedre betjening af borgerne”, at borgere skal kunne henvende sig ét sted, uanset hvi lken offentlig myndighed eller forvaltning der har det endelige ansvar for behandlingen af en sag. På kørekort - og pasområdet indebæ rer dette, at borgerne ved ansøgning om kørekort og pas skal kunne indlevere billede og ansøgning til kommunen, ligesom betalingen skal foregå i kommunalt regi. Regeringen har på den baggrund  bl.a. foreslået, at justitsministeren ved ændringer af færdsel slo- ven og pasloven bemyndiges til at henlægge opgaver til kommunalbestyrelserne, så visse af de opgaver, der i dag er henlagt til politiets kørekort- og paskontorer, fremover varetages af kom- munalbestyrelserne. Forslaget indebærer, at justitsministeren kan henlægge opgaver på kør ekort- og pasområdet, der har karakter af administrativ borgerbetjening, herunder i et vist begrænset omfang afgørelses- kompetence, til kommunalbestyrelserne. Et udkast til forslag til lov om ændring af færdselsloven og pasloven (Kommunernes varetagelse af visse opgaver på kørekort - og pasområdet som led i kommunalreformen) (L 29) blev den 1. december 2004 sendt i høring til en række myndigheder mv., herunder politiet og kommunerne.
- Det fremgår bl.a. af KL’s høringssvar, at KL a nerkender og støtter regeringens ønske om at til- rettelægge den offentlige sektor på borgernes præmisser. I den forbindelse finder K L, at kommu- nerne kan fungere som en god indgang for borgerne ved ansøgninger om pas og kørekort. KL finder endvidere overordnet, at den foreslåede opgavefordeling mellem politiet og komm u- nerne er hensigtsmæssig, idet den præcise arbejdsdeling og de relevante sagsgange, som beskre- vet i bemærkningerne til loven, dog på en række områder efter KL’s opfattelse er ukl  are. KL anfører i den forbindelse, at KL ser frem til en nærmere dialog med Justitsministeriet med hen- blik på uda rbejdelse af en vejledning til kommunerne. Det fremgår af K øbenhavns Kommunes høringssvar, at kommunen er meget positivt stemt over for samspillet mellem forslaget til lov om kommunale borgerservicecentre og forslaget til lov om ændring af færdselsloven og pasloven, idet lovgivningen efter Københavns Kommunes opfattel- se understøtter regeringens og kommunens egne intentioner om at give borgerne én indgang til det offentlige. Rigspolitichefen tilslutter sig i sit høringssvar lovudkastet, mens Foreningen af Politimestre ikke har bemærkninger hertil. Politidirektøren i København har i sit høringssvar anført, at Justitsministeriets udnyttelse af be- myndigelsesbestemmelserne vil forudsætte en særdeles grundig beskrivelse af sagsgange, IT- løsninger, samarbejdsrelationer mv. mellem kommunerne og politiet. Politidirektøren i Køben- havn har ikke i øvrigt bemærkninger til lovforslaget. Der vedlægges kopi af politidirektørens høringssvar af 10. januar 2005, som ved en beklagelig fejl ikke tidligere er blevet oversendt til Retsudvalget (ad spørgsmål nr. 106 af 16. december 2004 fra Folketingets Retsudvalg). Der henvises i øvrigt til Justitsministeriets kommenterede høringsoversigt, der blev oversendt til Retsudvalget den 24. februar 2005. Justitsministeriet kan oplyse, at ministeriet naturligvis vil inddrage politiet og kommunerne i arbejdet med udmøntningen af de foreslåede  bemyndigelsesbestemmelser.