Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Kontor: Færdsels - og våbenkonto- ret Sagsnr.: 2005-156-0015 Dok.: KFC40047 Besvarelse af spørgsmål nr.  4 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af færdselsloven og pasloven (Kommunernes varetagelse af visse opgaver på k ø- rekort- og pasområdet som led i kommunalr eformen) (L 29). Spørgsmål: ”I dag kan politiets paskontor se, at en ansøger er efterlyst, hvorefter de anholder ham. Hvordan skal kommunerne håndtere en sådan situation?” Svar: Justitsministeriet har forelagt spørgsmålet for Rigspolitichefen, som har oplyst følgende: ”Hvis der i Det Centrale Kriminalregister (Kriminalregisteret) foreligger oplysninger, som kan have betydning for en eventuel pasudstedelse, vil der blive sat en så kaldt ak- tualitetsmarkering i Det Centrale Pasregister (Pasregisteret). Det vil ikke fremgå af markeringen, hvori den eventuelle hindring for pasudstedelse konkret består. Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, skal kommunen i forbindelse med behandling af en pasansøgning foretage opslag i Pasregisteret. Hvis kommunen konstaterer en såd an aktualitetsmarkering, spørges ansøgeren, om vedkommende ønsker at opretholde sin ansøgning. Hvis ansøgningen opretholdes, sendes sagen til politiet, som træffer afgørelse på baggrund af en nærmere unde rsø- gelse af sagen, herunder opslag i Kriminalregisteret. Politiet orienterer efter endt sagsbehandling kommunen om udfaldet af sin afgørelse. Det er alene udfaldet af politiets afgørelse, der herved kommer til kommunens kend- skab, mens kommunen ikke får kendskab til den nærmere begrundelse herfor. Som det fremgår af det anførte, er det forudsat, at kommunerne alene skal have a d- gang til Pasregisteret og ikke til Kriminalregisteret. Denne afgrænsning er foretaget ud fra en forudsætning om, at adgang til Kriminalregisteret bør begrænses til de in- stanser, der har brug for adgang hertil i det daglige arbejde.”